سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس:

کمبود معلم را از طریق معلمان نهضتی و خرید خدمات جبران کنید

عظیمی راد گفت: معلمان نهضتی و خرید خدمات که سال‌های طولانی خدمات آموزشی ارائه داده‌اند باید در سیستم استخدام رسمی وارد شوند تا در تبدیل وضعیت قراردادی موردتوجه قرار بگیرند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وضعیت نیرو‌های خرید خدمات باید در آموزش و پرورش مشخص شود، گفت: معلمان نهضتی و خرید خدمات که سال‌های طولانی خدمات آموزشی ارائه داده‌اند باید در سیستم استخدام رسمی وارد شوند تا در تبدیل وضعیت قراردادی مورد توجه قرار بگیرند.

احسان عظیمی راد در مورد جبران کمبود معلم، گفت: با کمبود حدود ۲۰۰ هزار معلم در کشور روبرو هستیم که وزارت آموزش و پرورش برای جبران آن با روش‌های مختلف اقدام به تامین آن می‌کند، اما تاکنون این مهم عملی نشده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه معلمان نهضتی و خرید خدمات که در چرخه اداری و اجرایی آموزش و پرورش از گذشته مشغول به ادامه فعالیت بودند باید باقی بمانند، افزود: با وجود معلمان خرید خدمات در بدنه آموزش و پرورش، باز اعلام می‌شود که حدود ۲۰۰ هزار معلم در کشور کم داریم، امروز سیستم آموزشی کشور با ظرفیت معلمان خرید خدمات که بعضا برخی از آنها ۱۰ سال سابقه تدریس دارند و به سهم خود فرصتی استثنائی محسوب می‌شوند و حتی سایر گروه معلمان که در قالب‌های مختلف آموزش و پرورش مشغول به فعالیت هستند نمی‌تواند کمبود خود در حوزه آموزشی را جبران کند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید ظرفیت پذیرش معلم را از طریق دانشگاه فرهنگیان و مراکز تربیت معلم مد نظر قرار دهیم، اظهار داشت: در کنار استخدام نیرو از طریق دانشگاه فرهنگیان و مراکز تربیت معلم باید به ظرفیتی که سال‌هاست در آموزش و پرورش وجود دارد و فرزندان این سرزمین را تربیت می‌کند هم توجه شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از معلمان خرید خدمات اگر از سیستم آموزشی کشور خارج شوند کمبود معلم خود را بیش از هر زمان دیگر نمود پیدا خواهد کرد، گفت: کمبود معلم در سال تحصیلی که به اتمام رسید بسیار نمایان بود به گونه‌ای که برخی از کلاس‌ها معلم نداشتند، با چنین کمبودی در عرصه آموزشی اصرار آموزش و پرورش برای برکناری برخی از معلمان که سال‌های طولانی در بدنه آموزشی فعالیت می‌کردند برای چیست؟ باید این گروه از معلمان در چرخه آموزشی و استخدامی کشور وارد شوند، بی تردید کمیسیون آموزش مجلس پیگیر حل این مشکل خواهد بود.

عظیمی راد با تاکید بر اینکه وضعیت نیرو‌های خرید خدمات باید در آموزش و پرورش مشخص شود، یادآور شد: معلمان نهضتی و خرید خدمات که سال‌های طولانی خدمات آموزشی ارائه داده‌اند باید در سیستم استخدام رسمی وارد شوند تا در تبدیل وضعیت قراردادی مورد توجه قرار بگیرند و در نهایت بخش اعظم نیرویی که آموزش و پرورش نیاز دارد از طریق سازمان استخدامی کشور و شرایطی که از طریق مجلس وضع می‌شود، جذب شوند.

وی با بیان اینکه مجلس تلاش می‌کند کمبود آموزش و پرورش به جهت سرمایه انسانی تامین شود، اظهار داشت: بی تردید کمیسیون آموزش مجلس در فصل تابستان مسئله کمبود معلم در مدارس را به سرانجام می‌رساند تا سال تحصیلی جدید با مشکل کمبود نیروی انسانی مواجه نباشیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نگاه استراتژیک به تامین معلم لازم و ضروری است، گفت:به بحث آموزش و پرورش باید نگاه پایه‌ای، بنیادی و زیرساختی داشته باشیم، دانش آموزان به جهت تعلیم و تربیت با خروجی مناسب وارد سیستم دانشگاهی کشور می‌شوند که بر روی پروسه شغلی آنها تاثیرگذار خواهد بود، طبیعتا اگر مسیر آموزش و پرورش به درستی طراحی شود آینده کشور به سمت توسعه یافتگی پیش می‌رود.

عظیمی راد استخدام بدون تخصص در سیستم آموزشی را نقص قانون دانست و خاطرنشان کرد: برای جذب معلم هر فردی می‌تواند درخواست استخدام را پر کند، در این جایگاه رشته و مقطع تحصیلی چندان اهمیت ندارد به اعتقاد بنده این مسئله به نوعی ایراد محسوب می‌شود چرا که سیستم آموزشی دارای چارچوبی جداگانه است، باید مشخص شود چه رشته‌هایی با چه میزان تقاضا مورد نیاز آموزش و پرورش است تا بازخورد بهتری را کسب نماییم، بی تردید فارغ التحصیلان سایر رشته‌ها با توجه به نیاز جذب سیستم خواهند شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار