برنامه‌ریزی برای طرح اوقات فراغت ۴۰ هزار دانش‌آموز در قم

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم گفت: برنامه‌ریزی بر این است که به تعداد ۴۰ هزار نفر از دانش‌آموزانی که در طرح اوقات فراغت شرکت کرده‌اند با حداقل هزینه، خدمات اردویی ارائه شود.

حجت‌الاسلام سید اسماعیل حسینی‌مقدم ، با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان استان قم گفت: یکی از دغدغه‌های مهم خانواده‌ها تعطیلات تابستان است. دانش‌آموزان پس از پایان مدارس، چند ماهی را فرصت فراغت از تحصیل دارند.

حسینی مقدم افزود: اوقات فراغت در تابستان فرصت خوب و مغتنمی است؛ زیرا دانش‌آموزان از مسئولیت آموزشی مدرسه فارغ می‌شوند. تعطیلات تابستان یک فرصت خوب برای بازیابی فردی دانش‌آموز است تا متناسب با علایق و استعداد‌هایی که دارد خود را به فعلیت برساند.

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم بیان کرد: توفیقات آن دسته از بچه‌هایی که در اوقات فراغت برنامه دارند، در مباحث علمی و آموزشی بیشتر است و بالعکس بچه‌هایی که برنامه ندارند در جامعه دچار آسیب‌پذیری بیشتری خواهند شد.

او  عنوان کرد: بنابراین تکلیف همه ما این است که امکانات و توانمندی‌ها را در خدمت دانش‌آموزان، نوجوانان و جوانان عزیز قرار داده و برای آنها برنامه‌های غنی‌سازی درنظر بگیرند.

حسینی مقدم تصریح کرد: ما امسال کار جدیدی را طراحی کردیم. یک قرارگاه منسجمی را تشکیل دادیم. مجموعه استانداری محوریت این قرارگاه منسجم را عهده‌دار است. استاندار هم به چنین مسائلی توجه ویژه دارد.

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم گفت: ما باید برنامه‌های هدفمند و هماهنگی را برای نسل جدیدمان داشته باشیم، زیرا این نسل سربازان امام زمان (عج) هستند و رسالت بسیار سنگینی دارند. به خاطر قرارگاه غنی‌سازی اوقات فراغت تشکیل شده است.

او افزود: ما تاکنون مجموعا ۲۰ جلسه برای غنی‌سازی اوقات فراغت با مدیران مختلف دستگاه‌های گوناگون برگزار کرده‌ایم. اولین‌بار هم بود که ستاد عالی و برنامه‌ریزی غنی‌سازی اوقات فراغت به ریاست استاندار برگزار شد. بنابر این است ابتدا هم‌افزایی داشته باشیم. یعنی امکانات همه‌ی دستگاه‌های مرتبط متمرکز در یک مسیر سیاستگذاری شود.

حسینی مقدم گفت: آموزش و پرورش، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، جهاد دانشگاهی، سازمان تبلیغات اسلامی، بسیج و مجموعه فرماندهی سپاه علی بن‌ابی طالب (ع) و دستگاه‌های مرتبط با ورزش و جوانان همه در این برنامه حضور دارند.

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم بیان کرد: ما برای برنامه‌ریزی اوقات فراغت، از متخصصان همین دستگاه‌ها مشورت گرفتیم. ما بناست در چهار محور برنامه‌های اوقات فراغت دانش آموزان را دنبال کنیم. 

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم تصریح کرد: محور اول تشکیل هسته اصلی است. با مشورت اتاق اندیشه مسئولان، قرار بر این شد یک کلاس در همه دوره‌های اوقات فراغت محور تدریس باشد؛ و کتابی با نام به سوی بی‌نهایت در مباحث مختلف اعتقادی، اخلاقی و تربیتی در آن تدریس شود.

حسینی مقدم عنوان کرد: بخش دیگر فعالیت‌های اردویی است، که هم برای دانش‌آموزان بسیار جذاب است و هم اهداف متعالی تربیتی در اردو‌ها به دانش‌آموزان که ذهن فارغی دارد تحقق پذیر است. ما امسال به همین خاطر تمام اردوگاه‌های سطح استان را شناسایی و ارزیابی کردیم.

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم گفت: برنامه‌ریزی بر این است که به تعداد ۴۰ هزار نفر از دانش‌آموزانی که در طرح اوقات فراغت شرکت کرده‌اند با حداقل هزینه، خدمات اردویی ارائه شود. تمام امکانات نیز توسط دستگاه‌های مختلف در حال تامین است و برنامه‌ریزی بر آن شد که ظرفیت سال گذشته را دوبرابر کنیم. 

حسینی مقدم تصریح کرد: بخش سوم مهارت آموزی و فعالیت‌های آموزشی است. مجموعه فنی‌وحرفه‌ای اعلام آمادگی است. بخش چهارم مربوط به ماه محرم هست؛ بنابراین قرار است هیئت‌های نوجوانان را راه‌اندازی کنیم. محور اصلی پایگاه فعالیت‌های ما در مبحث اوقات فراغت مساجد است.

حسینی مقدم افزود: ما یک نرم‌افزاری را برای آمار دقیق تعریف کرده‌ایم؛ تمام پایگاه‌ها باید این اطلاعات را ثبت کنند؛ اعم از مربی، مکان، زمان برنامه‌ها، اسامی و تعداد شرکت کنندگان در طرح به همراه کد ملی کارگروه بازرسی برای بررسی روند کلاس‌های اوقات فراغت تعیین کرده‌ایم.

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم گفت: در نرم‌افزاری که گفته شد حدودا تعداد ۴۰۰ پایگاه وارد شده‌اند. تاکنون مراحل ثبت‌نام ۱۲ هزار نفر از دانش‌آموزان انجام شده است. هفته آینده هم برنامه افتتاحیه اوقات فراغت را برگزار خواهیم کرد. مدارس، مساجد و کانون‌ها همه حضور دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار