آغاز مرمت گنبد مسجد جامع گلپایگان پس از ۳۰ سال

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلپایگان گفت: مرمت گنبد مسجد جامع این شهر پس از ۳۰ سال آغاز شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلپایگان گفت: برای مرمت  این بنای تاریخی با اعتباری بالغ بر ۱۴ میلیارد ریال از محل اعتبارات نفت در نظر گرفته شده است.

 مصطفی قانونی شرایط جوی و بارش‌ها را از جمله دلایل تاخیر در مرمت این بنا دانست و افزود: با توجه به شرایط جوی منطقه و جلوگیری از آسیب‌های بیشتر به این اثر شاخص تاریخی، مرمت این بنا چند ماه به تأخیر افتاد.

او ادامه داد: عملیات مرمتی گنبد مسجد جامع گلپایگان اکنون با برنامه‌ریزی دقیق و طی شدن مراحل قانونی و عقد قرارداد با پیمانکار توسط اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و با نظارت کارشناسان اداره میراث فرهنگی این شهرستان آغاز شد.


رییس میراث فرهنگی گلپایگان خاطرنشان کرد: بخش‌های مختلفی از این اثر شاخص بصورت دوره‌ای مرمت شده بود، اما با توجه به مشکلات و آسیب‌های وارد شده به گنبد و گنبدخانه، می‌توان گفت که این عملیات مرمتی یکی از شاخص‌ترین برنامه‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته است.


 وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در سفری که ششم تیر امسال به گلپایگان داشت، گفت: با توجه به نیاز‌های مرمتی مسجد جامع گلپایگان از جمله نفوذ رطوبت در دیواره‌ها، پشت بام و گنبد آن امسال بیش از ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت این بنای تاریخی در نظر گرفته شد.

عزت‌الله ضرغامی افزود: همچنین اعتبار لازم برای مرمت گنبد عظیم این مسجد نیز در نظر گرفته خواهد شد.

مسجد جامع گلپایگان متعلق به دوران سلجوقیان و از بنا‌های شاخصِ تاریخی این شهرستان است که بیش از ۹۵۰ سال قدمت دارد و سال ۱۳۱۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.