حضور گسترده مردم در صحنه‌های مختلف از‌ جمله انتخابات باعث دلسردی دولت‌های استکباری می‌شود.

پرونده چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری برای معرفی نهمین رئیس قوه مجریه جمهوری اسلامی ایران به پایان رسید و مردم با لبیک به ندای رهبری برای افزایش مشارکت، با حضور ۴۹.۸درصدی خود در پای صندوق‌های رأی، مسعود پزشکیان را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند.

در این میان، اما چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در متن و بطن خود آموزه‌هایی دارد که نیازمند تاملی جدی است؛ از هوشمندی ملت ایران در برابر غوغای دست‌ساز تحریم انتخابات تا تاکیدات برای تبدیل فضای رقابت به رفاقت.
 
اعتماد به انتخابات از طریق شفافیت مجریان
چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچون سایر انتخابات درنهایت سلامت، شفافیت وآزادی برگزارشد. اهمیت این موضوع، اما ازآن روست که ایجادشک وشبهه وتشکیک در فرآیند برگزاری انتخابات یکی از حربه‌های جریان‌های معاند برای کاهش مشارکت در انتخابات است که متاسفانه بعضا ازسوی برخی ازکهنه‌کاران عرصه سیاست - که عملا ایفاگر نقش پیاده نظام دشمنان در داخل هستند - نیز مطرح می‌شود درحالی که قانون انتخابات تمهیداتی را برای مقابله با این سیاه‌نمایی‌ها اتخاذ کرده است. معرفی مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور کشور درمقطع کنونی پاسخی رسا به برخی جوسازی‌های سیاسی است که در این چند هفته حضور مردم در انتخابات را نمایشی خوانده و مدعی بودند گزینه مد نظر حاکمیت انتخاب شده و حضور مردم پای صندوق‌های رأی امری سمبلیک است. برگزاری انتخابات مختلف در کشور بیانگر اهمیت مردم‌سالاری در جمهوری اسلامی ایران است تا راه استبداد را بسته و زمینه فعالیت نخبگان در اداره کشور را فراهم کند.

هدف از برگزاری انتخابات و دادن حق رأی به مردم، مشارکت در زندگی سیاسی و برخورداری از حق تعیین سرنوشت است، ازهمین رو حقوق کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری در قانون انتخابات کاملا مشخص است تا راه را برای اظهارات نسنجیده ببندد؛ برخورداری از حق نظارت برصندوق‌های رأی، نحوه رأی‌گیری، شمارش آرا در محل، تجمیع آرا در مراکز مربوط و اعلام نتیجه توسط مسئولان وزارت کشور ازجمله این موارد است تا صیانت از آرای مردمی را در رأس اولویت‌ها قرار دهد و بر اساس این مفاد هیچ‌کس حق ندارد کوچک‌ترین خللی در اجرای این حق کاندیدا‌ها ایجاد کند کما این‌که مسئولان عالی انتخابات با نظارت دقیق و وسواس‌گونه بر فرآیند انتخابات، ضمن فراهم کردن امکانات حداکثری برای نظارت کاندیداها، راه را بر هرگونه شبهه، شائبه، شک، تردید و اتهام بسته‌اند.

اطلاع‌رسانی دقیق و مستمر به افکار عمومی در خصوص رویه انتخابات از ابتدا تا انتها توسط ستاد انتخابات کشور و صداوسیما از دیگر مولفه‌های شفاف‌سازی انتخابات است. علاوه بر همه این تمهیدات، صیانت از آرای مردم به عنوان حق‌الناس یک اصل انتخاباتی و همواره مورد تاکید رهبر انقلاب است و به صورت ویژه مورد توجه همه متولیان برگزاری انتخابات قرار می‌گیرد تا مجریان انتخابات، ضمن رعایت اصل بی‌طرفی، امانتدار قابلی برای آرای ملت باشند. احمد وحیدی، وزیر کشور نیز روز گذشته پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران مستقر در وزارت کشور، گفت:به لطف الهی انتخابات چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در کمال امنیت، سلامت و رقابت جدی نامزد‌ها و مشارکت بالغ بر۳۰میلیونی ملت ایران به پایان رسید و نمایندگان کاندیدا‌ها نیز روند سالم انتخابات را تایید کردند و بدین ترتیب یکی از توطئه‌های دشمنان در شبهه‌سازی نتیجه انتخابات خنثی شد. 
 
پیامد‌های اثربخش افزایش مشارکت
یکی دیگر از مهم‌ترین نکات مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، افزایش میزان مشارکت است. با برگزاری دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم و مشارکت ۴۰درصدی مردم، نگرانی‌ها درباره عدم حضور مردم در پای صندوق رأی افزایش پیدا کرد و جریان‌های مختلف به بررسی علل این کم‌اقبالی مردم پرداخته و عزم خود را جزم کردند تا مردم را به حضور گسترده در دور دوم انتخابات دعوت کنند، دعوتی که از سوی مردم اجابت شد و نرخ مشارکت به‌صورت چشمگیری افزایش یافته و رقم ۴۹.۸درصدی ثبت شد. بدون تردید این مسئولیت‌پذیری مردم برای شرکت در انتخابات، قدرت مضاعفی به جمهوری اسلامی ایران بخشیده و زمینه اعتلای کشور را فراهم می‌کند. فلسفه حضور مردم در امور کلان و پشتیبانی ملت از نظام ازجمله مواردی است که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مطرح بوده و در قانون اساسی نیز توجه ویژه‌ای به نقش مردم در انتخابات شده است؛ اصل ۶ قانون اساسی بر این امر تصریح دارد که «در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکای آرای عمومی اداره شود از راه انتخابات: انتخاب رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورا‌ها و نظایر اینها، یا از راه همه‌پرسی در مواردی که در اصول دیگر این قانون معین می‌گردد.»

جایگاه راهبردی ایران در منطقه باعث شده است تا نقشی بی‌بدیل را در غرب آسیا و محور مقاومت ایفا کند، از همین‌رو حضور گسترده مردم در صحنه‌های مختلف از‌جمله انتخابات باعث دلسردی دولت‌های استکباری می‌شود چرا که این پیام را به آنها منتقل می‌کند که ملت ایران همچون۴۵سال گذشته با اتحاد مثال‌زدنی خود از حاکمیت نظام دفاع کرده و مشروعیت آن راتضمین می‌کنند، ازاین‌رو انتخابات تنها یک پدیده سیاسی تلقی نشده و مشارکت عمومی مردم در پای صندوق‌های رای علاوه بر تایید سیاست‌ها، یکی ازمظاهر آشکار برای همبستگی ملی است و کمک شایانی به احقاق حق و اقتدار ملی کشورمان می‌کند و همین اثربخشی فوق‌العاده است که دشمنان درصدد هستند تا نقش مردم را کمرنگ کنند. امروز نوع حضور مردم در انتخابات سرنوشت‌سازترین و با‌اهمیت‌ترین موضوع در برگزاری انتخابات است و انتخاب اصلح نیز پس از آن از اهمیت بالایی برخوردار است واین حضور آگاهانه، قدرت بازدارندگی بالایی برای کشور ایجاد می‌کند. انتخابات ایران همواره مورد رصد جهانیان بوده و این دوره ازانتخابات نیز زیرذره‌بین مردم ورسانه‌های جهانی قرارداشت ودوست ودشمن به‌طور خاص نظاره‌گر آن بودند، زیرا آثار منطقه‌ای و بین‌المللی آن غیرقابل‌انکار است وحضور حداکثری مردم درانتخابات رابطه مستقیمی با تامین مصالح ملی دارد.

پایان رقابت‌ها و موسم همدلی 
مشارکت بالا در انتخابات، «نه» بزرگ به دشمنان انقلاب و مزدورانی است که در شبکه‌های معاند در قبال دریافت پول و تابعیت، دشمنان ملت را جهت برهم‌زدن آرامش و امنیت کشور، ترغیب به تحریم و ایجاد آشوب و فتنه در داخل کشور می‌کردند و امروز در قامت شکست‌خوردگان ظاهر شده‌اند و در پی نقطه‌ضعفی هستندتا بر آن بدمند. حالا که مردم با حضور حداکثری‌شان به تحریم‌کنندگان داخلی و خارجی تاختند و صاحبان ایده تحریم با حضور در پای صندوق‌های رای حرف‌های قبلی خود مبنی بر تقلب در انتخابات را به چالش کشیده و بر دروغ بودن آنها گواهی دادند، وقت همدلی برای اعتلای ایران مقتدراست تا گفتمان انقلاب اسلامی بر پایه عدالت و دفاع از ستمدیدگان دراداره کشور جاری ووعده‌های انتخاباتی به تحقق برسد. کنش سیاسی اصلاح‌طلبان در انتخابات مختلف به‌نحوی بود که در رأس قدرت قرار گرفتن را لازمه انجام فعالیت می‌دانستند و حالا این فضا در اختیار آنهاست تا با توان مدیریتی خویش و بهره‌مندی درست از ظرفیت‌های موجود در کشور به توسعه ایران و ساماندهی شرایط اقتصادی کمک کنند. همه مقدمات مهیای حضور یک دولت خدمتگزار است تا فعالیت‌های مؤثر دولت ناتمام شهید خدمت را پیگیری و اقدامات اصلاحی در بخش‌های مختلف را آغاز کند و گشایش‌هایی که در مناظره‌ها و گفتگو‌های انتخاباتی به آنها اشاره داشت به مرحله عملیاتی برسند. خوشبختانه جریان رقیب نیز با تبریک به منتخب ملت، آمادگی خود برای کمک به کلیددار پاستور را اعلام کرد و حالا این گوی و میدان در اختیار مسعود پزشکیان است تا حکمت‌های نهج‌البلاغه را در امور کشور جاری و دولتی در تراز انقلاب اسلامی را به ملت ایران معرفی کند تا اهداف و آرمان‌های انقلاب در سایه آن محقق شود.

منبع: روزنامه جام جم 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار