در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مباهله یکی از اعیاد بزرگ شیعه است

یک کارشناس مذهبی با اشاره به عظمت روز مباهله از آن به عنوان یکی از اعیاد بزرگ شیعه یاد کرد که باید گرامی داشته شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهادی مشیری خراسانی، کارشناس مذهبی درمورد روز مباهله اظهار کرد: مباهله روزی است که خداوند متعال عظمت خاندان اهل بیت پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم را هم بر مسلمانان و هم بر مسیحیان نشان دادند.

 وقتی که نبی مکرم اسلام پاسخ مباهله‌ی مسیحیان نجران را دادند، پس از این که آنها استدلال‌ها و فرمایشات پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم را شنیدند با وجود این که مطمئن شدند آنها همان وعده‌هایی است که عیسی‌بن مریم علیه‌السلام در انجیل به آنها داده‌اند ولی حاضر نشدند اسلام را بپذیرند و به پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم گفتند که ما با شما مباهله می‌کنیم. اگر دروغگو باشید شما را نفرین می‌کنیم و اگر ما دروغگو باشیم شما، ما را نفرین کنید تا خداوند متعال، دروغگو را نابود کنند.

این کارشناس مذهبی گفت: مسیحیان نجران بین خودشان مطرح کردند اگر پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم با اصحابشان آمدند معلوم می‌شود خیلی به صحبت هایشان اعتقادی ندارند و حاضر هستند اصحاب خود را فدا کنند، اما اگر با نزدیکان و خاندان خود آمدند یعنی بر حرف خودشان اعتماد دارند و ما از مباهله و نفرین دو طرفه صرف‌نظر خواهیم کرد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین مشیری خراسانی تصریح کرد: در روز مباهله که نبی مکرم اسلام صل الله علیه وآله والسلم با خاندان خود تشریف آوردند وقتی مسیحیان نجران، چنین صحنه‌ای را مشاهده کردند بزرگانشان گفتند از مباهله‌ی با پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم پرهیز کنیم که در این مباهله قطعاً هلاک خواهیم شد. چون گفتند افرادی که پیامبر (ص) با خودشان آورده‌اند امیر مومنان (ع)، حضرت زهرا سلام الله علیها و حسنین علیه‌السلام هستند و به همین خاطر، قطعاً اگر آنها دست به دعا بردارند بعد از نفرین آنها، هیچ مسیحی بر روی زمین باقی نخواهد ماند؛ بنابراین از پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم خواستند که دست از مباهله بردارند.

نبی مکرم اسلام صل الله علیه وآله والسلم نیز، از خداوند متعال خواستند که خداوندا به خاندان من پاداشی بدهید که در این‌جا، آیه‌ی شریفه‌ی «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت ویطهرکم تطهیرا)؛» «خدا فقط می‌خواهد آلودگی را از شما خاندان (پیامبر) بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند». نازل شد و پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم دعا را خواندند.

این کارشناس مذهبی مطرح کرد: در جریان مباهله، پیامبر مکرم اسلام صل الله علیه وآله والسلم، عظمت خاندان خود را نشان دادند که مسیحیان با وجود آنها و درک شخصیتشان میدان را خالی کردند و پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم با لشکر پنج تن آل عبا و خاندان بزرگوارشان فاتح میدان مباهله و پیروز بر مسیحیان نجران شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مشیری خراسانی ادامه داد: خداوند متعال در جریان مباهله عظمت خاندان نبی مکرم اسلام را نشان دادند و به پیامبر اسلام صل الله علیه وآله والسلم فرمودند: شما با زنان مسلمان که مصداق آن، حضرت زهرا سلام الله علیها هستند و فرزندان مسلمانان که مصداق آن حسنین علیه‌السلام هستند و جان پیامبر (ص)، حضرت علی (ع) برای مباهله رفتید و صحابه پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم هم، بعداً فرمودند: اگر ما همین یک افتخار را داشتیم که در ماجرای مباهله حضور داشتیم برای ما به مراتب، از هزاران شتر سرخ موی عرب ارزشمندتر و ثروت کلان‌تری بود. چون همه دوست داشتند که در جریان مباهله، آنها جزء اهل مباهله باشند. 

این کارشناس مذهبی افزود: به دنبال این ماجرا، خداوند متعال به وجود مبارک اهل بیت علیهم السلام پاداشی دادند و فرمودند: «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت ویطهرکم تطهیرا)؛» «خدا فقط می‌خواهد آلودگی را از شما خاندان (پیامبر) بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند» به همین دلیل، علمای ما همیشه معتقد بودند مباهله، یکی از اعیاد بزرگ شیعه است و باید این عید را بسیار گرامی داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار