قرارداد سواپ گاز میان ایران و ترکمنستان پس از مذاکرات فشرده صورت‌گرفته به امضاء رسید.

در پی مذاکرات فشرده صورت‌گرفته میان طرف‌های ایرانی و ترکمنی در خصوص سواپ گاز ترکمنستان از طریق جمهوری اسلامی ایران به عراق، روز چهارشنبه (۱۳ تیر ۱۴۰۳) قرارداد سواپ گاز میان طرفین ایرانی و ترکمنستانی به امضاء رسید.

این قرارداد در مراسمی با حضور علی مجتبی روزبهانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان و مقصد بابایف رئیس کنسرن دولتی «ترکمن گاز» امضاء شد.

در بیانیه مشترک مطبوعاتی که به همین مناسبت انتشار یافت، عنوان شده است که «ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول دوستی، حسن همجواری، احترام متقابل و مشارکت برابر، سال‌ها است که در حال توسعه روابط سودمند متقابل در صنعت گاز هستند».

طرفین همچنین اشاره نموده‌اند که «تجربه مثبت فعالیت‌های مشترک در زمینه صادرات گاز ترکمنستان به ایران و از طریق خاک آن کشور به کشور‌های ثالث، مبنای محکمی برای افزایش ظرفیت همکاری‌های دوجانبه در این زمینه است».

بر این اساس و به منظور «استفاده هرچه بیشتر از فرصت‌های بزرگ جهت تعامل موثر در صادرات گاز، مذاکراتی بین طرف‌های ترکمنستانی و ایرانی در تاریخ ۱۱ تا ۱۳ تیرماه سال جاری در عشق‌آباد برگزار شد که طی آن طیف گسترده‌ای از موضوعات مورد بحث و بررسی قرار گرفت و توافق‌های مربوطه حاصل شد».

بر اساس این قرارداد، مقرر شد سالانه تا سقف ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان بر اساس ساز و کار سواپ، از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به جمهوری عراق عرضه شود.

همچنین بر اساس توافقات صورت‌گرفته، شرکت‌های ایرانی خط لوله انتقال گاز جدیدی را به طول ۱۲۵ کیلومتر به همراه سه ایستگاه افزایش فشار گاز در خاک ترکمنستان احداث خواهند نمود که می‌تواند ظرفیت صدور گاز ترکمنستان به ایران را به ۴۰ میلیارد متر مکعب در سال افزایش دهد.

سواپ گاز میان ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران پیش از این در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ نیز به مقصد جمهوری آذربایجان انجام شده است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۱۴ تير ۱۴۰۳
یعنی مخبر از ترس اینکه پزشکیان بیا.د کارای شهید رئیسی نیمه تموم بمونه تند تند داره کارهاشون به سرانجام میرسونه
Iran (Islamic Republic of)
مهران پیراسته نیک
۰۱:۱۴ ۱۴ تير ۱۴۰۳
پول نفت و گاز به مردم نمی‌دید که انقدر دارید قیافه میگیرید ترامپ میاد همشون از بین می بره خخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
کوهکمری
۲۲:۳۸ ۱۳ تير ۱۴۰۳
شهید رئیسی بدون شاکهی وبریگس بدون ارتباط با همسایگان حتی سفیر پروین نداشتیم با آذربایجان حتی به جنگ هم رسیده بودیم خزانه خالی کل بدهی با وضعیتی که هرروز هفت صد نفرازکرونا تلفات داشتیم کارگران بازنشستگان هر روز تظاهرات میکردند کارخانه تعطیل میشدند دولت تحویل گرفت کلیه مشکلات بحول قوه الهی به وابسته شهید رئیسی حل شد الان اونائی که باید متهم می شدند و محاکمه شود آلن مدئی هستند الان همان است جای شاکی پناهم عوض شده باز هم خجالت نمی کشند که باید با آمریکا ارتباط داشته باشیم شرم بر شما روحانی پزشکیان خاتمی ظریف
Iran (Islamic Republic of)
amir
۲۰:۳۶ ۱۳ تير ۱۴۰۳
کرسنت کم بود عراق هم اضاف شد بابا ول کنینی این کشورای عربیو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۱۳ تير ۱۴۰۳
خدمات دولت شهید دکتر رئیسی برای کشور در این مدت کوتاه قابل توجه هست اگر چه بیشتر این خدمات برای آشکار شدن نیاز به زمان داشت تا توسط مردم لمس شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۱۳ تير ۱۴۰۳
جمهوری آذربایجان هم می تواند گاز و حتی نفت خود را از طریق ایران به سایر کشورها بفروشد. امیدواریم جمهوری آذربایجان هم خود پیش قدم شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۱۳ تير ۱۴۰۳
دستاوردی دیگر از دولت دکتر رئیسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۶ ۱۳ تير ۱۴۰۳
متاسفم برای دولت عراق که نمی تواند به وابستگی به گاز ایران و ترکمنستان پایان دهد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۱۳ تير ۱۴۰۳
حتما ترامپ هم اجازه میده خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۱۳ تير ۱۴۰۳
این پولها کجا میره ؟؟
آخرین اخبار