مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان:

۲۶۰ هزارهکتار به مناطق حفاظت‌شده اصفهان اضافه شد

لاهیجان زاده گفت:۲۶۰ هزار هکتار با مصوبه شورای عالی محیط زیست به مناطق حفاظت شده استان اصفهان اضافه شد.

احمدرضا لاهیجان زاده  گفت: این  حاصل آخرین مصوبه‌ای بود که ۱۰ روز پیش از حادثه تاسف بار سقوط بالگرد ریاست جمهوری، در شورای عالی محیط زیست به ریاست آیت الله رییسی به تصویب رسید.

وی ادامه داد: منتظر ابلاغ صورتجلسه با امضای رئیس جمهور بودیم که حادثه هوایی برای هلی‌کوپتر حامل رییس جمهور پیش آمد.

لاهیجان زاده گفت: به این ترتیب با الحاق این مناطق، نزدیک به ۲ میلیون و ۴۶۰ هزار هکتار مناطق بکر و طبیعی استان، تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اظهار داشت: چند منطقه فوق‌العاده بکر در استان اصفهان وجود دارد که با پوشش گیاهی و حیات وحش غنی اما هنوز حفاظت شده نیستند و بسیاری افراد سودجو به دنبال دست‌اندازی، ویلاسازی و معدن‌کاوی در آن‌ها هستند.

لاهیجان زاده تاکید کرد: باید بتوانیم این مناطق را به مناطق حفاظت شده استان اضافه کنیم تا جلوی زیاده خواهی سودجوها و سوداگران را بگیریم.

وی با بیان اینکه حوزه محیط زیست طبیعی استان اصفهان، بی نظیرترین و بی‌بدیل‌ترین مناطق و منابع طبیعی کشور را در اختیار دارد، افزود: این استان در یک منطقه اکوتوم(منطقه‌ای با ویژگی مشخص بین دو یا چند زیست‌بوم) قرار گرفته است چرا که از غرب و جنوب غرب به حوزه زاگرس متصل است و یک حوزه میانی دارد و سپس به کویر متصل می شود.

لاهیجان‌زاده تصریح کرد: حوزه هایی که در طبیعت دنیا بین ۲ زیستگاه یا اقلیم قرار می گیرند، تنوع زیستی بالایی دارند که این شرایط برای استان اصفهان به وجود آمده و موجب تنوع زیستی فوق‌العاده بالایی در این خطه شده است.

وی افزود: ۱۸۰ محیط بان جان بر کف در حوزه محیط زیست طبیعی برای پاسداری از مناطق حفاظت شده استان وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یادآور شد: سختی کار محیط‌بانان بسیار زیاد است و در سرمای منهای ۲۰ درجه مناطق تحت حفاظتِ غرب استان تا گرمای ۵۰ درجه مناطق شرقی برای حفاظت محیط طبیعی انجام وظیفه و از گونه‌های جانوری و گیاهی در مقابل افراد سودجو حفاظت می‌کنند.

وی گفت: مطابق استانداردهای جهانی برای هر هزار هکتار، یک محیط‌بان و بر اساس استانداردهای ایران برای هر سه هزار هکتار یک محیط بان تعریف شده است.

وی ادامه داد: ۲ هزار و ۲۰۰ نیرو از استاندارد جهانی و نزدیک به هزار نیرو از استاندار داخلی کشورمان، فاصله داریم.

وی اظهار داشت: اکنون با ۱۸۰ محیط بان حفاظت انجام می‌شود که به هیچ وجه متناسب با وسعت مناطق حفاظت شده و میزان هجمه‌ای که نسبت به آن‌ها وجود دارد، نیست و به این ترتیب به هر محیط بان حفاظت از ۱۴ هزار هکتار می‌رسد.

  پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه‌قاضی، قمیشلو و موته، پناهگاه حیات وحش عباس آباد، خارو و کوه بزرگی و یخاب، منطقه حفاظت شده کرکس، کهیاز، قمصر و برزک و دالانکوه، اثر طبیعی ملی سپاهان، تالاب بین المللی گاوخونی، مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان اصفهان هستند.

استان اصفهان دارای یک اثر طبیعی ملی، سه پارک ملی، پنج پناهگاه حیات وحش، چهار منطقه حفاظت شده، ۱۱ منطقه شکار ممنوع و یک تالاب بین‌المللی است.

مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع استان اصفهان با استناد به تعاریف مندرج در متن قوانین مربوطه، یک زیست بوم طبیعی فعال است که پشتوانه حفاظت از ذخایر طبیعی کشور محسوب می‌شود و هرگونه برداشت و شکار در آنها ممنوع است.

در استان اصفهان از ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های طبیعی،‌ حدود ۴۰۳ هزار هکتار وسعت جنگل‌ها، ۶ میلیون هکتار وسعت مرتع و سه میلیون هکتار بیابان است، در این میان وسعت مناطق حفاظت شده، شکار ممنوع و چهارگانه، ۲ میلیون و دویست هزار هکتار برآورد می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار