معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طی ۳ سال گذشته پیشرفت فیزیکی پروژه‌های ریلی در کشور به بیش از ۸۰ درصد رسیده و ۶۲۳ کیلومتر پروژه حمل ونقلی به بهره‌برداری رسید.

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در نشست خبری امروز با بیان اینکه  ۳۸۷ کیلومتر مسیر ریلی با حضور رئیس جمهور شهید به بهره‌برداری رسیدگفت:  همچنین در بخش آزادراهی ۲۳۶ کیلومتر عمدتاً در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسید که طولانی‌ترین آن آزادراه شیراز به اصفهان بود.

وی افزود: در بخش بزرگراهی نیز ۲۰۱۵ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به بهره‌برداری رسید که کل استان‌ها به‌خصوص استان‌های شرقی کشور مانند شمال و جنوب سیستان و بلوچستان از آن بهره‌مند شدند.

وی  با بیان اینکه  انجام برخی پروژه‌ها مثل راه آهن چابهار به زاهدان، اردبیل و آزادراه تهران -شمال و آزادراه منجیل-رودبار در شرایط جغرافیایی سخت انجام شد گفت:  سال گذشته ۱۸.۵ کیلومتر و در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۲۰ کیلومتر تونل در کشور احداث شده است که نسبت به مجموع ۴۰۰ کیلومتر تونل در کل کشور، عملیات قابل توجهی است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل در ادامه به اثربخشی پروژه‌های انجام شده و ایجاد رضایتمندی در مردم از بهره برداری آزادراه ۸.۵ کیلومتری منجیل به رودبار و آزادراه شیراز به اصفهان به طول ۱۳۵ کیلومتر اشاره کرد و گفت: این آزادراه مسیر قبلی شیراز به اصفهان را کوتاه کرد و تاثیر فوق‌العاده‌ای داشت.

خادمی  با بیان اینکه  در حال حاضر در بخش ریلی ۳۰۸۱ کیلومتر مسیر ریلی در حال اجرا است گفت: نکته شاخص، تعیین تکلیف کریدورهای شمال به جنوب بود که خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ و امسال از محل سایر منابع برای این پروژه‌ها، منابع خوبی برای پنج پروژه ریلی چابهار به زاهدان، زاهدان به بیرجند و بیرجند به یونسی و تهران به بوشهر و راه آهن دو خطه بندر امام (ره)، راه آهن کرمانشاه به خسروی تخصیص یافت.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل  اظهار کرد: برای راه آهن رشت به آستارا از محل تهاتر نفت منابع در نظر گرفته شده و قرارداد با طرف روسی در حال پیگیری است.

وی افزود: در بحث ریلی ۱۲۶۹ کیلومتر به عنوان اولویت در نظر گرفته شده است که پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد دارند.

خادمی اظهار کرد: در مناسبات بین‌المللی کریدورهایی برای اتصال به شبکه‌های بین‌المللی تعریف شده است که می‌تواند در آینده جانشین مهمی برای درآمد نفتی باشد.

وی  با بیان اینکه در بخش جاده‌ای سالانه ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر بزرگراه در کشور بهره‌برداری شده است که سال گذشته نیز ۷۳۰ کیلومتر بزرگراه به بهره برداری رسید  گفت: امسال ۸۲۰ کیلومتر با اولویت کریدورهای اصلی بزرگراهی و نیاز اصلی استان‌ها در برنامه قرار گرفته‌اند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل افزود: سال گذشته ۳۸ هزار میلیارد تومان از منابع مختلف به شرکت ابلاغ شد و مصوب آن حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بود که ۹۰ درصد تخصیص یافت و منجر به افتتاح پروژه‌ها شد.

خبرنگار: محبوبه کباری 

برچسب ها: حمل ونقل ، راه آهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار