انتخابات در کشور‌ها و مناطق مختلف جهان با برخی رویداد‌ها و یا وعده‌های عجیب گره خورده است.

سال میلادی ۲۰۲۴ در سطح جهان یکی از پرانتخابات‌ترین سال‌ها است و شهروندان و رای دهندگان از کشور‌های مختلف جهان، بیش از هر زمان دیگری در تاریخ طی یک سال به پای صندوق‌های رای خواهند رفت. براساس آمار اعلام شده از مجله تایم، در سال ۲۰۲۴ حداقل ۶۴ کشور جهان که مجموعاً جمعیتی حدود ۴۹ درصد از مردم جهان را تشکیل می‌دهند، برای حضور در انتخابات پای صندوق‌های رای می‌روند.

 این آمار حتی بیشتر هم شده و به ۶۵ کشور رسیده است، چون ایرانی‌ها نیز تحت تاثیر انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری به دلیل حادثه شهادت رئیس جمهور پیشین، هفته قرار است در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند تا جانشین شهید رئیسی از دل صندوق‌های رای بیرون بیاید. در عین حال برخی انتخابات‌ها در سراسر جهان با یکسری ویژگی‌ها و عجایت خاصی همراه بوده است و در این گزارش برخی عجایب انتخابات‌ها در جهان را مورد توجه و بررسی قرار خواهیم داد.

رویداد‌های انتخاباتی پربحث سال

با وجود آن که انتخابات در سال میلادی جاری در ۶۵ کشور برگزار خواهد شد، اما در این میان نتایج بدست آمده و یا پیش بینی شده در برخی از این انتخابات‌ها قابل توجه است.

بنگلادش: ادامه کار شیخ حسینه به عنوان نخست وزیر بنگلادش برای چهارمین دور متوالی

روسیه: پیروزی ولادیمیر پوتین در انتخابات ریاست جمهوری برای پنجمین بار

اوکراین: بلاتکلیفی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بدلیل ادامه جنگ با وجود پایان دوره زلنسکی

انگلیس: پیش بینی شکست حزب محافظه کار با پیشتازی حزب کارگر در نظرسنجی‌ها

آمریکا: چشم انداز بازگشت دوباره ترامپ به کاخ سفید در پائیز

پاکستان: اولین حضور هوش مصنوعی در تاریخ انتخابات جهان با تبدیل پیام کتبی عمران خان (بازداشت در زندان) به پیام صوتی او

آمریکا رکورددار عجیب‌ترین نتایج انتخاباتی

در میان کشور‌های جهان، آمریکا رکورددار پربحث‌ترین نتایج انتخاباتی است.

۱۷۸۸: کسب ۱۰۰درصدی آرا: در اولین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، جورج واشنگتن، تنها نامزد بی رقیب بود که ۱۰۰درصد آرای رای دهندگان را بدست آورد.

۱۸۰۰: نتایج مساوری در انتخابات: در این سال رقابت انتخاباتی میان «توماس جفرسون» و معاون او «آرون بور» به کسب رای کاملا مساوی میان دو طرف انجامید و تعیین نتیجه نهایی به مجلس نمایندگان واگذار شد. در نهایت مجلس نمایندگان پس از یک هفته جر و بحث جفرسون را انتخاب کرد.

۱۸۷۲: مرگ نامزد انتخاباتی قبل از اعلام نتیجه رای گیری: «اولیس اس. گرانت»، رئیس جمهور وقت آمریکا برای دومین دور ریاست جمهوری خود رقیبی بدشناس بنام «هوراس گریلی»، داشت که قبل از پایان شمارش آرا درگذشت و همه آرای او به تنها نامزد باقی مانده یعنی گرانت تعلق گرفت.

۲۰۰۰: «ال گور»، نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری، «جورج دبلیو بوش» جمهوری خواه را در تعداد کل آرای اخذ شده شکست داد، اما جورج بوش در شمارش آرای الکترال کالج (براساس تعداد ایالت‌‎های پیروز) برنده انتخابات اعلام شد.

۲۰۱۶: پیروزی غیرمنتظره ترامپ: در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا برخلاف انتظار و پیش بینی نظرسنجی‌ها، این ترامپ بود که با کسب ۲۹۰ رای الکترال در مقابل ۲۳۲ رای، هیلاری کلینتون را شکست داد.

عجیب‌ترین وعده‌های انتخاباتی

بدون تردید عجیب‌ترین وعده‌‍‎های انتخاباتی را در میان احزاب اروپایی در انتخابات پارلمان اروپا می‌توان دید. انتخاباتی که کمتر از ۱۰ روز پیش برگزار شد و البته احزاب عجیبی در کنار احزاب معمولی به رقابت پرداختند.

حزب گربه خط‌دار (گربه تابی): حزبی که در بروکسل شعار خود را حمایت از حقوق حیوانات اعلام کرد.

حزب رانندگان: ائتلافی از رانندگان در سراسر اتحادیه اروپا

حزب طنز آلمان: این حزب خود را Die PARTEI نامگذاری کرده با یکسری وعده‌های تمسخر آمیز: برقراری پرواز‌های کوتاه برای حشرات (کنایه به پرواز‌های کوتاه مدت و غیرضروری مقامات اروپایی)، دو بمب اتمی برای اروپا، کاهش قیمت آبجو و کباب، بازگشت به آلمان غربی و شرقی

حزب جوانسازی پزشکی: حزبی که در آلمان تاسیس شده با شعار توسعه علم جوان‌سازی انسان و هزاران سال زندگی سالم

حزب مرغ شیطانی سوئد: این حزب در انتخابات پارلمانی سوئد هم مشارکت داشت. حذف سانسور و تسهیل قانون کپی رایت دو شعار اصلی این حزب است.

حزب سگ دو دم: این حزب در مجارستان تاسیس شده و رویکردی انتقادی همراه با طنز و یک شعار محوری دارد: «ما نمی‌توانیم»

جنبش شکارچیان متحد: فعالیت این حزب در قبرس با هدف آزادی شکار دنبال می‌شود.

منبع: همشهری آنلاین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.