یک کارشناس مذهبی با اشاره به موارد مهمی برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مجالس عزاداری امام حسین (ع) تأکید کرد که این مجالس باید با آداب برگزار شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی در پاسخ به این سوال که چگونه مجالس عزاداری را با شکوهی هر چه بیشتر برگزار کنیم؟ بیان کرد: اولین موضوع، آماده سازی مجلس عزاست. شیخ جعفر شوشتری در خصائص می‌نویسد: وجود نازنین امام رئوف علیه السلام در ایام محرم، خودشان با دست مبارکشان پرده عزاداری را نصب می‌کردند. 

این کارشناس مذهبی گفت: دومین موضوع، نظم و ترتیب است. مرحوم آیت الله میرزا علی اکبر مرندی، از شاگردان علامه قاضی رحمت الله علیه دائماً توصیه می‌کردند که در مجالس روضه به طور منظم و مرتب شرکت نمایید در حالی که متأسفانه، بعضی از افراد، هیئت را فقط برای آخرش می‌خواهند تا جایی که می‌آیند، اما بیرون می‌ایستند و این خدای ناکرده به عزاداری بدون مغز می‌انجامد و توهین به خیمه حضرت زهرا سلام الله علیه و امام حسین علیه السلام و اهل بیت علیهم السلام است و خیلی اوقات سبب حق الناس می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی مطرح کرد: سومین موضوع، خوش آمد گویی است. مرحوم آیت الله حاج رحیم ارباب از اساتید شهید مطهری، هر سال در منزل خود مراسم عزا می‌گرفتند و گِل بر پیشانی می‌مالیدند و مقابل درب منزل می‌ایستادند و شخصاً به شرکت کنندگان خوش آمد می‌گفتند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: سومین موضوع، احترام به منسوبین حضرت سید الشهداء است. 

مرحوم آیت الله بروجردی رحمت الله علیه فرموده‌اند: به مقداری که امام حسین علیه السلام بزرگ و واجب الاحترام هستند. منسوبین به آن حضرت علیه‌السلام هم، لازم الاحترام هستند. از چای ریز این مجلس تا کسی که عاشورا می‌خواند و منبری و مداح و...

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی از ندبه و گریه با صدای بلند به عنوان چهارمین موضوع یاد کرد و افزود: امام صادق علیه‌السلام فرموده‌اند: نوحه کنید بر امام حسین علیه‌السلام همچون نوحه مادری بچه مرده.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: انفاق و اطعام، پنجمین موضوع است و پیامبر خدا صل الله علیه وآله والسلم روایت کرده‌اند که حضرت جبرئیل علیه‌السلام به آن حضرت صل الله علیه وآله والسلم عرض کرد: به هر درهمی که در زیارت و یا عزاداری آن حضرت خرج کنند خداوند متعال، هفتاد حسنه و قصری در بهشت به صاحب آن درهم عطا می‌فرمایند و اشک‌ها را در قواریر ملائکه ضبط کنند و روز قیامت به او می‌گویند:‌ای دوست خدا بگیر این اشک‌های توست که در دنیا بر امام حسین علیه‌السلام جاری نمودی. پس به وسیله آنها آتش دوزخ از تو دور می‌شود، آن آتشی که بیش از پانصد سال است. 

مجالس روضه‌ای که برای حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام برپا شد 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی ادامه داد: برای وجود مقدس حضرت ابا عبد الله الحسین علیه‌السلام چندین مجلس عزا برقرار شد: 

 اول: قبل از خلقت عالم (لوح و قلم گریه کردند)

دوم: قبل از تولد حضرت علیه‌السلام 

سوم: در زمان تولد حضرت علیه‌السلام 

چهارم: بعد از شهادت حضرت علیه‌السلام 

پنجم: در صحرای محشر.

اما هیچ کدام از این مجالس مانند عزاداری قبل از تولد حضرت ابا عبد الله علیه‌السلام نمی‌شود.

این کارشناس مذهبی افزود: در روایت داریم: هنگامی که رسول خدا صل الله علیه وآله والسلم، خبر شهادت اباعبدالله الحسین (ع) را به دختر گرامیشان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دادند «بَکَتْ فَاطِمَةُ بُکَاءً شَدِیداً» ایشان به شدت گریه کردند و فرمودند: یا رسول الله صل الله علیه وآله والسلم پس چه کسی برای فرزندم گریه می‌کند و مجلس عزا و مصیبت برگزار می‌کند؟ 

رسول خدا صل الله علیه وآله والسلم فرمودند: «یَا فَاطِمَةُ إِنَّ نِسَاءَ أُمَّتِی یَبْکُونَ عَلَى نِسَاءِ أَهْلِ بَیْتِی وَ رِجَالَهُمْ یَبْکُونَ عَلَى رِجَالِ أَهْلِ بَیْتِی» «زمانی که نه من هستم و نه تو و نه علی علیه السلام. زنان امت من بر زنان اهل بیت من می‌گریند و مردان امت من بر مردان اهل بیت من می‌گریند و عزای فرزند مرا هر ساله طایفه‌ای بعد از طایفه‌ای زنده می‌کنند. پس، چون روز قیامت شود تو زنان را شفاعت می‌کنی و من مردان را.

هنگامی که بی بی دو عالم، حضرت زهرا سلام الله علیها این مطلب را شنیدند اشک از دیدگان مطهرشان جاری شد و بعد پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم فرمودند: «یَا فَاطِمَةُ کُلُّ عَیْنٍ بَاکِیَةٌ یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِلَّا عَیْنٌ بَکَتْ عَلَى مُصَابِ الْحُسَیْنِ علیه‌السلام فَإِنَّهَا ضاحِکَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ بِنَعِیمِ الْجَنَّةِ.»

چقدر نام تو زیباست ابا عبد الله 

 چشم تو خالق دنیاست ابا عبد الله 

مستجاب است دعا گوشه شش گوشه تو 

 حرمت عرش معلاست ابا عبد الله

هر کسی داد سلامی به تو و اشکش ریخت 

 او نظر کرده‌ی زهراست ابا عبد الله

مادرت گفت بُنَّیَ دل ما ریخت به هم 

 بردن نام تو غوغاست ابا عبد الله 

مادرت گوشه گودال تماشا می‌کرد 

 بر سر نعش تو دعواست ابا عبد الله

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار