افزایش ۳۰ درصدی حجم ذخایر سد‌ها در استان اردبیل

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: حجم ذخیره سد‌های داخلی این استان ۳۰ درصد افزایش یافته است.

حمید فضایلی گفت: با توجه به اینکه اوایل سال آبی بارش قابل توجهی در استان اتفاق نیفتاد وضعیت نگران‌کننده‌ای را در سد‌های استان شاهد بودیم که با بارش‌های زمستانی و بهاری این وضعیت به مراتب بهتر شد.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل افزود: در سد‌های مرزی شامل ارس و خدا آفرین که شبکه مغان را زیرپوشش قرار می‌دهد، حجم ذخیره سد‌ها به ۸۰۰ میلیون متر مکعب رسیده که نشان می‌دهد وضعیت بارشی مناسب در شمال استان به توسعه و تقویت بخش کشاورزی و بهره‌برداری در این منطقه کمک کرده است.
او به تامین آب مرکز استان از طریق سد یامچی اشاره کرد و گفت: سد یامچی نسبت به پارسال در اوایل سال آبی حجم کاهشی داشت، طوری که ۲ تا سه میلیون متر مکعب حجم این سد پایین آمده بود.
فضایلی به صرفه‌جویی پنج میلیون مترمکعبی در مصرف آب استان اشاره کرد و افزود: در اثر بارش‌های زمستان و بهار وضعیت بهتر شده و با همکاری آب و فاضلاب استان و مشترکان شاهد صرفه‌جویی پنج میلیون مترمکعب آب در استان هستیم که معادل یک ماه مصرف آب شهر اردبیل می‌باشد.
او بیان کرد: سد یامچی که حجم ۸۰ میلیون متر مکعبی برای آن پیش‌بینی شده در حال حاضر ۲۷ میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد که ۲ میلیون مترمکعب آن حجم مرده است.
فضایلی گفت: سد یامچی در بحث کیفی نباید به حجم پایین‌تر از ۱۵ میلیون مترمکعب برسد چرا که این حجم بحرانی به شمار می‌رود و پایین‌تر از این میزان به افزایش جلبک و رسوبات کمک کرده و بر طعم و بوی آب اردبیل تأثیرگذار است.
او بیان کرد: ۲ اقدام مناسب در سد یامچی برای ارتقای آب اردبیل انجام شده که شامل احداث سیستم جلبک‌زدایی و برج آبگیر است که با بهره‌برداری از این ۲ طرح شاهد ارتقای کیفی آب اردبیل و کاهش طعم و بوی نامناسب در آب مصرف شهروندان مرکز استان هستیم.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل افزود: با بهره‌برداری از برج آبگیر برداشت آب در تراز فوقانی انجام می‌شود و ما با استفاده از برج آبگیر می‌توانیم به کیفیت برداشت آب مصرفی شهروندان اردبیلی کمک کنیم.
او تصریح کرد: با رعایت اصل صرفه‌جویی امیدواریم در تابستان امسال مشکلی نداشته باشیم هر چند که همچنان نگرانی ما از مصرف بالاتر از الگوی اعلام شده است که شهروندان در صورت عدم رعایت الگوی مصرف باید منتظر اقدامات جیره‌بندی آب در شهریورماه باشند.
فضایلی همچنین با اشاره به افزایش ذخیره سد سبلان مشگین‌شهر گفت: میزان ذخیره سد سبلان به ۴۰ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به وضعیت شکننده منابع آب ذخیره شده در پشت سد‌ها اشاره کرد و ادامه داد: در صورت تداوم گرمای تابستان و نبود بارش‌ها ما به سختی می‌توانیم فصل زراعی جاری را پشت سر بگذاریم.
او در زمینه کشت دوم در مغان به عنوان مطالبه کشاورزان گفت: به دنبال سفر معاون وزیر نیرو مطالبه کشاورزان مغان در تامین منابع آب برای کشت دوم مطرح شد که به صورت محدود با این پیشنهاد موافقت شده تا با همکاری جهاد کشاورزی و ارزیابی انجام شده در اراضی محدود کشت دوم انجام شود.
فضایلی اولویت این کشت را تأمین علوفه مورد نیاز دامداری‌ها و دامپروری‌ها اعلام کرد و افزود: با رعایت محدودیت، کشت دوم در مغان انجام خواهد شد و امیدواریم کشاورزان با توجه به توصیه‌های جهاد کشاورزی، کشت دوم خود را انجام داده و از کاشت محصولات پرآب بر به جد خودداری کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.