افزایش کمک هزینه برگزاری هیات‌های محلی در رویداد فرهنگی‌ عطر سیب

نشست خبری بیست و دومین نمایشگاه فرهنگی «عطر سیب» با رویکرد کمک به هیات‌های محلی و خانواده‌ها برگزار شد.

نشست خبری بیست و دومین نمایشگاه فرهنگی «عطر سیب» صبح امروز در سازمان فرهنگی هنری شهرداری برگزار شد.

حمیدرضا خونویی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: رویداد فرهنگی «عطر سیب» به بیست ودومین برگزاری خود در شهر تهران و توفیق اجرای این رویداد توسط سازمان فرهنگی شهری رسیده است.

وی ادامه داد: نمایشگاه عطر سیی از ۱۴ تا ۲۱‌تیرماه در میدان آئینی امام حسین (ع) میزبان مردم شهر تهران و هیات‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۲ می‌شود. 

وی‌افزود: به لطف خدا و همت همکارانم در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سازمان تبلیغات اسلامی، امسال فرایند ثبت‌نام و‌دیگر‌موارد حل شد و هیات‌ها به صورت الکترونیک فرایند ثبت‌نام خود را پیش‌بردند. امسال همکارانم سامانه‌ای را تدارک دیدند و صحت سنجی اتفاق افتاد و بیش از ۵ هزار هیات برای حضور در رویداد عطر سیب ثبت شد. سپس افزاد اطلاعات تکمیلی را در سامانه ثبت کردند و کارت‌های حمایتی با مشارکت بانک شهر تولید و به آدرس مسئولین هیات‌ها تحویل داده شد.

رویداد فرهنگی‌ عطرسیب

اعتبار ۸ میلیون تومانی شهرداری تهران برای هیات‌های محلی

خونویی تصریح کرد: ان‌شاءالله امسال هیات‌ها می‌توانند از اعتبار ۸ میلیون تومانی کارت‌ها استفاده و بخشی از ملزومات مورد نیاز خود را تامین کنند.

معاون فرهنگی‌هنری شهرداری تهران گفت: همچنین این‌فرایند از‌دو ماه پیش آغاز شد و هیات‌ها بن کارت‌های خود را دریافت کرده‌اند. ما‌نزدیک به ۶۰ گروه تولید و تامین کننده در قالب ۱۱۲ غرفه در نمایشگاه داریم که در تاریخ اعلام شده در محل میدان امام حسین (ع) حاضر خواهنا شد و این دوستان تامین ملزومات مورد نیاز هیات‌ها را خواهند داشت. 

حضور ۶۰ تولید کننده و تأمین کننده در نمایشگاه عطر سیب

وی ادامه‌داد:حدودا اواخر اردیبهشت نزدیک به ۳۰۰ درخواست برای حضور در بخش نمایشگاهی عطر سیب ارسال که در نتیجه به ۶۰ تولید و تامین کننده رسیدیم. غرفه‌ها کاملا رایگان در اختیار این عزیزان قرار گرفته شده است و ملزومات کاملا ایرانی هستند. 

فرایند ثبت‌نام کمک هزینه عطر سیب، الکترونیکی شد

وی افزود: بحث الکترونیکی شدن فرایند ثبت‌نام کمک می‌کند در ارتباطات آینده با سهولت در خدمت هیات‌ها باشیم تا شهرداری بخشی از وظایف خود را در خصوص هیات‌های عزاداری انجام دهد.

در ادامه این نشست خبری حجت‌الاسلام مصطفی جامه‌دار مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۲، رییس فرهنگسرای عترت و دبیر بیست و دومین نمایشگاه «عطر سیب» گفت: عِطر سیب، نام رویداد فرهنگی است که به اسم نمایشگاه از آن یاد می‌کنیم. در حقیقت عطر سیب یک رویداد فرهنگی برای تمام‌مردم و هیات‌ها است. امیدوار هستیم‌این‌نمایشگاه تقویت شود و افراد بتوانند از این اقلام برای اعضای خانواده، مراسم‌های خانگی و هیات‌ها استفاده کنند.

وی ادامه‌داد: امسال این اتفاق فرهنگی را تقویت کردیم تا اقلام برای گروه سنی متفاوت از جمله پوشاک و بازی‌های مناسب برای فرزندان خود را از این نمایشگاه تامین کنند.

وی افزود: ما از امروز به استقبال ماه محرم می‌رویم و در میدان آیینی امام حسین (ع) برگزاری نمایشگاه همراه با تعزیه‌خوانی، پرده‌خوانی، شعر‌خوانی و چنین مناسبت‌هایی که برای عموم مردم جذابیت دارد، برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام جامه دار بیان کرد: اتفاق ویژه‌ای که امسال سعی بر رقم زدن آن داشتیم، افزایش اعتبار بخشی به محصولات و ملزومات از حیث کیفیت و نوآوری بودن آنها است: لذا در حوزه پوشاک، لوازم برقی، ایمنی، بیمه هیات و حتی فضای مجازی هیات فعالیت‌خواهیم داشت. همچنین بخشی از فضای این مراسم را برای استراحت خانواده‌ها از چایخانه‌تا مهد کودک تدارک دیدیم.

با توجه به توجه ویژه به‌گروه نوجوان بدنامه‌های فرهنگی میدان برای این گروه از نوجوان تدارک دیده شده است. در تلاش هستیم در ثمره دو ساله و ارتباط با نوجوان‌ها از حضور خود این عزیزان استفاده کنیم. تلاش شده است میدان برای‌کنشگری نوجوان‌ها در کنار فرهنگسرا‌ها در کنار میدان امام حسین (ع) برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام جامه‌دار در جمع‌بندی نهایی این نشست گفت: امسال اتفاق بزرگی همراه با تحول صورت گرفت و فکر می‌کنم این اتفاق شایسته بزرگ‌ترین اتفاق تغییر روند ارتباط با مسئولین بود و این‌مبلغ اعلام شده صرفا به این دلیل که‌یک‌تجمعی از همه تولید کنندگان و فروشندگان و هیات‌ها همراه با فضای‌تبرکی داشته باشسم تدارک دیده شده است و هیات‌ها با‌کمک‌های‌دولتی‌نمی‌چرخد و با‌مردم است‌که‌می‌چرخند.

وی بیان کرد: همچنین این‌بن‌کارت‌های اعتباری دائمی هستند که یک رویکرد و تحول جدید است که بایستی تحول ویژه‌ای پس از ۲۲ سال صورت می‌گرفت.

در ادامه این مراسم معاون فرهنگی هنری شهرداری تهران در پاسخ به خبرنگاران گفت: حدود بیست و یک سال قبل اعتبار ۱۰۰ هزار تومنی و سال قبل رقم ۶ میلیون تومان را داشتیم. 

وی ادامه داد: ما می‌توانیم بگوییم امسال واسطه‌ای برای نمایشگاه نداریم تا رقم دسته اول به دست مصرف‌کنندگان و هیات‌ها برسد. افراد در میدان امام حسین (ع) می‌توانند ارزان‌تر از هر کجا اقلام مورد نیاز خود را تهیه‌کنند.

وی افزود: همچنین در نمایشگاه عطر سیب غرفه فروش کتاب را داریم و مسابقات کتاب محور در حوزه کودک‌و نوجوان خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: اقلام مورد نیاز مرغ و گوشت در این نمایشگاه عرضه خواهد شد. هدف گزاری رویداد عطر سیب کمک رسانی به هیات‌های کوچک محلی و رقم اعلام شده برای تعداد هیات‌های محلی است.

خونویی بیان کرد: سال گذشته برای حضور هیات‌های نوجوان تدارک‌هایی دیده شد و در سال گذشته در تمام فرهنگسرا‌ها تلاش کردیم با هدف ترویج این ایام حضور نوجوان‌ها را داشته باشیم. امسال نوجوان‌ها ماموریت اقدامات میدانی دارند، برای مثال جشن غدیر، امام رضایی‌ها، محرم و اربعین را داشتیم. امسال در فرهنگسرا‌های تهران هیات‌ها برنامه‌های ویژه‌ای دارند و برنامه‌های خود را برگزار خواهند کرد. امسال برای هیات‌ها پک و بسته فرهنگی و بسته مالی در نظر خواهیم گرفت. در تمام فرهنگسرا‌های بزرگ، تقریبا ۳۴ تکیه خواهیم داشت و علاوه بر اینها ۱۱۰ هیات نوجوان را شناسایی کرده و حمایت‌خواههیم کرد همچنین بنا داریم نوجوان‌ها در یک‌مسیر تربیتی فرهنگی قرار بگیرند. 

خونویی معاون فرهنگی هنری شهرداری تهران در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در تمام روز‌های نمایشگاه عطر سیب یعنی هشت روز، برگزاری مراسیم تعزیه و پرده خوانی را خواهیم داشت و هرروز میزبان گروه تعزیه خوانی و پرده خوانی خواهیم‌بود. بعضی گروه‌ها نوجوان‌هستند و شهرداری سال‌های زیادی سوگرواره‌های آئینی در حوزه تعزیه اجرا کرده است که در کنار استفاده از این گروه‌ها با سنین بالاتر گروه‌های نوجوان را هم داریم. پس هر روز یک گروه تعزیه خوانی و اجرای نقالی خواهیم داشت که جمعا ۱۶ گروه هستند.

 در پایان این مراسم از پوستر نمایشگاه «عطر سیب» از رونمایی شد.

شایان‌ذکر است این رویداد فرهنگی هنری از سال ۱۳۸۱ درحال برگزاری است.

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار