تکثیر و پرورش انواع بچه ماهیان گرمابی در مرکز بازسازی ذخایر ژنتیکی شهید کاظمی شهرستان پلدشت آغاز شد.

رییس اداره شیلات شهرستان پلدشت به خبرنگاران گفت: پایان فصل صید، غاز فصل زاد و ولد ماهیان است، صید غیر مجاز و غیر مسئولانه برخی از آبزیان را در خطر انقراض قرار داده و برای جلوگیری از خطر انقراض کار تکثیر و پرورش انواع بچه ماهیان استخوانی در تنها مرکز تکثیر و پرورش بچه ماهیان شمال غرب کشور در مرکز بازسازی ذخایر ژنتیکی شهید کاظمی شهرستان پلدشت آغاز شده است.

مقدم ادامه داد: با راه اندازی مرکز بازسازی ذخایر ژنتیکی شهید کاظمی شهرستان پلدشت، آذربایجان غربی در تکثیر و پرورش و تولید انواع بچه ماهیان خودکفا شده است و سالانه بطور میانیگن نزدیک به ده میلیون قطعه انواع بچه ماهی در این مرکز تکثیر و پرورش می‌یابد.

وی خاطر نشان کرد: ماهیان مولد از رودخانه ارس صید، و در استخر‌های این مرکز پرورش داده می شود و امروز که فصل تکثیر طبیعی آنهاست کار تکثیر شروع می‌شود.

رییس اداره شیلات شهرستان پلدشت افزود: امسال در این مرکز نزدیک به ۸ میلیون قطعه انواع بچه ماهی از خانواده کپور ماهیان را تکثیر و پرورش خواهیم داد و با تکثیر و تولید انواع بچه ماهیان استخوانی ماهیان ۴۲۰ منبع آبی استان و ۱۰ منبع آبی ۵ استان دیگر تامین می‌شود.

حسن پور کارشناس اداره شیلات شهرستان پلدشت گفت: از هر قطعه ماهی مولد کپور ماده ما می‌تونیم انتظار تولید و کشت سیصد هزار قطعه لارو را داشته باشیم و امسال هم بیش از سی میلیون قطعه لارو تولید کرده ایم.

آذربایجان غربی در صنعت آبزی پروری در کشور از یک استان مصرف کننده به یک استان صادر کننده تبدیل شده است و با آغازفعالیت این مرکز علاوه بر اینکه نیاز بچه ماهی استان برطرف شده، ثبات تولید هم اتفاق افتاده و میزان تولید انواع ماهیان استخوانی در استان سالانه ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
این تعداد بچه ماهیان بعد از سه ماه و بعد از رسیدن به اوزان بالی ده گرم در منابع آبی استان و استان‌های شمال غرب کشور رها سازی خواهند شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.