آمار نشر خرداد؛ پیشتازی ادبیات و غلبه ترجمه بر تالیفی‌های کودک

نگاهی به آمار نشر کتاب خردادماه ۱۴۰۳ نشان می‌دهد، کتاب‌های حوزه ادبیات در ماه گذشته با هزار و ۱۶۴ عنوان از کتاب‌های کودک و نوجوان پیشی گرفته‌اند.

در سومین ماه نخستین فصل سال ۱۴۰۳ و براساس آمار ثبت شده در پایگاه اطلاع‌رسانی خانه کتاب و ادبیات ایران تا ۱۱ تیرماه، ۶ هزار و ۳۵۱ عنوان کتاب در شمارگان ۵ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۴۱۴ نسخه چاپ شده است، این اعداد در خرداد ۱۴۰۲ به ترتیب؛ ۷ هزار و ۷۳۷ و ۷ میلیون و ۱۵۱ هزار و ۵۳۳ نسخه بوده است.

خردادماه امسال پس از برگزاری سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ناشران بار دیگر در تعامل و ارتباط مستقیم با مخاطبانشان برای یک‌سال کاری پیش روی خود برنامه‌ریزی و برای تولید محتوا اقدام کردند. بر این اساس طبق آمار و اطلاعات سایت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، خرداد ماه سال جاری از میان عناوین منتشر شده، بیشترین تولید به حوزه ادبیات با هزار و ۲۷۳ عنوان اختصاص دارد و پس از آن کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان با هزار و ۱۹۰ عنوان و در پله سوم کتاب‌های حوزه علوم اجتماعی با ۸۱۲ عنوان قرار دارد.

کمترین آمار نیز به ترتیب به حوزه‌های کلیات با ۶۶ عنوان، زبان با ۷۹ عنوان و علوم طبیعی و ریاضیات با ۷۹ عنوان اختصاص دارد.

نگاهی به آمار کتاب‌های تالیف و ترجمه در خردادماه نشان می‌دهد که ۴ هزار و ۴۱۱ عنوان کتاب تالیفی و هزار و ۹۴۰ عنوان کتاب ترجمه شده هستند، در این میان نیز سهم حوزه ادبیات از آثار تالیفی ۸۴۵ عنوان و آثار ترجمه شده ۴۲۸ عنوان بوده است. در حوزه کودک و نوجوان، اما رقابت نزدیکی بین آثار تالیفی و ترجمه‌شده وجود دارد؛ به‌طوری که ۵۷۷ عنوان اثر تالیفی و ۶۱۳ عنوان ترجمه شده بودند.

براساس این آمار و اطلاعات، سهم استان تهران از کتاب‌های خرداد سال جاری، ۴ هزار و ۳۶۳ عنوان و سهم سایر استان‌ها هزار و ۹۸۸ عنوان بوده است. سهم استان تهران در حوزه ادبیات ۹۵۶ عنوان و سهم سایر استان‌ها ۳۱۷ عنوان و سهم استان تهران در حوزه کودک و نوجوان ۸۸۰ عنوان و سهم سایر استان‌ها ۳۱۰ عنوان بوده است.

همچنین این آمار نشان می‌دهد که ۴ هزار عنوان از کتاب‌های ماه گذشته چاپ نخست و تجدید چاپی‌ها ۲ هزار و ۳۵۱ عنوان بوده است؛ علاوه‌براین ۷۹۸ عنوان کتاب ادبیات چاپ نخست و ۴۷۵ عنوان تجدید چاپی بودند، در حوزه کودک و نوجوان، اما آثار تجدید چاپی از چاپ اولی پیشی گرفت و ۶۴۰ عنوان تجدید چاپی و ۵۵۰ عنوان چاپ نخست بودند.

با نگاهی به آمار انتشار کتاب در حوزه کودک و نوجوان، همچنان شاهد پیشتازی ترجمه بر تالیف هستیم؛ همچینن آمار تجدید چاپی‌ها از چاپ اولی‌ها در این حوزه نیز نکته‌ای است که نباید از آن غافل شد.

شمارگان کل کتاب در آخرین ماه بهار نیز ۵ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۴۱۴ نسخه بودند و میانگین شمارگان نیز ۸۱۷ عنوان بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار