سرپرست امور دندانپزشکی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در بازدیدهای مستمری که از ابتدای امسال تا کنون از تمامی مجموعه‌های فعال در حوزه دندانپزشکی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی به عمل آمد، ۳۰ مرکز متخلف و غیرمجاز شناسایی و مهر و موم شد.

دکتر مرتضی فغانی روز یکشنبه در این خصوص گفت: در این مدت ۱۳۰ مورد بازدید از مجموعه‌های فعال در حوزه دندانپزشکی انجام شده که خروجی آن منجر به صدور ۴۷ اخطار و معرفی ۴۷ فرد متخلف فاقد تخصص و مداخله‌گر درحوزه دندانپزشکی به دستگاه قضایی شده است.

وی ادامه داد: مداخله‌گران حوزه دندانپزشکی در موضوعاتی همچون کشیدن، پر کردن، جرم‌گیری، عصب کشی و ایمپلنت فعالیت داشتند که در هرکدام از این موارد ممکن است که مشکلات زیادی برای بیماران ایجاد کند لذا درخواست ما از مردم این است که تنها به نزد پزشک متخصص که در مطب، درمانگاه، کلینیک و بیمارستان مستقر است مراجعه کنند.

سرپرست امور دندانپزشکی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مداخله گران حوزه دندانپزشکی در تمامی مناطق شهری از جمله حاشیه شهر فعالیت دارند بنابراین مردم نباید به دلیل پرداخت هزینه کمتر به این افراد فاقد تخصص مراجعه کنند.

فغانی افزود: به عنوان مثال در یک مورد بسیار ساده که گزارش شده بود، فردی به دلیل مراجعه به فرد غیرمتخصص دچار پارگی لثه و بی حسی لب شده بود که اگر این فرد به یک دندانپزشک مراجعه می‌کرد نه تنها با این مشکلات مواجه نمی‌شد، بلکه مشکل جزئی‌ وی نیز به راحتی درمان می‌شد.

وی ادامه داد: همچنین در موردی دیگر مشاهده شد که فاضلاب‌ها و خونابه‌های خارج شده از یونیت در ظرف‌های ۲۰ لیتری جمع‌آوری می‌شد و فرد متخلف آنها را شب در خیابان رها می‌کرد و این موضوع نه تنها موجب مشکلات زیست محیطی می شد بلکه خطرات ابتلای به بیماری‌های پوستی و عفونی را به همراه داشت.

سرپرست امور دندانپزشکی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بازدیدهای مستمر از تمامی مجموعه‌های فعال در حوزه دندانپزشکی در طول سال انجام می‌شود و در فصل تابستان هم که با مسافرت‌های تابستانی رو به رو هستیم این بازدیدها به‌طور ویژه‌تر انجام می‌شود و به طور کلی حداقل یک بازدید از هر مجموعه انجام می‌شود.

فغانی با بیان این که سلامت مردم خط قرمز ما بوده و در همین راستا با کسانی که فعالیت غیرقانونی در حوزه دندانپزشکی داشته باشند برخورد قاطع صورت می‌گیرد گفت: مردم می توانند در صورت هر گونه تخلف در این حوزه موارد و شکایات خود را از طریق سامانه ۱۹۰ و یا مراجعات حضوری اطلاع رسانی کنند.

وی ادامه داد: هم اینک هزار و ۸۰۰ مطب دندانپزشک عمومی، ۳۵۰ مطب دندانپزشک متخصص، ۲۵ لابراتوار و ۸۰ درمانگاه دندانپزشکی در حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعال است و مجموع درمانگاه‌هایی که در این حوزه فعالیت دارند ۱۵۱ درمانگاه است.

سرپرست امور دندانپزشکی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همچنین ۱۳ بیمارستان نیز در کنار ارائه خدمات تخصصی در حوزه‌های مختلف درمانی، در زمینه ارائه خدمات دندانپزشکی فعالیت دارند.

تعداد دندان سازان و کمک دندانپزشکان تجربی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

فغانی افزود: همچنین ۳۵ دندان ساز در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعالیت دارند که از آنها به عنوان تبصره پنج نام برده می‌شود و مجوز آنها تنها قالب‌گیری و ساخت دندان بوده و اجازه درمان ندارند. علاوه بر آن ۳۱ بهدار و کمک دندانپزشک تجربی هم فعالیت دارند که این افراد صرفاً مجاز به کشیدن تمامی دندان‌ها به جز دندان عقل و ترمیم‌های سطحی هستند و اجازه انجام کارهای تخصصی را ندارند.

برچسب ها: دندانپزشکی ، غیرمجاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار