رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی گفت: ۱۲۰ هکتار از جنگل شهرستان های فاروج، مانه و سملقان امسال در قالب طرح های بذرکاری با گونه های بومی احیاء شد.

شهرام عسگری   اظهارکرد: این میزان احیاء و توسعه در راستای طرح حفظ و صیانت از جنگل های زاگرس در افق چند ساله بوده که خراسان شمالی تعهد یکساله خود را انجام داد.

وی افزود: عملیات احیاء و توسعه جنگل های استان با ۶ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی سال گذشته و صیانت از جنگل های زاگرس انجام شد.

رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی اضافه کرد: سهم استان از طرح احیاء ، توسعه و غنی سازی جنگل ها برای امسال تاکنون مشخص نشده و عملیات در صورت ابلاغ و تخصیص اعتبارات با سرعت انجام خواهد شد.

حفاظت از ۲۰ هکتار پارک جنگلی "گوی نیک"

وی با اشاره به سایر اقدامات انجام شده جنگلکاری استان ادامه داد: ۲۰ هکتار از پارک جنگلی "گوی نیک" شهرستان راز و جرگلان یک میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی امسال نگهداری شد.

 پارک جنگلی گوینک در دامنه‌های جنوبی ارتفاعات غلامان در حاشیه جاده شهرستان مرزی راز و جرگلان واقع شده و به لحاظ شرایط زیست محیطی و اقلیمی جزو مناطق تفرجگاهی خراسان شمالی است.

پوشش جنگلی این بوستان ۶۰۰ هکتاری اغلب ارس است و با توجه به امکاناتی از قبیل آب شرب، مجتمع خدماتی بهداشتی، آلاچیق و شرایط توقف و استراحت مسافران و گردشگران را فراهم کرده است.

گستره حوزه منابع طبیعی خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این میزان یک‌ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار هم جنگل است.

جنگل های خراسان شمالی در گستره ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جزو جنگل های حفاظتی کشور محسوب می شود.

۲۵ هزار هکتار از جنگل های این استان جزو ناحیه رویشی هیرکانی و الباقی جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی محسوب می شود که گونه های ارس، افرا کرکو، زالزالک، ولیک و بلوط را در خود دارد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.