مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: توجه به اشتراکات فرهنگی و تاریخی بین مردم ایران و پاکستان می‌تواند منجر به تقویت تجارت مرزی مبنی بر بهبود زندگی مردم هر ۲ طرف مرز شود.

ایرج حسن پور در یازدهمین کمیته مشترک تجارت مرزی بین سیستان و بلوچستان جمهوری اسلامی ایران با ایالت بلوچستان جمهوری اسلامی پاکستان که در سالن کنفرانس هتل استقلال زاهدان برگزار شد، بیان کرد: نشست سالانه کمیته مشترک مرزی فرصتی ارزشمند است تا با همفکری و همکاری موانع موجود بر سر راه تجارت مرزی را شناسایی و رفع کنیم و راهکار‌هایی برای افزایش حجم تجارت و بهبود معیشت مرزنشینان دو کشور و توسعه روابط اقتصادی بیابیم.

وی افزود: دهمین کمیته مشترک تجارت مرزی دی ماه سال ۱۴۰۱ در کویته برگزار که با تاکید مقامات ۲ طرف بر اجرای مفاد تفاهم نامه‌های منعقد قبلی، دهمین تفاهم‌نامه کمیته مشترک مرزی امضا شد؛ بنابراین ضرورت دارد که برای دستیابی به اهداف اقتصادی مشترک ۲ طرف پیگیری‌های مستمری در جهت اجرای توافقات کمیته‌های قبلی کرده و با تعامل و حسن نیت تا رسیدن به نتیجه مطلوب تلاش کنند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان ادامه داد: اولین جلسه یازدهمین کمیته مشترک تجارت مرزی در دی ماه سال گذشته در چابهار برگزار شد که فضای دوستانه بین ۲ هیات و روند مطلوب مذاکرات جلسات کمیته مشترک مرزی به اتمام نرسید، امیدواریم در این جلسات موارد تکمیلی در این دو روز بتوانیم به نتایج مطلوب همانگونه که در سفر رئیس جمهور شهید ایران به پاکستان مورد توافق با نخست وزیر پاکستان قرار گرفت، برسیم.

وی اظهار کرد: سیستان و بلوچستان ایران و ایالت بلوچستان پاکستان دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای هستند که می‌تواند به توسعه و پیشرفت اقتصادی ۲ کشور کمک شایانی کند، با توجه به اشتراکات فرهنگی و تاریخی بین مردم ۲ کشور بر این باوریم که تقویت تجارت مرزی می‌تواند به بهبود زندگی مردم هر ۲ طرف مرز منجر شود.

افزایش حجم مبادلات تجاری دستاورد سفر رئیس جمهور شهید به پاکستان

حسن پور گفت: پاکستان به خوبی به جایگاه ثبات جمهوری اسلامی ایران به عنوان لنگرگاه تامین امنیت منطقه واقف است و به دلیل داشتن حدود یک هزار مرز مشترک با ایران و وجود ارتباط قلبی میان ۲ کشور، تقویت مناسبات سیاسی، نظامی، امنیتی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی یک ضرورت برای ۲کشور است.

وی تاکید کرد: حجم مبادلات تجاری ۲ کشور که بر اساس هدفگذاری مسوولبان عالی ایران و پاکستان،پنج میلیارد دلار تعیین شده به دلیل اهمیت روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان در سفر اخیر رئیس جمهور شهید این حجم به ۱۰ میلیارد دلار افزایش یافته است.

مدیرکل صنعت، معدن وتجارت سیستان و بلوچستان افزود: علاوه بر ظرفیت‌های بی‌بدیل که در حوزه تجارت، صنعت، گردشگری و حمل و نقل بین ۲ کشور وجود دارد و به آنها توجه کافی نشده یکی از ظرفیت‌های بی‌نظیر سیستان و بلوچستان، در حوزه معادن است که این استان رتبه اول در تولید کانسینگ آنتیموان، رتبه دوم تولید کانسنگ منیزیت و تیتانیوم و رتبه ششم در تولید کانسنگ طلا را دارا است.

وی بیان کرد: اجرای توافقنامه‌های تعرفه‌های ترجیحی بین ۲ کشور و حذف یا کاهش تعرفه‌های گمرکی برای کالاهای تجاری ۲طرف در مناطق مرزی و همچنین تسریع در ایجاد ساز و کار تهاتر بین ۲ کشور می‌تواند به توسعه تجارت دوجانبه کمک کنند، توسعه و بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل و لجستیک در مناطق مرزی و ایجاد گذرگاه‌های مرزی جدید، توسعه خطوط راه آهن و استفاده از ظرفیت حمل و نقل ریلی و مدرن سازی گذرگاه‌های موجود باید مد نظر قرار گیرد.

حسن پور ادامه داد: همچنین باید از ظرفیت بخش خصوصی ایران و پاکستنان نهایت استفاده در زمینه‌های سرمایه‌گذاری و تولید مشترک و صادرات به بازارهای سوم را کرد، اتاق‌های بازرگانی ۲طرف نقش بسیار مهم در توسعه و تسهیل تجارت بین ۲ کشور دارند، بخش دولتی نیز باید تمام سعی و تلاش خود را در جهت رفع موانع و مشکلات و کمک به روان‌سازی تجارت فعالان اقتصادی ۲ کشور انجام دهند.

وی گفت: توسعه منابع انسانی و آموزش بسیار حائز اهمیت است، تبادل دانش و تجربیات بین کارآفرینان و تجار ۲ کشور و برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی مشترک برای ارتقای مهارت‌های تجاری و مدیریتی و همچنین مشارکت در نمایشگاه‌های منطقه‌ای مشترک به توسعه این منابع کمک می‌کند.

مدیرکل صنعت، معدن وتجارت سیستان و بلوچستان ادامه داد: در این سفر تاریخی رهبران ۲ کشور بر تعمیق روابط اقتصادی و تجاری و گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف تاکید کردند، این توافقات شامل توسعه زیرساخت‌های تجاری و مرزی، همکاری در زمینه انرژی و منابع طبیعی و تشویق سرمایه‌گذاری‌های مشترک بود، همچنین توافق بر سر احداث و بهبود گذرگاه‌های مرزی و مسیرهای حمل و نقل انتظار می‌رود چرا که تجارت مرزی را روان‌تر و سریعتر می‌کند.

وی گفت: در سفر رئیس جمهور شهید کشورمان به جمهوری اسلامی پاکستان در سوم اردیبهشت ماه سالجاری با رئیس جمهور پاکستان هشت سند همکاری در بخش‌های مختلف تجارت، علم و فناوری، کشاورزی، بهداشت، فرهنگ، مسائل حقوقی و قضایی به امضا رسید و به ایجاد مناطق تجاری در گذرگاه‌های مرزی مشترک تاکید ویژه شد.

رشد و توسعه پایدار مناطق مرزی در گرو تعاملات سازنده بین ۲کشور

حسن پور بیان کرد: همچنین در این سفر ۲ کشور تصمیم گرفتند تا همکاری‌های خود را در زمینه بهره‌برداری از منابع طبیعی و انرژی افزایش دهند که می‌تواند به رونق اقتصادی مناطق مرزی کمک کند، علاوه بر آت توافقاتی برای تسهیل سرمایه‌گذاری‌های مشترک در طرح‌های اقتصادی و صنعتی به دست آمد که می‌تواند به افزایش اشتغال و توسعه اقتصادی کمک کند.

وی ادامه داد: یکی از حوزه‌های مهم همکاری شیلات و تردد در بنادر از همکاری‌های شیلات می‌تواند به بهره‌برداری بهتر از منابع دریایی و افزایش درآمدهای محلی کمک کند.

مدیرکل صنعت، معدن وتجارت سیستان و بلوچستان با بیان اینکه آموزش و ارتباط دانشگاه‌ها بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: تبادل دانشجو، استاد و همکاری‌های تحقیقاتی می‌تواند به ارتقای سطح علمی و فناوری در ۲ کشور منجر شود، ایجاد برنامه‌های تبادل دانشجو و استاد بین دانشگاه‌های ۲ کشور و ایجاد طرح‌های تحقیقاتی مشترک در زمینه‌های مختلف علمی و فناوری به این هدف کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: امیدواریم که با همکاری و تعامل سازنده بین ۲ کشور بتوانیم به اهداف مشترک خود دست یابیم و شاهد رشد و توسعه پایدار در مناطق مرزی باشیم، با تلاش‌های مشترک و استفاده از ظرفیت‌های موجود می‌توانیم آینده روشن‌تر و پر امیدتر برای نسل‌های بعدی رقم بزنیم.

برچسب ها: صمت ، اتاق بازرگانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.