رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز از طراحی المان مزین به نام مبارک اباعبدالله‌الحسین (ع) در میدان امام حسین (ع) و احیای سقاخانه‌های فراموش شده در این کلان‌شهر خبر داد.

مسعود زارعی در یکصد و هفتادمین جلسه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز از طراحی المان مزین به نام مبارک اباعبدالله الحسین (ع) با هدف هویت‌بخشی و افزایش جذابیت‌های بصری شهر شیراز خبر داد.

او با بیان اینکه المان‌های شهری امروزه یکی از الزامات هر شهر رو به پیشرفتی است، اظهار کرد: کاربرد درست و اصولی المان‌های شهری به لحاظ ایجاد نماد‌هایی ماندگار، کمک بسزایی در ایجاد جذابیت‌های بصری، یکپارچگی و هویت‌بخشی به شهر می‌کند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: مبحث طراحی المان مزین به نام مبارک اباعبدالله الحسین (ع) به عنوان یکی از موضوعاتی است که هم در کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا و هم در سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری مورد بررسی قرار گرفته است.

 زارعی با بیان اینکه احداث نماد شهری میدان امام حسین (ع) از اولویت‌های شورای شهر و شهرداری است، افزود: مباحث مرتبط به چگونگی سیمای نماد شهری میدان امام حسین (ع) در کمیسیون‌های دیگر شورا نیز دنبال و نظرات کارشناسی مطرح می‌شود.

او تصریح کرد: یک تیم داوری متشکل از دو نفر از اعضای شورای شهر و چند کارشناس و مدیران شهری حضور دارند که نظر کارشناسی را درباره چگونگی سازه میدان امام حسین (ع) بیان می‌کنند.

 رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز بیان کرد: تاکنون سه مرحله کار انجام شده است و دیده‌گاه‌های مختلف درباره نوع این سازه شهری بررسی شده و بنا براین قرار گرفته است که با حضور دو نفر از اعضای شورا موضوع بررسی شود تا یک طرح مطلوب به شورای شهر برای رای گیری ارائه شود. 

زارعی به اهمیت موضوع اقناع افکار عمومی در سازه میدان امام حسین (ع) پرداخت و گفت: در این جلسه طرح اولیه سازه ارائه شد و در نهایت با توجه به فرا رسیدن ایام محرم مقرر شد در یک برنامه زمان‌بندی شروع و احداث این سازه تعیین شود.

او افزود: نوع عملکرد سازه بسیار سنگین است، اما در طراحی سازه به موضوع عاشورا و محرم و همخوانی با نام میدان توجه شده است تا یک کار متناسب ارائه شود. این سازه می‌تواند با توجه به نوع خود تبدیل به سازه فرهنگی و بعضاً یک هویت‌بخشی به شهر شیراز و میدان امام حسین (ع) شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز در خصوص ساخت، مرمت و احیا سقاخانه‌ها نیز گفت: سقاخانه یکی از نماد‌های فرهنگ مذهبی و ایرانی است که با اعتقادات مردم پیوند دیرینه دارد و موضوع ساخت، مرمت و احیای این نماد‌ها نیز در راستای توجه به بهبود فضای شهری مد نظر قرار گرفته است. 

زارعی افزود: با توجه به ضرورت سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی که از تاکیدات مقام معظم رهبری است و با عنایت به اهمیت وجود زیرساخت‌های زیارتی و گردشگری در شهر مقدس شیراز، طرح «شیراز؛ شهر سقاخانه‌ها» تهیه شده است.

او بیان کرد: طرح پیشنهادی «شیراز، شهر سقاخانه‌ها» در جلسه بررسی و در نهایت شهرداری شیراز مکلف شد نسبت به تهیه و ارسال لایحه‌ای به منظور اجرایی کردن طرح مذکور مکان یابی لازم را انجام دهد.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به پیش‌بینی حداقل یک باب سقاخانه در هر یک از محله‌های شیراز و در صورت نیاز مرمت آن بیان کرد: در راستای اجرای این طرح، از طریق فرخوان عمومی مهندسین معمار کشور با ملاحظات مقرون به صرفه‌گی، استحکام، زیبایی، انطباق با معماری، نقوش و کاشی‌کاری‌های دوره‌های تاریخی، همراه با کتابت ابیات شاعران بزرگ شیراز، کتابت ذکر احادیث از معصومین، مکان شمع‎گذاری، مقیاس طراحی، پیش‌بینی ورود آب و خروج فاضلاب این سقاخانه‌ها مد نظر قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار