ابلاغ مراتب ثبت یک اثر طبیعی به استاندار خراسان شمالی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: مراتب ثبت یک اثر طبیعی ارزشمند در فهرست میراث طبیعی ملی ایران از سوی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور به استاندار خراسان شمالی ابلاغ شد.

 علی مستوفیان گفت: غار گسگ قنبرباغی شهرستان بام و صفی‌آباد اثر یاد شده است که در نامه علی دارابی معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به محمدرضا حسین‌نژاد استاندار خراسان شمالی ابلاغ شده است.

وی افزود: در این نامه مراتب ثبت غار گسگ قنبرباغی به شماره ۱۲۳۴ در شهرستان بام و صفی‌آباد در فهرست میراث طبعی ملی کشور به ثبت رسیده‌اند.

به گفته مستوفیان برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ قانون مجازات اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت اثر شود، جرم محسوب شده و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر تاریخی صرفاً با تأیید و نظارت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواهد بود.

غار گسک قنبرباغی که به نام غار یرقیستان نیز خوانده می‌شود، در ارتفاعات کوه یارم جان واقع شده است. یِرقی کلمه‌ای ترکی است و به معنای نوعی درخت است که از آن برای ساخت دسته بیل توسط بومیان منطقه استفاده می‌شود.

شاید به‌خاطر وجود استالاگمیت‌های فراوان صاف و بلندی که به شکل دسته بیل یا مشابه آن در این غار موجود است، نام آن را یِرقیستان گذاشته‌اند.
خراسان شمالی با داشتن هزار و ۱۵۱ اثر تاریخی شناسایی شده، تاکنون ۷۱۳ اثر تاریخی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد ۵۲۵ اثر تاریخی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.