حمایت جمعی از متخصصان صنعت هوافضا از سعید جلیلی

جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در حوزه علوم و فناوری هوافضا طی بیانیه‌ای حمایت خود را از سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند.

جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در حوزه علوم و فناوری هوافضا طی بیانیه‌ای حمایت خود را از سعید جلیلی؛ نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

مردم عزیز و وفادار ایران

سلام، ما جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور که در حوزه علوم و فناوری هوافضا فعالیت داریم، برخود لازم می‌دانیم، در آستانه انتخاب بزرگ شما، بخشی از تجربه و مشاهدات خود از آثار و تبعات دو رویکرد مختلف در پیشرفت صنعت هوافضا را با شما مطرح کنیم، تا ان‌شاالله تجربه‌های موفق و شیرین تداوم یابد و تجربه‌های نامطلوب تکرار نشود.

فراز و نشیب صنعت فضایی کشور در یک دهه اخیر را صرفاً به‌عنوان یک نمونه می‌شود مرور کرد. صنعتی که به‌علت جذابیت‌های آن نقش موثری در حفظ نخبگان و جلوگیری از مهاجرت ایشان به کشور‌های دیگر دارد؛ پیشرفت در آن باعث پیشرفت سایر صنایع می‌شود؛ و می‌تواند در لایه‌های مختلف زندگی مردم کاربرد داشته باشد: تصاویری دقیق از عرصه‌های زراعی، آفات و ... فراهم کند؛ امکان پایش و محافظت از منابع ملی را فراهم کند؛ با تولید نقشه‌های به‌روز، در مدیریت شهری و روستایی نقش‌آفرینی کند؛ تهدیدات دشمن را به موقع شناسایی کند؛ و بسیاری کاربرد‌های دیگر.

اما رشد صنعت فضایی ایران، داستانی پر فراز و نشیب داشته است. ورود ایران به باشگاه فضایی در سال ۱۳۸۷ (دولت نهم) با پرتاب موفق ماهواره امید اتفاق افتاد و این صنعت تا سال ۱۳۹۲ یعنی شروع به کار دولت دوازدهم، رشد آغازین قابل قبولی را تجربه کرد. اما، متاسفانه در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ (دولت یازدهم و دوازدهم) توسعه این صنعت تابع تصمیمات سیاسی شد و مورد کم‌توجهی قرار گرفت؛ به نحوی که شورای عالی فضایی، که قرارگاه ملی توسعه فناوری فضایی است، در مدت ۸ سال حتی یک بار تشکیل جلسه نداد. یکی از نتایج این کم‌توجهی، کاهش نیاز به نخبگانی که در این صنعت پرورش یافته بودند و در نتیجه مهاجرت برخی از این نخبگان بود! ضمن اینکه کاهش سرعت رشد صنعت فضایی کشور باعث عقب‌ماندگی بیش از پیش کشور در این زمینه شد.

این روند کم و بیش ادامه داشت تا اینکه دولت سیزدهم، در سال ۱۴۰۰، مورد اعتماد ملت قرار گرفت. شهید رئیسی عزیز به توانایی دانشمندان و جوانان باور داشت و علیرغم عمر کوتاه این دولت، تغییر رویکرد دولت و اعتماد مجدد به توان داخلی، تأثیر معجزه‌آسای خود را برجای گذاشت و تنها در مدت ۳۳ ماه، جهشی بی‌سابقه در صنعت فضایی ایران حاصل شد:

- اولین حضور ایران در مدار ۷۵۰ کیلومتری با ماهواره و ماهواره‌بر ایرانی (ماهواره ثریا)، اولین تجربه رسیدن به ارتفاع ۱۱۰۰ کیلومتری با ماهواره و ماهواره‌بر ایرانی (ماهواره مهدا)، اولین تزریق همزمان بیش از یک ماهواره ایرانی در مدار زمین با ماهواره‌بر ایرانی (ماهواره‌های مهدا، کیهان ۲ و هاتف ۱)، پرتاب زیرمداری اولین کپسول زیستی ۵۰۰ کیلوگرمی، دستیابی به اولین تصاویر فضایی با دقت بهتر از یک متر (ماهواره خیام)، اولین واگذاری پروژه‌های فضایی به بخش خصوصی، رکورد بی‌نظیر ۱۲ پرتاب موفق در حدود دو سال (بیشتر از مجموع همه پرتاب‌های سه دولت قبل)، توسعه چشم‌گیر تعاملات بین‌المللی فضایی و اولین پرتاب یک ماهواره ایرانی توسط کشور خارجی (ماهواره پارس ۱)، آغاز عملیات ساخت پایگاه فضایی چابهار، احیای شورای عالی فضایی و تدوین برنامه توسعه ۱۰ ساله

