پیش‌بینی تولید بیش از یک میلیون تن گندم در آذربایجان‌غربی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: امسال ۴۰۸ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی زراعی آبی و دیم استان زیر کشت گندم رفته و پیش‌بینی می شود بیش از یک میلیون تن از این برداشت شود.

خسرو شهبازی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه خرید گندم در استان از اول تیرماه آغاز شده، گفت: سال زراعی گذشته با خرید تضمینی ۶۸۳ هزار تن گندم رتبه استان در کشور به مقام پنجم ارتقا یافت و امسال نیز پیش بینی می‌شود این میزان خرید حداقل به ۷۵۰ هزار تن افزایش یابد.

وی اضافه کرد: این میزان تولید نوعی رکوردشکنی برای استان با وجود شرایط آب و هوایی مناسب و بارندگی‌های خوب، استفاده از بذر و تاریخ کشت مناسب، مصرف بهینه کود‌های ازته، فسفاته و پتاسه، مدیریت مزرعه توسط کشاورزان در کنار سایر اقدامات فنی کارشناسان از جمله دلایل این افزایش تولید است.

شهبازی اضافه کرد: امسال اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان با همکاری ۷۲ مرکز خرید دولتی، تعاونی و خصوصی با مباشری اداره تعاون روستایی، گندم کشاورزان را با نرخ تضمینی به قیمت هر کیلوگرم ۱۷۵ هزار ریال و براساس ۴ درصد افت مفید و یک درصد افت غیرمفید با حضور نمایندگان خرید سازمان به عنوان عامل تشخیص و ذیحساب خریداری می‌کند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: هزار و ۲۵۰ دستگاه کمباین بومی و ۴۰۰ دستگاه کمباین مهاجر برداشت گندم تولیدی از مزارع استان را برعهده داشته و ۸۵ گروه ستادی در سراسر استان بر امر برداشت نظارت کرده و علاوه بر تنظیم کمباین ها، توصیه‌های فنی را برای کمباین‌داران و کشاورزان ارائه می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.