نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید گفت: شعرا، ادبا و بزرگان مسئولیت سنگینی دارند که باید دال مرکزی جریان مقاومت را برای نسل آینده ترسیم کنند.

حجت الاسلام رمضان موسوی مقدم نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست صمیمانه با اهالی قلم و اندیشمندان حوزه ایثار و شهادت ضمن تسلیت فرارسیدن ماه محرم گفت: این جلسه برای تقدیر از زحمت‌کشان عرصه ایثار و شهادت به صورت نمادین است تا این جلسه به عنوان جلسه‌ای سمبولیک برای گام‌های بالاتر بعدی باشد. بر طبق فرمایشات نویسنده‌ها و هنرمندان حاضر در جمع، موارد اجرایی در حوزه مسائل فرهنگی در حوزه نشر که مطرح شد وجود دارد، اما تلاش‌هایی صورت می‌گیرد و من میخواهم از از این فرصت استفاده کرده و دو نکته را بیان کنم. در حوزه ایثار و شهادت پس از تاکیدات مقام معظم رهبری آثار فاخر بسیاری تولید و نشر یافت، جریان شهادت در حوزه تولیدات فرهنگی در حال قالب شدن است. 

وی ادامه داد: ما در عصری زندگی میکنیم که ویژگی‌های خاصی دارد در حقیقت شرایط خاصی بر این عصر حاکم است. باید دید چقدر توانستیم ویژگی این عصر را بیان کرده و به نسل آینده منتقل کنیم. برخی از آثار کار‌هایی است که مقطع زمانی آن عرصه را به خوبی نشان داده است. برای نمونه مبارزه با فرهنگ غرب در آثار اقبال لاهوری است. چند نسل گذشته است، اما هنوز آن مبارزه در آثارش هویداست.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: افرادی، چون ملک الشعرای بهار زمانی که دوران خود را بیان میکند، به نحو احسن آن را در سلسله ابیاتی نشان میدهد. جنایت، ظلم، بی عدالتی در آن عصر به خوبی بیان شده است. ما نیاز داریم کار‌های موثرتری برای آیندگان ترسیم کنیم. نسل ما حوادث بسیاری دیده است که در تاریخ نمونه ندارد. در واقع ما حوادث بسیاری دیده ایم که در انقلابات دیگر نبوده است. رسالت بزرگی بر عهده ماست چراکه نباید به گفته مقام معظم رهبری بگذاریم جای جلاد و شهید تغییر کند. 

حجت الاسلام موسوی مقدم تشریح کرد: شعرا، ادبا و بزرگان مسئولیت سنگینی دارند که باید دال مرکزی جریان مقاومت را در این پنج دهه و عصر و زمان امام خمینی (ره) ترسیم کند. از این جهت رسالت سنگینی بر عهده ماست. یکی از اینها مبحث ایثار و شهادت است. در طول تاریخ مفهوم شهادت توسعه یافته است. یک انسان معمولی زمانی که به جبهه میرود انگار فردی عارف مسلک است. 

وی گفت: درگیری‌های سیاسی و روزمره گاهی مانع از نوشتن تاریخ میشود. اگر هنرمندان و اندیشمندان باید واقعیت‌های نهفته تاریخ انقلاب اسلامی را ببینند. انقلاب اسلامی تنها راهی است که بنیان رژیم صهیونیستی را میکند. برای ترسیم این دوران و عصر و زمان هنرمندان و شاعران وظیفه سنگینی دارند و اگر نتوانند عمق حقیقت را برملا کنند در این مسیر بخوبی کار نکرده اند؛ چراکه نسل آینده را باید نسبت به راه امام و انقلاب آگاه کرد. 

حجت‌الاسلام موسوی مقدم در پایان تشریح کرد: در عرصه مسائل معنوی باید توجه کنیم که مشکلات زیادی وجود دارد و هنر این است با این مشکلات در ذهن و جان مخاطب جای باز کنیم؛ باید بدانیم این کار‌ها در ذات خود مظلومیت و سختی دارد ولی برای همیشه تاریخ می‌شود از آن استفاده کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار