آزادی رئیس بیمارستان الشفا خشم مسؤولان رژیم صهیونیستی و در راس آنها «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر آن و «ایتامار بن‌گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم را برانگیخت.

آزادی «محمد ابوسلمیه» رئیس بیمارستان الشفا خشم مسؤولان رژیم صهیونیستی و در راس آنها «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر آن و «ایتامار بن‌گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم را برانگیخت و مقامات سطوح نظامی و سیاسی آن یکدیگر را مسؤول اتخاذ چنین تصمیمی دانستند.

 دفتر نتانیاهو با صدور بیانیه‌ای این اقدام را «خطایی فاحش و شکستی اخلاقی» توصیف کرد و بار دیگر ادعا‌های قبلیش در خصوص بازداشت و کشته شدن اسیران صهیونیست تحت نظارت ابوسلمیه و لزوم حبس او را تکرار کرد.

طبق این بیانیه، نتانیاهو دستور انجام تحقیق فراگیری در خصوص چگونگی وقوع این اتفاق را صادر کرد و انتظار می‌رود (رونن بار) رئیس شاباک نتایج این تحقیقات را به زودی اعلام کند.

در مقابل بن‌گویر در اظهاراتی خصمانه علیه اسرای فلسطینی گفت: از زمانی که به عنوان وزیر امنیت داخلی منصوب شدم، یکی از عالی‌ترین اهدافم بدتر کردن شرایط زندان‌ها بوده است، ازدحام در زندان‌های فلسطینی‌ها خوب است و نباید دلیل آزادی آنها باشد و بازداشتگاه «سدی تیمان» باید باز بماند نه اینکه به خاطر ازدحام بازداشتی‌ها تعطیل شود.

او در ادامه نیز گفت: رئیس شاباک در موضوع آزادی اسرای غزه مرا تهدید کرد چرا که او مخالف سیاست من در خصوص تشدید سرکوب‌ها است و رئیس بیمارستان الشفا و «خرابکاران» غزه را آزاد کرد، او هر کاری که می‌خواهد بدون مراجعه به ما انجام می‌دهد.

تکذیب خودبه‌خودی روایت اشغالگران

رژیم صهیونیستی پیشتر دکتر ابوسلمیه را متهم کرده بود که از مکان اسیران صهیونیست در داخل بیمارستان الشفا مطلع است، همچنین رژیم اشغالگر مدعی بود که در این مجتمع پزشکی، مراکز فرماندهی نظامی حماس وجود دارد.

برخی کارشناسان بر این باور هستند که تضاد آشکار میان متهم کردن ابوسلمیه به اطلاع از بازداشت ربوده‌شدگان اسرائیلی و مسؤولیتش در این زمینه با آزادی او پس از هشت ماه حبس در زندان‌های رژیم اشغالگر احتمالاً خشم برخی از مسؤولان این رژیم را برانگیخته است.

«سلیمان بشارات» کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی بر این باور است که علت خشم محافل رژیم صهیونیستی از آزادی ابوسلمیه این است که او مسؤول مجتمع پزشکی الشفا بوده که رژیم اشغالگر او را به یکی از اهداف اصلی جنگ علیه نوار غزه تبدیل کرد و الشفا را مرکز فرماندهی نظامی جنبش حماس و انبار سلاح و راکت‌های آن توصیف می‌کرد.

بشارات در گفتگو با «عربی۲۱» اظهار کرد، آزادی ابو سلمیه هشت ماه پس از بازداشتش به خودی خود دروغ بودن روایت طرف اسرائیلی را نشان داد، به معنای دیگر آزادی فردی که مسؤول یک مکان به عنوان یکی از اهداف اصلی جنگ است، نشان می‌دهد که رژیم اشغالگر از بهانه‌ها و دروغ‌های بسیاری برای انجام حملاتش در نوار غزه استفاده می‌کند و زمانی که این فرد در طول مدت بازجویی می‌شود و درنهایت هیچ یک از ادعا‌های رژیم صهیونیستی ثابت نمی‌شوند، این خود نشان می‌دهد که روایت رژیم اشغالگر دروغ بوده است و بر این اساس می‌توان ده‌ها و بلکه صد‌ها فرد هدف قرار گرفته توسط تل‌آویو به ویژه در ساختار بهداشتی نوار غزه را قیاس کرد.

کشمکش داخلی و اهداف شخصی

با وجود اینکه مسؤولان سطوح سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند اتفاق نظر خود درباره جنگ علیه نوار غزه و اهداف آن را نشان دهند و اینگونه نمایش دهند که در داخل محافل آن در خصوص جنگ انسجام وجود دارد، آزادی ابو سلمیه فاش کرد که انسجام و اتحاد آنها شکننده است، چرا که در پی این اتفاق درگیری‌ها و اختلاف نظر‌های داخلی نمایان شد و مسؤولان این رژیم یکدیگر را مقصر آزادی این فرد دانستند.

بشارات در رابطه گفت: میزان و کیفیت موضعگیری‌های مسؤولان سطوح مختلف سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی پس از آزادی ابو سلمیه نشان می‌دهد که تا چه میزان درگیری در داخل این محافل وجود دارد، این مساله حاکی از این است که رژیم اشغالگر در تمامی شاخه‌های سیاسی، امنیتی و نظامی‌اش دچار یک درگیری و کشمکش بزرگ است و این مساله تردیدی باقی نمی‌گذارد که رژیم اشغالگر دیگر به عنوان یک رژیم قادر به اتخاذ تصمیمات اصلی و یا تصمیماتی دارای رویکرد موسساتی نبوده و تصمیماتش مطابق نظر برخی چهره‌های با نفوذ انجام می‌شود و این نشان دهنده ضعف، آشفتگی و ناامیدی در داخل محافل و نهاد‌های مختلف آن است.

این تحلیلگر افزود: این امر حاکی از عمق بحران داخلی رژیم صهیونیستی بوده و نشان دهنده این است که جنگ واقعی در غزه نبوده بلکه میدان اصلی این جنگ در داخل نهاد‌های مختلف اسرائیل است.

فشار نظامی بر سطوح سیاسی

بشارات در ادامه گفت: در واقع نهاد نظامی این رژیم تمام وظایف خود را انجام می‌دهد، اما نبود اهداف اساسی برای این جنگ از سوی سطوح سیاسی و ناتوانی آن در اتخاذ موضعگیری‌هایی در خصوص روز پس از جنگ و چگونگی تعامل با نوار غزه، به خودی خود احتمال تداوم جنگ را ضعیف می‌کند و امکان تداوم تلاش‌ها برای تحقق اهداف واقعی و اصلی آن را به موضوعی غیر واقع‌بینانه تبدیل می‌کند و باعث می‌شود کار در نوار غزه برای این موسسه نظامی بسیار ضعیف شود.

این کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی در ادامه گفت: آزادسازی ابوسلمیه و کشمکش داخلی که پس از آن در میان محافل مختلف اسرائیل شکل گرفت، به خوبی حجم و ماهیت اختلاف‌نظر‌ها و ناتوانی در تعیین اهداف و رویکرد‌های لازم برای برخورد با این جنگ را نشان داد.

تسویه حساب‌ها

بشارات در ادامه گفت: از عملیات آزادسازی ابوسلمیه به عنوان یکی از شیوه‌های تسویه حساب استفاده شد زمانی که نتانیاهو وزیر جنگ خود را مسؤول این اتفاق دانست، فرصت مناسبی برای او بود تا مسؤولیت شکست‌ها را بیشتر از قبل متوجه ارتش و وزیر آن کند چرا که نتانیاهو به دنبال فرار از این مسؤولیت است، در مقابل زمانی که ارتش در پاسخ اعلام کرد که مدیریت زندان‌ها و آنچه تحت فرماندهی بن‌گویر است، درباره آزادی ابوسلمیه تصمیم گرفته، به بن‌گویر ضربه زد و نشان داد که او قادر به انجام درست و مطلوب مسؤولیت‌هایش در این سمت نیست.

او ادامه داد: در اینجا ما شاهد آغاز تسویه حساب‌هایی برای نمایش مقابل ساکنان اراضی اشغالی هستیم و می‌بینیم سران جنگ در حال حاضر آن را بر اساس رویکرد‌های فکری و ایدئولوژیک خود مدیریت می‌کنند و نه در راستای منافع تل‌آویو و اینجا است که کشمکش‌ها نمایان می‌شود.

درگیری داخلی اسرائیل و انسجام مقاومت فلسطین

این تحلیلگر در ادامه گفت: با وجود اینکه نتانیاهو زمانی که جنگ را آغاز کرد، می‌خواست نشان دهد که اتفاق نظر کاملی در خصوص آن در محافل اسرائیلی وجود دارد، اما اکنون شرایط کاملاً خلاف آن را نشان می‌دهد، در حال حاضر نه تنها اجماع نظر وجود ندارد بلکه درگیری داخلی بر سر این جنگ و اهداف، فواید و استراتژی خروج از آن وجود دارد، این مساله در مقطع زمانی فعلی بسیار با اهمیت است به ویژه که ما شاهد این درگیری داخلی پس از هشت ماه از زمان آغاز جنگ هستیم و در مقابل مقاومت فلسطین که رژیم اسرائیلی می‌گوید متحمل ضربات و خساراتی شده، اما تا این لحظه اظهارات و عملکرد منسجمی در میدان نبرد داشته و در روند سیاسی و مذاکرات نیز با رویکرد و ثبات آشکاری عمل می‌کند و بر این اساس فکر می‌کنم که این شرایط برتری در پایداری و طولانی کردن جنگ را به مقاومت می‌بخشد.

مردم فلسطین طرف قربانی است

بشارات درباره تاثیر جنگ داخلی بر فلسطینی‌ها نیز گفت: قربانی این درگیری نیز خود فلسطینی‌ها و افرادی همانند ابوسلمیه هستند، به عبارت دیگر اقدامات تحریک‌آمیزی که انجام می‌شود، احتمالاً اشغالگران را به هدف قرار دادن چنین افرادی حتی پس از آزادی‌شان سوق می‌دهد تا نشان دهد که علی رغم درگیری‌های داخلی قادر به انجام تحرکاتی است.

او در پایان نیز گفت: در کل آزادی ابو سلمیه اختلافات داخلی اسرائیل را عمیق‌تر خواهد کرد و حجم و ماهیت اختلافات میان چهره‌ها و سطوح مختلف این رژیم چه میان ارتش و سطوح سیاسی و یا داخل نهاد امنیتی و یا حتی دیگر نهاد‌های آن را نشان خواهد داد.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.