معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: کل مطالبات کشاورزان معادل ۱۱۳ هزار میلیارد تومان است که حدود ۵۳ هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده و مابقی هم از هفته آینده پرداخت خواهد شد.

آقای مهاجر معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در برنامه «صف اول» گفت: در سال ۱۴۰۰ میزان خرید گندم ما به ۴.۵ میلیون تن کاهش پیدا کرد و ۷ میلیون تن واردات داشتیم، اما در سال ۱۴۰۱ با وجود خشکسالی خرید گندم به ۷.۵ میلیون تن و در سال ۱۴۰۲ به ۱۰.۵ میلیون تن رسیدیم و در گندم نان به خودکفایی رسیدیم. برای ۱۴۰۳ هم این روند ادامه خواهد داشت و امسال هم نیازی به واردات گندم نداریم و حتی شاید مازاد نیاز هم داشته باشیم.

مهاجر گفت: خرید تضمینی گندم از ۶.۵ میلیون تن عبور کرده که نسبت به سال گذشته ۷۰۰ هزار تن گندم بیشتری خریداری شده است، این در حالی است که در بسیاری از استان‌های سردسیر در غرب کشور مانند کردستان، آذربایجان شرقی و غربی در ابتدای برداشت و خرید تضمینی هستیم.

این مقام مسئول افزود: تاکنون ۴۶ درصد مطالبات کشاورزان هم پرداخت شده است. کل مطالبات کشاورزان معادل ۱۱۳ هزار میلیارد تومان است که حدود ۵۳ هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده و امیدواریم با همراهی سازمان برنامه، بقیه مطالبات کشاورزان هم از هفته آینده پرداخت شود. امسال باید شرایطی را در بودجه ببینیم که مطالبات کشاورزان به موقع پرداخت شود.

او در خصوص وضعیت خرید کلزا از کشاورزان گفت: با توجه به تگنا‌هایی که وجود داشت برنامه‌ای تدوین شد که کسانی که واردات دانه‌های روغنی انجام می‌دهند، خرید کلزا را انجام دهند و خوشبخانه بیش از ۹۰ درصد دانه کلزا خریداری شده و حدود ۵۰ درصد از پول کشاورزان پرداخت شده است. امیدواریم تا دو هفته آینده کلیه مطالبات کشاورزان این حوزه پرداخت شود.

مهاجر در پاسخ به سوالی در مورد تولید کود گفت: در تولید کود ازت تمام نیاز از داخل تامین می‌شود. سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ تن کود ازت نیاز داریم که خوشبختانه بیش از ۷ میلیون تن در کشور تولید داریم. مورد دوم کود‌های فسفاته و پتاسه است که اقدام عملیاتی برای تولید این کود در کشور انجام نشده است. در سال به ۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تن فسفات و حدود ۵۰۰ هزار تن کود پتاسه نیاز داریم. کود‌های وارداتی به عنوان اقدام حمایتی با ارز دولتی وارد می‌شود و قیمت کود به صورت یارانه‌ای به دست کشاورزان می‌رسد.

مهاجر با اشاره به دستاورد‌های جهش تولید در دیمزار گفت: ۶ میلیون از اراضی کشاورزی ما دیم است و برنامه ریزی کردیم تسهیلاتی با بهره ۴ درصد به کشاورزان برای خرید ادوات مخصوص دیم داده شد و برای خرید بذر و نهاده به کشاورزان کمک نقدی شد. در حال حاضر حداقل ۲.۵ میلیون تن در ۴ سال اخیر افزایش تولید در دیمزار‌ها رقم خورده و اکنون ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی ما تحت پوشش این طرح است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
خوزستانی
۱۵:۴۵ ۲۰ تير ۱۴۰۳
مثل همیشه وعده دروغ و سر خرمنی .۲۰ اردیبهشت تحویل دادیم هنوز پولی دستمون نگرفته والا یک پنجم پول دادن .لطفا پول مارو پرداخت کنید . کشاورز خوزستانی
Iran (Islamic Republic of)
ک
۱۸:۴۴ ۱۸ تير ۱۴۰۳
امیدوارم که پرداخت بشه . چون کشاورز به شدت تحت فشار هست و این وعده های پرداخت اگر عملی نشه باعث دلخوری و ناراحتی میشه. البته که دولت وظیفه ش پرداخت به موقع هست. طبق گفته خودشان 24 ساعت بعد تحویا ولی متاسفانه چن سالی هست خلف وعده میکنه و کشاورز هم هر سال گول میخوره . بهر حال از باشگاه خبرنگاران جوان درخواستمون اینه که پیگیر حق کشاورزان زحمتکش باشند . سپاس گذارم.
آخرین اخبار