با حضور سرپرست حجاج ایرانی در مکه برگزار شد؛

مراسم بزرگداشت روز مباهله در جمع حجاج ایرانی

ویژه برنامه گرامیداشت روز مباهله با حضور مسئولان حوزه حج و زیارت در جمع زائران ایرانی در مکه مکرمه برگزار شد.

همزمان با ایام نورانی ماه ذی‌الحجّةالحرام مراسم بزرگداشت روز مباهله با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و آقای سید عباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت و چند تن از معاونین بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج امروز یکشنبه (۱۰ تیر) در جمع زائران ایرانی در هتل بلدالطیب مکه برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، در این مراسم معنوی، ابتدا حاج یوسف قنبری از قاریان کاروان قرآنی نور آیه ۶۱ سوره آل عمران (آیه مباهله) را تلاوت کرد و حاج امیرعارف ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت نیز ضمن خواندن اشعاری زیبا به مدیحه سرایی پرداخت.

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین حمید رضا مهدوی ارفع خطیب بعثه مقام معظم رهبری درباره شان نزول آیه ۶۱ سوره آل عمران و داستان مباهله سخن گفت.

وی با اشاره به اینکه ۲۴ ذی‌الحجه روز مباهله پیامبراسلام (ص) و عید بزرگ و پر افتخاری برای مسلمانان است، اظهار داشت: مباهله در تاریخ اسلام به ماجرایی اشاره دارد که طی آن، پیامبراسلام (ص) پس از مناظره با مسیحیانِ نجران و ایمان نیاوردن آنان، پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند. با این حال مسیحیان نجران، در روز موعود با مشاهده پیامبر و اهل بیت شان (حضرت امیرالمؤمنین و فاطمه و حَسَن و حسین عَلیهمُ السلام)، از این کار خودداری کردند و درخواست صلح و قبول جزیه نمودند.

وی لزوم بازخوانی ماجرای مباهله را یادآور شد و تصریح کرد: از این ماجرا می‌توان در زندگی فردی و اجتماعی درس‌هایی استخراج و استفاده کرد.

این سخنران بعثه افزود: ما باید به استدلال‌های قرآنی و منطقی مجهز باشیم و با دلیل و مدرک از اعتقادات خود دفاع کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع با اشاره به اینکه اکثر قریب به اتفاق انبیاء با خانواده شان معرفی شده اند، مثال حضرت نوح و عدم همراهی خانواده با ایشان را یادآور شد و گفت: هر پیامبری که خانواده اش با او همراه بودند شریعتش گسترده‌تر و کارش راحت‌تر شد. 

وی افزود: خداوند وقتی می‌خواهد به ما الگو معرفی کند از خانواده پیامبر یاد می‌کند که در تمامی صحنه‌های حساس تاریخ کار پیامبر را آسان کردند که یکی از آنان مباهله است.

گفتنی است واقعه مباهله در۲۴ ذی‌الحجه سال نهم هجری روی داد و آیه ۶۱ سوره آل عمران به آن اشاره دارد و این واقعه در منابع شیعه و اهل سنت آمده است.

برچسب ها: مباهله ، حج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار