ریمدان فرصتی ایده‌آل برای گسترش مراودات ایران با پاکستان

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: مرز ریمدان فرصتی ایده‌آل در گسترش مراودات اقتصادی و لجستیکی با کشور پاکستان است و می‌تواند اقتصاد و تجارت شرق کشور را متحول و برای مردم بومی هزاران شغل ایجاد کند.

حمیرا ریگی اظهار کرد: منطقه ریمدان یکی از نقاط راهبردی جمهوری اسلامی ایران است که در مرز پاکستان واقع شده و از نظر اقتصادی از اهمیت بسیاری زیادی در اقتصاد ملی و منطقه‌ای برخوردار است.

وی بیان کرد: مرز ریمدان دشتیاری در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان با چابهار ۱۲۰ کیلومتر و تا گوادر حدود ۷۰ کیلومتر فاصله دارد، این نقطه بهترین مسیر و راه دسترسی ایران به ۳۷ درصد جمعیت جهان (پاکستان، چین و هند) است بنابراین توجه به زیرساخت‌های کامل و استاندارد این مرز برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی از الزامات است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: علاوه بر کار‌های تجاری و اقتصادی سازمان منطقه آزاد چابهار برای استقبال از زوار پاکستانی جهت حضور در اربعین حسینی و راه‌اندازی منطقه آزاد مشترک با پاکستان در منطقه منفصله ریمدان در حال برنامه ریزی است و اقدامات لازم در این زمینه انجام می‌شود.

وی گفت: منطقه منفصله ریمدان به جهت اینکه از ظرفیت سرمایه‌گذاری خوبی برخوردار است می‌تواند در فرآوری محصولات پایین دستی پتروشیمی و محصولات مورد نیاز کشور پاکستان نقش اساسی ایفا کند.

ریگی ادامه داد: سرمایه‌گذار‌ها برای حضور در مرز ریمدان برای احداث واحد‌های اقتصادی می‌توانند اقدام کنند و در این زمینه همکاری لازم را خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه منطقه منفصله ریمدان بر اساس قانون به منطقه آزاد چابهار الحاق شده، آن را فرصتی ایده‌آل در گسترش مراودات اقتصادی و لجستیکی با کشور پاکستان و پلی برای کریدور شرقی- غربی دانست و افزود: در آخرین سفر رئیس جمهور شهید به کشور پاکستان تفاهم‌نامه همکاری بین دو کشور، در خصوص ایجاد منطقه آزاد مشترک در منطقه منفصله ریمدان به امضاء رسید.

ریگی با اشاره به اینکه هزاران نفر از مردم مرزنشین جنوب بلوچستان، تعاونی های مرزنشینان و تجار ایرانی و پاکستان چشم انتظار تکمیل و آماده سازی زیرساخت های لازم برای جابجایی قانونی کالا و مسافر از این مرز بودند و افتتاح رسمی مرز ریمدان از سوی مسوولان پاکستان و ایران بارقه امید در دل مرزنشینان روشن شده است، خاطرنشان کرد: مرز ریمدان ظرفیت و توانمندی مناسبی برای صادرات و واردات کالا، انتقال زائران پاکستانی و گردشگران و مسافران دارد.

وی بیان کرد: امروز انتظار است معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد چابهار با برنامه‌ریزی و هم‌افزایی در تحقق‌پذیری و اجرایی کردن آن نهایت تلاش‌هایشان را بکنند تا شاهد عمران و آبادانی در این منطقه راهبردی مرزی باشیم.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی از دیگر برنامه هایی است که در دست اقدام است جا دارد از ارایه خدمات به بیش از ۴۵ هزار نفر از زوار پاکستانی در سال گذشته یاد کنیم که به خوبی انجام شد.

وی ادامه داد: مرز ریمدان به واسطه نزدیکی با سه بندر مهم چابهار در ایران و گوادر پاکستان در ۷۰ کیلومتری و کراچی مرکز اقتصادی پاکستان در ۶۰۰ کیلومتری از اهمیت و جایگاه ویژه ترانزیتی و اقتصادی برخوردار است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار