بیستمین دوره حراج تهران ویژه «هنر مدرن و معاصر ایران» با فروش ۱۹۰ میلیارد و ۴۷۶ میلیون تومان پایان یافت و «پایان یک دوران از مجموعه خاطرات انهدام» اثر آیدین آغداشلو با فروش ۱۲ میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان رکورد این دوره را شکست.



مزایده بیستمین دوره «حراج تهران» ویژه «هنر مدرن و معاصر ایران» جمعه-۱۵ تیرماه- همزمان با دومین دوره چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با اجرای شهریار ربانی در هتل پارسیان آزادی برگزار شد. پیش از این اعلام شده بود که اجرای مراسم برعهده حسین پاکدل است.

بیستمین دوره حراج تهران با مزایده ۱۷۳ میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان و فروش ۱۹۰ میلیارد و ۴۷۶ میلیون تومان پایان یافت و در این دوره، هشت اثر به فروش نرسید.

در این دوره حراج تهران، ۱۱۶ اثر در حوزه‌های نقاشی، نقاشیخط، عکس و حجم از هنرمندانی همچون جلیل رسولی، فریده لاشایی، محمدعلی ترقی‌جاه، کامبیز درم‌بخش، واحد خاکدان، آیدین آغداشلو، امیرعلی جوادیان، یعقوب امدادیان، نصرالله افجه‌ای، محمود زنده‌رودی، کوروش شیشه‌گران، سیراک ملکونیان، صادق ادهم، ابوالقاسم سعیدی، محمد احصایی، ژازه تباتبایی، رضا درخشانی و محمود کلاری ارایه و آثار آنان ۱۳ و ۱۴ تیرماه در هتل پارسیان آزادی به نمایش گذاشته شد.

در بیستمین دوره از حراج تهران، آثار «پایان یک دوران از مجموعه خاطرات انهدام» آیدین آغداشلو، «شماره‌های سیاه روی سفید» فرهاد مشیری و اثر «بدون عنوان» محمد احصایی با کمینه ۱۰ میلیارد و بیشینه ۱۲ میلیارد تومان ارایه شدند که گران‌ترین آثار این رویداد بودند.

همچنین در این دوره حراج تهران از هنرمندان؛ رضا درخشانی، ژازه تباتبایی، فریده لاشایی و واحد خاکدان هر کدام ۲ اثر ارایه شده است؛ آثار درخشانی در مجموع با بیشینه ۱۲ میلیارد تومان، تباتبایی در مجموع با بیشینه ۱۱ میلیارد تومان، لاشایی با بیشینه ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و خاکدان با بیشینه ۸ میلیارد تومان در این رویداد عرضه شدند.

ربانی مجری بیستمین حراج تهران در ابتدا با یادی از هنرمندان هنر‌های تجسمی؛ هادی جمالی، فرشید شیوا و ایرج تنظیفی که در سه ماه اخیر درگذشتند، توضیحاتی درباره حراج ارایه کرد و اظهارداشت: اثر شماره ۱۰۲؛ «بدون عنوان» اکریلیک روی بوم از مجموعه «جایی برای معلق بودن» اثر عادل یونسی از لیست حراج حذف شده است. وی توضیحی در این باره نداد و سپس حراج با اثر «درخت دوستی» متعلق به جلیل رسولی آغاز شد.

قیمت نهایی فروش شامل قیمت برنده مزایده به علاوه ۱۰ درصد حق الزحمه حراج‌گزار است.

فهرست آثار و فروش آنها در بیستمین دوره حراج تهران بدین شرح است:

۱) «درخت دوستی» رنگ‌روغن روی بوم اثر جلیل رسولی (متولد ۱۳۲۶) با برآورد قیمت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تا ۲ میلیارد تومان ارایه و با قیمت نهایی یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان فروخته شد.

بیستمین «حراج تهران» با بیش از ۱۹۰ میلیارد تومان پایان یافت

۲) «در ستایش از حکیم عمر خیام» اکریلیک روی بوم اثر علی شیرازی (متولد ۱۳۳۹) با برآورد قیمت ۸۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان عرضه و با قیمت نهایی یک میلیارد و ۸۷۰ میلیون تومان چکش خورد.

۳) «بدون‌ عنوان» اکریلیک و ورق‌ طلا روی بوم از مجموعه «درخت‌ها و ریشه‌ها» اثر کوروش قاضی‌مراد (متولد ۱۳۴۸) با برآورد قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان عرضه و با قیمت نهایی ۶۰۵ میلیون تومان به فروش رسید.

۴) «هوی متال» حجم، ورق آهن با پوشش رنگ، اپوکسی و کیلر مات، تک‌نسخه، اثر امیرشاهرخ فریوسفی (متولد ۱۳۴۴) با برآورد قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان ارایه و با رقم نهایی ۲۲۰ میلیون تومان فروخته شد.

۵) «بدون‌ عنوان» اکریلیک روی بوم اثر کیومرث هارپا (متولد ۱۳۳۶) با برآورد قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان عرضه و با رقم نهایی ۳۵۲ میلیون تومان فروخته شد.

۶) «بدون‌ عنوان» رنگ ‌روغن روی بوم اثر حسین شاه‌طاهری (متولد ۱۳۶۱) با برآورد قیمت ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان عرضه و با قیمت نهایی ۷۷۰ میلیون تومان چکش خورد.

۷) «بدون‌ عنوان» رنگ‌ روغن روی بوم اثر محمدعلی ترقی‌جاه (۱۳۸۹ – ۱۳۲۲) با کمینه ۲ میلیارد تومان و بیشینه ۳ میلیارد تومان ارایه و با رقم نهایی ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

بیستمین «حراج تهران» با بیش از ۱۹۰ میلیارد تومان پایان یافت

۸) «بدون‌ عنوان» اکریلیک روی بوم اثر اکرم افضلی (متولد ۱۳۴۶) با برآورد قیمت ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان عرضه و با رقم نهایی ۱۷۶ میلیون تومان فروخته شد.

۹) «بدون‌ عنوان» اکریلیک روی بوم اثر رضا هدایت (متولد ۱۳۴۵) با برآورد قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان ارایه شد و با رقم نهایی ۳۳۰ میلیون تومان به فروش رسید.

۱۰) «بدون‌ عنوان» رنگ‌ روغن روی بوم اثر عبدالرضا دریابیگی (۱۳۹۱ – ۱۳۰۹) با کمینه یک میلیارد و بیشینه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان عرضه شد و با رقم نهایی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

۱۱) «بدون‌ عنوان» رنگ‌ روغن روی کاغذ چسبیده شده روی بوم اثر ناصر عصار (۱۳۹۰ – ۱۳۰۷) که اکتبر ۲۰۲۳ در حراج ادر پاریس ارایه شده، در بیستمین دوره حراج تهران با کمینه ۲ میلیارد و بیشینه ۳ میلیارد تومان ارایه و با رقم نهایی ۲ میلیارد و ۳۱۰ میلیون تومان فروخته شد.

۱۲) «بدون ‌عنوان» اکریلیک روی بوم، دولته‌ای از مجموعه «حسرت» اثر جلال‌الدین مشمولی (متولد ۱۳۵۶) با برآورد قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان عرضه و با رقم نهایی ۴۱۸ میلیون تومان فروخته شد.

۱۳) «بدون ‌عنوان» چاپ باتیک و کلاژ روی پارچه چسبیده شده روی بوم اثر آنه محمد تاتاری (متولد ۱۳۳۶) با برآورد قیمت ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان ارایه و با رقم نهایی ۴۸۴ میلیون تومان فروخته شد.

۱۴) «بدون ‌عنوان» رنگ‌ روغن روی بوم، دولته‌ای اثر فریده لاشایی (۱۳۹۱ – ۱۳۲۳) که توسط صاحب فعلی در سال ۱۳۷۰ از گالری گلستان خریداری شده است، در بیستمین دوره حراج تهران با کمینه ۵ میلیارد و بیشینه ۶ میلیارد تومان عرضه و رقم برنده مزایده ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و با رقم نهایی ۶ میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان چکش خورد.

بیستمین «حراج تهران» با بیش از ۱۹۰ میلیارد تومان پایان یافت

۱۵) «بدون ‌عنوان» رنگ ‌روغن روی بوم اثر جمشید سماواتیان (۱۴۰۰ – ۱۳۱۷) با برآورد قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان عرضه و با رقم نهایی ۵۰۶ میلیون تومان فروخته شد.

۱۶) «بدون ‌عنوان» رنگ ‌روغن و اکریلیک روی بوم اثر مصطفی گودرزی (متولد ۱۳۳۹)با برآورد قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان ارایه و با قیمت نهایی ۳۷۴ میلیون تومان فروخته شد.

۱۷) «بدون‌ عنوان» رنگ‌ روغن روی بوم اثر ابراهیم صاحب ‌اختیاری (۱۳۸۸ – ۱۳۳۶) با برآورد قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان عرضه و با رقم نهایی ۱۹۸ میلیون تومان فروخته شد.

۱۸) «زلف پریشان» رنگ‌ روغن روی بوم اثر حسین صدری (متولد ۱۳۳۷) با برآورد قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان ارایه شد و با رقم نهایی ۳۹۶ میلیون تومان به فروش رسید.

۱۹) «شاهد سرخ» حجم، آیینه و شیشه رنگ‌ شده روی پاپیه ماشه دوتکه‌ای، تک نسخه اثر پویا آریان‌پور (متولد ۱۳۵۰) با کمینه ۴ میلیارد و بیشینه ۵ میلیارد تومان عرضه شد و با رقم نهایی ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

بیستمین «حراج تهران» با بیش از ۱۹۰ میلیارد تومان پایان یافت

۲۰) «بدون‌ عنوان» ترکیب‌ مواد روی بوم اثر فرشید مثقالی (متولد ۱۳۲۲) با برآورد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و بیشینه ۲ میلیارد تومان عرضه شد و با رقم نهایی ۲ میلیارد و ۳۱۰ میلیون تومان به فروش رسید.

۲۱) «بدون‌ عنوان» رنگ‌ روغن روی بوم اثر کامبیز درم‌بخش (۱۴۰۰ – ۱۳۲۱) با برآورد قیمت ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان ارایه شد و با قیمت نهایی ۶۶۰ میلیون تومان به فروش رسید.

۲۲) «بدون‌ عنوان» گواش روی مقوا اثر مکرمه قنبری (۱۳۸۴ – ۱۳۰۷) با برآورد قیمت ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان عرضه شد و با قیمت نهایی ۲۷۵ میلیون تومان به فروش رسید.

۲۳) «دختر سه‌تارنواز» رنگ ‌روغن روی تخته اثر حسین کاظمی (۱۳۷۵ – ۱۳۰۳) با کمینه ۲ میلیارد و بیشینه ۳ میلیارد تومان ارایه و با رقم نهایی ۲ میلیارد و ۳۱۰ میلیون تومان فروخته شد.

۲۴) «سرخی لبت گوجه‌فرنگی» چاپ لینولئوم و اکریلیک روی بوم اثر رضا بانگیز (متولد ۱۳۱۶) با برآورد قیمت ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان عرضه و با رقم نهایی ۶۰۵ میلیون تومان فروخته شد.

۲۵) «بدون‌ عنوان» اکریلیک روی بوم اثر مهرداد محب‌علی (متولد ۱۳۳۸) با کمینه ۳ میلیارد و بیشینه ۴ میلیارد تومان عرضه شد و با قیمت نهایی ۳ میلیارد و ۴۱۰ میلیون تومان چکش خورد.

۲۶) «طبیعت ‌بی‌جان، شماره ۲۴» ترکیب‌ مواد و اکلیل روی بوم، دولته‌ای اثر رضا بهاروند (متولد ۱۳۵۵) با برآورد قیمت یک میلیارد و بیشینه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ارایه و با رقم نهایی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

۲۷) «سفر» رنگ‌ روغن روی بوم اثر واحد خاکدان (متولد ۱۳۲۹) با کمینه ۴ میلیارد و بیشینه ۵ میلیارد تومان عرضه شد و با رقم نهایی ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

بیستمین «حراج تهران» با بیش از ۱۹۰ میلیارد تومان پایان یافت

۲۸) «در قله آزادگی، سجده به درگاهت کنم» حجم، برنز، شماره ۳ از تعداد ۱۲ نسخه و سنگ اثر تاها بهبهانی (متولد ۱۳۲۶) با برآورد قیمت ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان عرضه و با رقم نهایی ۴۴۰ میلیون تومان فروخته شد.

۲۹) «گردآفرید» حجم، برنز، شماره ۲ از تعداد ۷ نسخه اثر صادق ادهم (متولد ۱۳۵۷) با برآورد قیمت ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان عرضه و با رقم نهایی ۴۴۰ میلیون تومان فروخته شد.

۳۰) «پایان یک دوران از مجموعه خاطرات انهدام» گواش روی مقوا، دو اثر از آیدین آغداشلو (متولد ۱۳۱۹) با کمینه ۱۰ میلیارد و بیشینه ۱۲ میلیارد تومان عرضه شد و با رقم نهایی ۱۲ میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان چکش خورد.

۳۱) «تصویر خیال» عکس و آیینه اثر بهمن جلالی (۱۳۸۸ – ۱۳۲۳) با کمینه ۸۰۰ میلیون و بیشینه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان ارایه شد اما به فروش نرسید.

۳۲) «اعزام نیرو به جبهه، میدان حر» چاپ فاین آرت روی بوم، تک‌نسخه اثر امیرعلی جوادیان (متولد ۱۳۳۶) با برآورد قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان عرضه شد و با قیمت نهایی ۲۶۴ میلیون تومان به فروش رسید.

۳۳) «چهره‌ها روی متن‌ها» چاپ دیجیتال روی کاغذ، تک‌نسخه اثر صادق تیرافکن (۱۳۹۲ – ۱۳۴۴) با برآورد قیمت ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان ارایه شد اما به فروش نرسید.

۳۴) «سیلاب» مرکب روی بوم اثر نصرالله افجه‌ای (متولد ۱۳۱۲) با کمینه ۳ میلیارد و بیشینه ۴ میلیارد تومان عرضه شد و با قیمت نهایی ۴ میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان چکش خورد.

بیستمین «حراج تهران» با بیش از ۱۹۰ میلیارد تومان پایان یافت

۳۵) «محمل لیلی» حجم، استیل ضدزنگ، تک‌نسخه اثر هادی روشن‌ضمیر (متولد ۱۳۵۱) با برآورد قیمت ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان ارایه و با رقم نهایی ۷۷۰ میلیون تومان فروخته شد.

۳۶) «دوپهلو» حجم، چوب، تک‌نسخه اثر حسین قره‌گوزلو (متولد ۱۳۲۵) با برآورد قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان عرضه شد و با قیمت نهایی ۱۶۵ میلیون تومان به فروش رسید.

۳۷) «یا علی مددی، شماره ۹» چاپ سیلک و اکریلیک روی بوم اثر خسرو حسن‌زاده (۱۴۰۲ – ۱۳۴۲) که دسامبر ۲۰۱۷ در حراج بونامز لندن ارایه شده، در بیستمین حراج تهران با کمینه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون و بیشینه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان ارایه و با قیمت نهایی یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان فروخته شد.

۳۸) «بدون‌ عنوان» خودکار روی بوم اثر احمد منتظری رودبارکی (متولد ۱۳۵۱) با برآورد قیمت ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان عرضه و با قیمت نهایی ۱۱۰ میلیون تومان فروخته شد.

۳۹) «بدون ‌عنوان» اکریلیک روی بوم از مجموعه «سما» اثر شاه‌پری بهزادی (متولد ۱۳۵۱) با برآورد قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان ارایه شد و با رقم نهایی ۲۰۹ میلیون تومان به فروش رسید.

۴۰) «شماره‌های سیاه روی سفید» ترکیب‌مواد روی بوم اثر فرهاد مشیری (متولد ۱۳۴۲) که سال ۱۳۹۵ در ششمین حراج تهران ارایه شده، در بیستمین حراج تهران با کمینه ۱۰ میلیارد و بیشینه ۱۲ میلیارد تومان ارایه شد و با رقم نهایی ۱۱ میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان چکش خورد.

۴۱) «مدار» ترکیب‌مواد روی بوم اثر محمود زنده‌رودی (متولد ۱۳۲۲) با کمینه ۲ میلیارد و بیشینه ۳ میلیارد تومان عرضه شد و با رقم نهایی ۲ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان چکش خورد.

۴۲) «وقت است که بازآیی» ترکیب‌مواد روی بوم اثر عذرا عقیقی بخشایشی (متولد ۱۳۴۷) با برآورد قیمت ۷۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان ارایه و با قیمت نهایی ۷۷۰ میلیون تومان فروخته شد.بیستمین «حراج تهران» با بیش از ۱۹۰ میلیارد تومان پایان یافت

۴۳) «بدون‌ عنوان» آیینه و اکریلیک روی بوم، دولته‌ای، از مجموعه «سایه فراموشی» اثر عاطفه محمدپورمیر (متولد ۱۳۶۱) با برآورد قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان ارایه و با رقم نهایی ۲۸۶ میلیون تومان فروخته شد.

۴۴) «بدون‌ عنوان» اکریلیک روی بوم، سه‌لته‌ای اثر مهتا معینی (متولد ۱۳۴۶) با برآورد قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان عرضه شد و با قیمت نهایی ۲۶۴ میلیون تومان به فروش رسید.

۴۵) «پوسته از مجموعه دچار» ترکیب‌ مواد روی بوم اثر آذین ذوالفقاری (متولد ۱۳۶۱) با برآورد قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان ارایه و با رقم نهایی ۳۳۰ میلیون تومان فروخته شد.

۴۶) «ساختمان پس‌انداز ملی» ترکیب ‌مواد روی بوم اثر مرجان نعمتی (متولد ۱۳۵۹) با برآورد قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان عرضه شد و با قیمت نهایی ۲۶۴ میلیون تومان به فروش رسید.

۴۷) «باغ ملی از مجموعه تا جایی که به یاد دارم» فایبرگلاس، پلکسی‌گلاس، آیینه و سیم، شماره یک از تعداد یک نسخه+ یک نسخه هنرمند اثر کامبیز صبری (متولد ۱۳۴۶) با برآورد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد تومان عرضه شد و با قیمت نهایی یک میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان چکش خورد.

۴۸) «خاتون» ترکیب ‌مواد روی بوم اثر محمد فاسونکی (متولد ۱۳۲۲) با برآورد قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان ارایه و با رقم نهایی ۵۵۰ میلیون تومان فروخته شد.

۴۹) «بچه با عینک آفتابی» ترکیب‌ مواد روی بوم اثر بهنام کامرانی (متولد ۱۳۴۷)با برآورد قیمت ۱۲۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان عرضه شد و با رقم نهایی ۱۵۴ میلیون تومان به فروش رسید.

۵۰) «بدون‌ عنوان» رنگ‌ روغن روی بوم اثر قاسم حاجی‌زاده (متولد ۱۳۲۶) با برآورد قیمت ۳ تا ۴ میلیارد تومان ارایه شد اما به فروش نرسید.

۵۱) «با من بمان» ترکیب‌ مواد روی بوم اثر شهرام کریمی (متولد ۱۳۳۶) با برآورد قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان عرضه شد و با رقم نهایی ۴۴۰ میلیون تومان به فروش رسید.

۵۲) «ققنوس» اکریلیک روی بوم اثر نیلوفر قادری‌نژاد (متولد ۱۳۳۶) با برآورد قیمت ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان ارایه و قیمت نهایی ۲۷۵ میلیون تومان فروخته شد.

۵۳) «از مجموعه‌ آب، باد، خاک، آتش» رنگ ‌روغن روی بوم، سه‌لته‌ای، اثر رضا لواسانی (متولد ۱۳۴۰) که سال ۱۴۰۰ در چهاردهمین حراج تهران ارایه شده است در بیستمین دوره این حراج با کمینه ۳ میلیارد و بیشینه ۴ میلیارد تومان عرضه و با قیمت نهایی ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

۵۴) «بدون‌ عنوان» ترکیب‌ مواد روی بوم اثر شیرین اتحادیه (متولد ۱۳۲۵) با برآورد قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان ارایه و با قیمت نهایی ۶۰۵ میلیون تومان فروخته شد.

۵۵) «بدون‌ عنوان» اکریلیک و رنگ‌روغن روی بوم اثر بهنوش فروتن (متولد ۱۳۵۶) با برآورد قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان عرضه شد و با رقم نهایی ۱۹۸ میلیون تومان به فروش رسید.

۵۶) «بدون‌ عنوان» اکریلیک روی بوم اثر سیراک ملکونیان (متولد ۱۳۰۹) با کمینه ۶ میلیارد و بیشینه ۷ میلیارد تومان ارایه شد و با قیمت نهایی ۷ میلیارد و ۴۰ میلیون تومان چکش خورد.

۵۷) «باغ ارغوان» ترکیب‌ مواد روی تخته، دولته‌ای، اثر ایرج اسکندری (متولد ۱۳۳۵) با کمینه یک میلیارد و بیشینه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ارایه شد و با قیمت نهایی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

۵۸) «چشمه‌های عمیق جنوب ایران» ترکیب‌ مواد روی بوم اثر عبدالحمید پازکی (متولد ۱۳۳۴) با برآورد قیمت ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان عرضه شد و با رقم نهایی ۵۵۰ میلیون تومان به فروش رسید.

۵۹) «بدون‌ عنوان» ترکیب‌ مواد روی بوم اثر حبیب‌الله صادقی (۱۴۰۱ – ۱۳۳۶) با برآورد قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان ارایه و با قیمت نهایی ۲۲۰ میلیون تومان فروخته شد.

۶۰) «بدون‌ عنوان» رنگ ‌روغن، پاستل و مداد روی بوم اثر فریده لاشایی (۱۳۹۱ – ۱۳۲۳) با کمینه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون و بیشینه ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ارایه شد اما به فروش نرسید.

۶۱) «شکوه نور و آرامش در طبیعت شمال ایران» رنگ ‌روغن روی بوم اثر حسین محجوبی (متولد ۱۳۰۹) با برآورد یک میلیارد و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان عرضه و با قیمت نهایی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

۶۲) «بدون‌ عنوان» اکریلیک روی بوم اثر یعقوب امدادیان (متولد ۱۳۲۷) با برآورد قیمت ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان ارایه شد و با قیمت نهایی ۸۸۰ میلیون تومان به فروش رسید.

۶۳) «بدون‌ عنوان» اکریلیک روی تخته اثر کوروش شیشه‌گران (متولد ۱۳۲۴) با کمینه ۵ میلیارد و بیشینه ۶ میلیارد تومان عرضه شد و با رقم نهایی ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

۶۴) «اول بهار از مجموعه طبیعت‌بیجان» اکریلیک روی بوم اثر فرح ابوالقاسم (متولد ۱۳۳۹) با برآورد قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان ارایه و رقم نهایی ۲۲۰ میلیون تومان فروخته شد.

۶۵) «بدون‌ عنوان» رنگ‌ روغن روی بوم، دولته‌ای اثر نیلوفر رهنما (متولد ۱۳۵۴) با برآورد قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان عرضه شد و با قیمت نهایی ۴۱۸ میلیون تومان به فروش رسید.

۶۶) «طبیعت ‌بیجان» ترکیب ‌مواد و سیمان روی چوب اثر گارنیک در هاکوپیان با کمینه یک میلیارد و بیشینه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ارایه شد اما به فروش نرسید.

۶۷) «بدون‌ عنوان» اکریلیک روی بوم، سه‌لته‌ای اثر آرمان یعقوب‌پور (متولد ۱۳۴۹) با برآورد قیمت ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان عرضه و با رقم نهایی ۳۷۴ میلیون تومان فروخته شد.

۶۸) «بدون ‌عنوان» ترکیب‌ مواد روی بوم، سه لته‌ای از مجموعه «باغ تاریخ» اثر بیتا وکیلی (متولد ۱۳۵۲) با برآورد قیمت ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان ارایه شد و با قیمت نهایی ۵۵۰ میلیون تومان به فروش رسید.

۶۹) «بدون ‌عنوان» ترکیب‌ مواد روی بوم اثر رضا درخشانی (متولد ۱۳۳۱) با کمینه ۳ میلیارد و بیشینه ۴ میلیارد تومان عرضه شد و با قیمت نهایی ۳ میلیارد و ۴۱۰ میلیون تومان چکش خورد.

۷۰) «بدون ‌عنوان» ترکیب‌ مواد روی چوب اثر مهدی سحابی (۱۳۸۸ – ۱۳۲۲) با برآورد قیمت ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان ارایه شد و با قیمت نهایی ۸۸۰ میلیون تومان به فروش رسید.

۷۱) «گل و ‌مرغ» ترکیب ‌مواد روی بوم، دولته‌ای اثر مریم سالور (متولد ۱۳۳۳) با برآورد قیمت ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان ارایه شد و با قیمت نهایی ۴۶۲ میلیون تومان به فروش رسید.

۷۲) «بدون ‌عنوان» رنگ ‌روغن و شن روی بوم اثر محسن وزیری ‌مقدم (۱۳۹۷ – ۱۳۰۳ ) که سال ۱۳۴۱ در نمایشگاه انفرادی گالری نومرو میلان ارایه شده، در بیستمین حراج تهران با کمینه ۴ میلیارد و بیشینه ۵ میلیارد تومان عرضه شد اما به فروش نرسید.

۷۳) «بدون ‌عنوان» اکریلیک روی بوم، دولته‌ای، اثر بهزاد شیشه‌گران (متولد ۱۳۳۱) با برآورد قیمت ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون ارایه و با قیمت نهایی ۵۵۰ میلیون تومان فروخته شد.

۷۴) «بدون‌ عنوان» اکریلیک روی بوم از مجموعه «عشق» اثر حمید عجمی (متولد ۱۳۴۱) با برآورد قیمت ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان عرضه شد و با قیمت نهایی ۵۲۸ میلیون تومان به فروش رسید.

۷۵) «بدون‌ عنوان» اکریلیک روی بوم اثر گلناز فتحی (متولد ۱۳۵۱) با برآورد قیمت ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان ارایه شد و با رقم نهایی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

۷۶) «چنین است» اکریلیک روی بوم اثر اسدالله کیانی (متولد ۱۳۲۵) با برآورد قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان ارایه و با قیمت نهایی ۲۲۰ میلیون تومان فروخته شد.

۷۷) «عبادت‌های بی‌پایان (مولوی) I» ترکیب‌مواد روی کتان اثر وای. زی.کامی (کامران یوسف زاده) (متولد ۱۳۳۵) که سال ۱۴۰۱ در شانزدهمین حراج تهران ارایه شده در بیستمین دوره این حراج با کمینه ۵ میلیارد و بیشینه ۶ میلیارد تومان عرضه شد و با قیمت نهایی ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

۷۸) «بدون‌ عنوان» ترکیب‌ مواد روی بوم اثر احمد محمدپور (متولد ۱۳۴۴) با برآورد قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان ارایه شد اما به فروش نرسید.

۷۹) «بدون‌ عنوان» آلومینیوم و فولاد از مجموعه «عملکرد گل‌ها» اثر علیرضا آستانه (متولد ۱۳۶۱) با برآورد قیمت ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان عرضه و با قیمت نهایی ۶۶۰ میلیون تومان فروخته شد.

۸۰) «بدون‌ عنوان» رنگ‌روغن و ورق طلا روی بوم اثر محمد احصایی (متولد ۱۳۱۸) که سال ۱۳۹۶ در هفتمین حراج تهران ارایه شده، در بیستمین دوره این حراج با با کمینه ۱۰ میلیارد و بیشینه ۱۲ میلیارد تومان عرضه و با قیمت نهایی ۱۱ میلیارد تومان چکش خورد.

۸۱) «بدون‌ عنوان» چاپ روی بوم از مجموعه «معبد سرخ» اثر محمد پیریایی (متولد ۱۳۶۳) با برآورد قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان ارایه و با قیمت نهایی ۴۱۸ میلیون تومان فروخته شد.

۸۲) «بدون‌ عنوان» رنگ‌ روغن روی بوم اثر طاهر پورحیدری (متولد ۱۳۶۳) با برآورد قیمت ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان ارایه شد و با قیمت نهایی ۴۴۰ میلیون تومان به فروش رسید.

۸۳) «موش‌های دخمه» رنگ ‌روغن روی بوم اثر واحد خاکدان (متولد ۱۳۲۹) با کمینه ۲ میلیارد و بیشینه ۳ میلیارد تومان عرضه شد و با رقم نهایی ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

۸۴) «قتل امیرکبیر» چاپ روی بوم شماره چهار از تعداد پنج نسخه اثر سیامک فیلی‌زاده (متولد ۱۳۴۹) با برآورد قیمت ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان ارایه و با قیمت نهایی ۶۶۰ میلیون تومان فروخته شد.

۸۵) «خیابان پهلوی» چاپ دیجیتال روی بوم، تک‌نسخه اثر محمود کلاری (متولد ۱۳۳۰) با برآورد قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان عرضه شد و با قیمت نهایی ۵۰۶ میلیون تومان به فروش رسید.

۸۶) «کبابی» رنگ ‌روغن روی گونی اثر ژازه تباتبایی (۱۳۸۶ – ۱۳۰۹) با کمینه ۳ میلیارد و بیشینه ۴ میلیارد تومان ارایه شد و با قیمت نهایی ۳ میلیارد و ۴۱۰ میلیون تومان چکش خورد. این اثر اندکی مرمت شده است.

۸۷) «بین‌النهرین» حجم، برنز، شماره یک از تعداد ۹ نسخه از مجموعه «کازینو عدن» اثر مجتبی رمزی (متولد ۱۳۵۲) با برآورد قیمت ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون عرضه و با قیمت نهایی ۸۸۰ میلیون تومان فروخته شد.

۸۸) «کوسه» حجم، برنز، برنج و استیل با رنگ کوره‌ای تک‌نسخه اثر مونا پاد (متولد ۱۳۵۳) با برآورد قیمت ۷۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان ارایه و با قیمت نهایی یک میلیارد و ۲۶۵ میلیون تومان چکش خورد.

۸۹) «بدون‌ عنوان» اکریلیک روی بوم اثر صادق تبریزی (۱۳۹۶ – ۱۳۱۷) با برآورد قیمت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تا ۲ میلیارد تومان ارایه و با رقم نهایی یک میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان فروخته شد. این اثر دو پوست شده است.

۹۰) «بدون‌ عنوان» اکریلیک روی بوم اثر داور یوسفی (متولد ۱۳۴۲) با برآورد قیمت ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان عرضه و با قیمت نهایی ۷۱۵ میلیون تومان فروخته شد.

۹۱) «بدون‌ عنوان» ترکیب ‌مواد روی بوم اثر محمدهادی فدوی (متولد ۱۳۳۸) با برآورد قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان ارایه شد و با رقم نهایی ۸۲۵ میلیون تومان به فروش رسید.

۹۲) «فرار - بوعلی، بیرونی، مسیحی» اکریلیک و ورق طلا روی بوم از مجموعه «خاطرات قرن پنجم» اثر شهریار احمدی (متولد ۱۳۵۸) که سال ۱۳۹۵ در ششمین حراج تهران ارایه شده، در بیستمین دوره این حراج با کمینه ۴ میلیارد و بیشینه ۵ میلیارد تومان عرضه شد و با رقم نهایی ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

۹۳) «بدون‌ عنوان» رنگ روغن روی بوم، دو لته‌ای از مجموعه «دروازه زمان» اثر طاهره صمدی طاری (متولد ۱۳۶۰) با برآورد قیمت ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان ارایه و با قیمت نهایی ۶۶۰ میلیون تومان فروخته شد.

۹۴) «بدون ‌عنوان» اکریلیک روی بوم از مجموعه «جهش بازتاب» اثر محمد طباطبایی (متولد ۱۳۶۶) با برآورد قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان ارایه و با رقم نهایی ۳۳۰ میلیون تومان فروخته شد.

۹۵) «بدون ‌عنوان» ترکیب ‌مواد روی بوم اثر داوود زندیان (متولد ۱۳۳۲) با برآورد قیمت یک میلیارد تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان عرضه شد و با قیمت نهایی یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان چکش خورد.

۹۶) «بدون ‌عنوان» رنگ ‌روغن روی بوم اثر رکنی حائری‌زاده (متولد ۱۳۵۷) با برآورد قیمت یک میلیارد تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ارایه و با قیمت نهایی یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان فروخته شد.

۹۷) «نقطه‌های روشن» ترکیب ‌مواد روی بوم اثر جمشید حقیقت‌شناس (متولد ۱۳۴۱) با برآورد قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان عرضه شد و با رقم نهایی ۱۶۵ میلیون تومان به فروش رسید.

۹۸) «بدون ‌عنوان» اکریلیک روی بوم، دو لته‌ای اثر کیومرث کیاست (متولد ۱۳۲۷) با برآورد قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان ارایه و با رقم نهایی ۲۴۲ میلیون تومان فروخته شد.

۹۹) «بدون ‌عنوان» رنگ ‌روغن روی بوم اثر منوچهر نیازی (متولد ۱۳۱۵) با برآورد قیمت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد تومان عرضه شد و با قیمت نهایی یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان به فروش رسید.

۱۰۰) «بدون ‌عنوان» رنگ ‌روغن روی بوم اثر ابوالقاسم سعیدی (متولد ۱۳۰۴) که سال ۱۳۹۷ در نهمین حراج تهران ارایه شده، در بیستمین دوره این رویداد با کمینه ۵ میلیارد و بیشینه ۶ میلیارد تومان عرضه شد و با رقم نهایی ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

۱۰۱) «بلوط پیر» رنگ ‌روغن روی بوم اثر شنتیا ذاکرعاملی (متولد ۱۳۵۹) با برآورد قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان ارایه و با قیمت نهایی ۳۳۰ میلیون تومان فروخته شد.

۱۰۲) «بدون ‌عنوان» اکریلیک روی بوم از مجموعه «جایی برای معلق بودن» اثر عادل یونسی (متولد ۱۳۶۴) با برآورد قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان از لیست حراج حذف شده است.

۱۰۳) «چشم‌انداز سوخته» اکریلیک روی بوم اثر کریم نصر (متولد ۱۳۳۱) با برآورد قیمت ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان عرضه و با قیمت نهایی ۶۶۰ میلیون تومان فروخته شد.

۱۰۴) «جین+رَر» جوهر و اکریلیک روی بوم اثر حسین زنده‌رودی (متولد ۱۳۱۶) که نوامبر ۲۰۲۱ در حراج بلیندارته ایتالیا ارایه شده، در بیستمین حراج تهران با کمینه ۶ میلیارد و بیشینه ۷ میلیارد تومان عرضه شد و با رقم نهایی ۶ میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان چکش خورد.

۱۰۵) «بدون ‌عنوان» رنگ ‌روغن روی بوم اثر حمیدرضا رحیمی‌نژاد (متولد ۱۳۵۴) با برآورد قیمت ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان عرضه و با قیمت نهایی ۲۶۴ میلیون تومان فروخته شد.

۱۰۶) «بدون ‌عنوان» اکریلیک روی بوم اثر هایده زرین‌بال (متولد ۱۳۲۵) با برآورد قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان ارایه شد و با قیمت نهایی ۶۶۰ میلیون تومان به فروش رسید.

۱۰۷) «بدون ‌عنوان» اکریلیک روی بوم اثر عباس رستمیان (متولد ۱۳۲۷) با برآورد قیمت ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان ارایه شد اما به فروش نرسید.

۱۰۸) «سیاوش» حجم، برنز، شماره یک از تعداد سه نسخه، از مجموعه «فیگورها» اثر مرتضی نعمت‌الهی (متولد ۱۳۲۴) با برآورد قیمت ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان عرضه شد و با قیمت نهایی ۷۱۵ میلیون تومان به فروش رسید.

۱۰۹) «بدون ‌عنوان» دولته‌ای؛ راست: چاپ لینولئوم روی کاغذ، چپ: اصل کلیشه لینولئوم اثر منصور قندریز (۱۳۴۴ – ۱۳۱۴) با برآورد قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون و بیشینه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان ارایه شد و با قیمت نهایی یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان چکش خورد.

۱۱۰) «بدون ‌عنوان» ترکیب‌ مواد روی بوم اثر طلیعه کامران (۱۳۹۵ – ۱۳۰۹) که سال ۱۳۹۶ در هشتمین حراج تهران ارایه شده، در بیستمین دوره این رویداد با برآورد قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان عرضه شد و با رقم نهایی ۲۰۹ میلیون تومان به فروش رسید. این اثر در قسمت میانی اندکی مرمت شده است.

۱۱۱) «بدون ‌عنوان» رنگ روغن و اکریلیک روی بوم اثر داریوش قره‌زاد (متولد ۱۳۵۵) با برآورد قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان عرضه و با رقم نهایی ۳۳۰ میلیون تومان فروخته شد.

۱۱۲) «بدون ‌عنوان» تک‌نسخه اثر ژازه تباتبایی (۱۳۸۶ – ۱۳۰۹) با کمینه ۶ میلیارد و بیشینه ۷ میلیارد تومان ارایه شد و با قیمت نهایی ۶ میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان چکش خورد.

۱۱۳) «بدون ‌عنوان» گواش روی مقوا اثر حجت شکیبا (متولد ۱۳۲۸) با برآورد قیمت ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان ارایه شد اما به فروش نرسید.

۱۱۴) «بدون ‌عنوان» رنگ ‌روغن روی بوم اثر حمیدرضا اندرز (متولد ۱۳۴۹) با برآورد قیمت ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان عرضه و با قیمت نهایی ۴۹۵ میلیون تومان فروخته شد.

۱۱۵) «درخت‌ها» رنگ ‌روغن روی بوم، دو لته‌ای، از مجموعه «همای و همایون» اثر رضوان صادق‌زاده (متولد ۱۳۴۳) با برآورد قیمت ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان ارایه شد و با رقم نهایی ۲ میلیارد و ۹۰ میلیون تومان به فروش رسید.

۱۱۶) «شکار باران» ترکیب ‌مواد روی بوم، سه‌لته‌ای، اثر رضا درخشانی (متولد ۱۳۳۱) با کمینه ۷ میلیارد و بیشینه ۸ میلیارد تومان عرضه و با قیمت نهایی ۹ میلیارد و ۲۰ میلیون تومان چکش خورد.

مجموعه حراج تهران سال ۱۳۹۱ به صورت نهادی مستقل و خصوصی شکل گرفت. این حراج معرفی بهترین نمونه‌های هنر مدرن و معاصر ایران، از هنرمندان پیشگام و نام آشنا گرفته تا جوانان، به مجموعه‌داران هنری و مخاطبان جهانی را هدف اصلی خود قرار داده است. تقویت بازار داخلی هنر که زمینه و بستر اصلی بازار جهانی است، از دیگر اهداف حراج تهران است.

نوزدهمین دوره حراج تهران ویژه «هنر کلاسیک و مدرن ایران» بهمن ماه سال گذشته با ارایه ۹۰ اثر و فروش ۸۲ اثر به مبلغ ۲۴۱ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان برگزار شد و در این حراج سه اثر سهراب سپهری در مجموع با فروش ۳۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رکورد دیگری را در این رویداد به ثبت رساند.

برچسب ها: حراج تهران ، هنر مدرن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.