آری، شهید رئیسی عزیز ثابت کرد هر جا به جوانان اعتماد و به توان داخلی تکیه شود، پیشرفت جهشی کشور قطعی است. ما امضاکنندگان این نامه، به‌عنوان کسانی که بخشی از عمر خود را با نسل جوان و پرانرژی این کشور را گذرانده‌ایم، به تجربه باور داریم که در صورت تداوم رویکرد این شهید عزیز، نخبگان جوان کشور عزیزمان پیشرفت و رفاه را در همه زمینه‌ها برای مردم به ارمغان خواهند آورد؛ همان‌گونه که امروز در صنعت موشکی و پهپادی به خودکفایی رسیده‌ایم.

اکنون که عدالتخواهان جهان به ما می‌نگرند، از شما مردم عزیز ایران دعوت می‌کنیم، ضمن مشارکت در انتخابات، از تفکری که به توانایی جوانان و دانشمندان باور دارد، پیشرفت سریع و جهشی در همه عرصه‌ها را قابل تحقق می‌داند و برای پیشرفت معطل اجازه بیگانگان نمی‌ماند، حمایت کنید. ما معتقدیم جناب آقای دکتر سعید جلیلی امروز بهتر و ملتزم‌تر از هر فرد دیگری می‌توانند راه ناتمام شهید رئیسی عزیز را ادامه دهند و امیدواریم رأی شما باعث تداوم دوره‌ای شود که در آن پیشرفت صنعتی کشور معطل اجازه بیگانگان نشد و برای استفاده سریع از فرصت‌ها به توان داخلی اعتماد شد.

فهرست امضاء‌کنندگان:

دکتر مجتبی ابوالقاسمی، دانشگاه مالک اشتر
دکتر امید اخوان، دانشگاه صنعتی شریف
دکتر ایمان آریانیان، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات
دکتر سعید ادیب‌نظری، دانشگاه صنعتی شریف
دکتر محمدهادی اعظم پور، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی
دکتر آریا الستی، دانشگاه صنعتی شریف
دکتر سید علی امامی خوانساری، دانشگاه صنعتی شریف
دکتر حسین بلندی، دانشگاه علم و صنعت
دکتر هادی جلیلی، پژوهشگاه فضایی ایران
دکتر محمد چینی فروشان، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی
دکتر علی خالقی، دانشگاه صنعتی شاهرود
دکتر عبدالمجید خوشنود، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی
دکتر شاهانی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی
دکتر میثم فرج الهی، دانشگاه علم و صنعت
دکتر سید محمد نوید قریشی، پژوهشگاه فضایی ایران
دکتر ابوالقاسم دایی‌چیان، دانشگاه اراک
دکتر علیرضا دودمان تیپی، دانشگاه صنعتی کرمانشاه
دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، دانشگاه صنعتی شریف
دکتر ناصر رهبر، دانشگاه صنعتی مالک اشتر (بازنشسته)
دکتر حسن سالاریه، دانشگاه صنعتی شریف
دکتر سعید سرخیل، پژوهشگاه فضایی ایران
دکتر محمود سعادت فومنی، دانشگاه صنعتی شریف
دکتر محمدرضا سقامنش، دانشگاه امام حسین (ع)
دکتر سید مهدی شیخ‌الاسلام نوری، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
دکتر سید حسن صدیقی، دانشگاه علم و صنعت
دکتر سعید عباداللهی، دانشگاه علم و صنعت
دکتر اکبر عندلیب، دانشگاه امام حسین (ع)
دکتر مهدی فکور، دانشگاه تهران
دکتر مهدی قبادی، پژوهشگاه فضایی ایران
دکتر فرهاد قدک، دانشگاه امام حسین (ع)، بازنشسته
دکتر حامد محمدکریمی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
دکتر حسین مهدوی مقدم، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی
دکتر مهدی نصیری سروی، دانشگاه علم و صنعت
دکتر هادی نوبهاری، دانشگاه صنعتی شریف
دکتر محمدعلی نوریان، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی
دکتر محمد فراهانی، دانشگاه شریف
دکتر ناصر ناصری‌فر، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار