رئیس اداره حفاظت محیط زیست تایباد از راه اندازی ایستگاه سنجش گرد‌و‌غبار با اعتبار ۷۷۰ میلیون تومانی در این شهرستان خبر داد.

یوسف اربابی رئیس اداره حفاظت محیط زیست تایباد گفت: ایستگاه سنجش گرد‌و‌غبار در شهرستان مرزی تایباد راه‌اندازی شد که برای آن ۷۷۰ میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات استانی سفر رئیس جمهور شهید صرف شده است.

وی افزود: این ایستگاه سنجش طبق بررسی کارشناس اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در محوطه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تایباد که در مسیر وزش باد غالب این شهرستان قرار دارد، نصب شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست تایباد ادامه داد: این ایستگاه که ساخت شرکت‌های ایرانی می‌باشد، شاخص کیفیت ذرات معلق و گاز‌های موجود در هوا، نوع آلاینده ها، رطوبت و دمای هوا را به صورت لحظه ای، ساعتی و روزانه اندازه گیری می‌کند.

اربابی بیان کرد: مردم می‌توانند جهت آگاهی از کیفیت هوا، با مراجعه به درگاه اینترنتی پاراپایش به آدرس www.para-payesh.com و قسمت هوای محیطی به اطلاعات ثبت‌شده در ایستگاه‌های سنجش تایباد و دیگر مناطق کشور دست یابند.

این مقام مسئول اضافه کرد: ایستگاه‌های سنجش گرد‌و‌غبار بر اساس میزان ذرات آلاینده و معلق، کیفیت هوا را به شاخص‌های پاک، قابل قبول، ناسالم برای گروه‌های حساس، ناسالم، بسیار ناسالم و خطرناک دسته‌بندی می‌کند که هم اکنون هوای تایباد در رده پاک قرار دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست تایباد تصریح کرد: وزش باد‌های ۱۲۰ روزه، حجم بالای تردد خودرو‌های سنگین و عدم تامین حقابه رودخانه مرزی هریرود، از جمله عوامل ایجاد گرد‌وغبار و افزایش میزان ریزگرد‌ها و آلاینده‌ها در شهرستان به شمار می‌آیند.

اربابی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این ایستگاه سنجش به آگاهی دقیق‌تری از وضع هوا خواهیم رسید و نهاد‌های مختلف می‌توانند برای حفظ سلامت جامعه پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهند.

برچسب ها: سنجش هوا ، کیفیت هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.