خزر شناگاهی ناامن برای مهمانانش

فصل تابستان و شنا از راه رسید و ناجیان غریق روز‌های پرتکاپویی را پشت سر می‌گذارنند تا دریای خزر از مهمانانش قربانی نگیرد.

وجود مناطق حادثه خیز دریای خزر را به میزبانی بی‌رحم تبدیل کرده که گاه مهمانانش را قربانی می‌کند و این در حالی است که سالانه مسافران زیادی برای بهره‌بندی از جاذبه‌هایی دریا روانه خزر می‌شود.

آزادسازی سواحل دریای خزر با همت دولت سیزدهم دسترسی مردم عادی را به دریا بیشتر کرد و سواحل بکر شمال را از حیات خلوت برخی‌ها خارج کرد.

بر اساس آمار‌های پزشکی قانونی طی دو دهه گذشته بیش از ۳۰۰۰ نفر در دریای مازندران غرق شدند هرچند این روند طی سه سال اخیر فعالیت دولت سیزدهم با اجرای طرح‌های سالم سازی دریا کاهش چشمگیری یافته است.

با این حال هنوز روند غریق در دریای پرجاذبه خزر متوقف نشده است و حاشیه نشینان این دریا در انتظار طرح‌هایی هستند که ایمنی در آن حرف اول و آخر را بزند. برپایی طرح‌های سالم‌سازی با امکانات حداقلی و اولیه و نبود از چالش‌های عمده در مناطق ساحلی استان مازندران به شمار می‌رود و این مساله سبب می‌شود تا ساماندهی ساحل بین دستگاه‌های مختلف پاسکاری شود و هر کس دیگری را در این زمینه مسئول معرفی کند.

نجات ۱۵۰ نفر از غرق شدن در دریا

سوت طرح‌های دریا از خردادماه و پیش از شروع فصل تابستان در مازندران نواخته شد و تاکنون با تلاش ناجیان غریق بیش از ۱۵۰ نفر از غرق شدن در دریا نجات یافتند و رئیس هیأت نجات غریق و غواصی مازندران با اشاره به آغاز استقرار هزار ناجی غریق در نقاط حادثه‌خیز سواحل استان، گفت: طرح پایش و رصد سواحل استان با هدف بررسی نقاط مختلف سواحل افزایش تعداد ناجیان غریق در دست اجرا است.

او با بیان اینکه ناجیان غریق تمام مناطق حادثه‌خیز را پوشش می‌دهند، افزود: طرح پایش و رصد سواحل استان در قالب بررسی نقاط مختلف سواحل و افزایش تعداد ناجیان غریق در دستور کار قرار می‌گیرد.

رئیس هیأت نجات غریق و غواصی مازندران با اشاره به بحث آزادسازی سواحل و همچنین پسروی آب خزر، افزود: این دو موضوع سبب شد تعداد نقاط حادثه‌خیز سواحل از ۵۲۰ به ۷۰۰ مورد برسد که همین دلیل نیاز افزایش ناجیان غریق در سواحل استان است.

کریمیان با اعلام اینکه اوج کار ناجیان غریق از ۱۴ مرداد تا پایان شهریور است، گفت: باتوجه به شرایط خاص دریای خزر و موج‌های شکافنده در این ایام روز‌های پرتکاپوی ناجیان غریق در راه است.

رئیس هیأت نجات غریق و غواصی استان مازندران ضمن تقدیر از منجیان غریق، سرناجیان و حمایت‌های تمامی عوامل، افزود: منجیان غریق پیشانی طرح ساماندهی سواحل استان هستند و امیدوارم که با حمایت‌های بیشتر موجب آرامش آنان شویم تا بتوانند بهتر خدمات بدهند.

رئیس هیأت نجات غریق و غواصی استان مازندران با اشاره به اینکه پیشگیری از وقوع غریق در دستور کار هیأت قرار دارد، گفت: با برگزاری دوره‌های آموزشی در سراسر استان به دنبال افزایش آگاهی منجیان غریق بودیم که خوشبختانه نتیجه آن را در عمل می‌بینیم که با کاهش غریق مواجه باشیم.

دریای خزر مواج و شکافنده است و ناآشنایی به فنون شنا و شنا در مناطق کور و حادثه خیز از مهمترین دلایلی است که سبب می‌شود این دریاچه بسته مهمانانش را در کام فرو برد. براساس آمار‌های پزشکی قانونی مازندران طی دو دهه اخیر بیش از سه هزار نفر در دریای مازندران غرق شدند.

علی عباسی مدیرکل پزشکی قانونی مازندران با بیان اینکه در دهه ۸۰ متوسط سالانه ۲۱۸ نفر در دریای استان غرق شدند، گفت: با اجرای طرح سالم سازی دریا، در دهه ۹۰ این میزان به هزار و ۲۷۰ نفر کاهش یافت.

او وجود مناطق کور و حادثه خیز، ناآشنایی به فنون شنا و غیربومی بودن را از جمله دلایل مؤثر در بروز حادثه در دریا برشمرد.

وجود مناطق خصوصی ساحلی به صورت ویلا‌های شخصی و یا شهرک‌های گردشگری از مقوله‌هایی است که ستاد طرح سالم سازی دریا استان مازندران نمی‌تواند در کنترل و جلو گیری از شنا در این مناطق دخالت و یا حضور پیدا کند.

بررسی‌های آماری نیز نشان می‌دهد که بیشترین تعداد غرق شدگی در دریای خزر در محدوده استان مازندران مربوط به کسانی است که محل ابتدایی شنا و به آب زدن آنان سواحل خصوصی بوده است. از ۴۸۷ کیلومتر سواحل دریای خزر در استان مازندران، بیش از ۹۸ درصد آن آزادسازی شده است و این مساله نقاط حادثه خیز را در استان افزایش داده است.

پسروی آب دریای خزر و افزایش مناطق ممنوعه شنا و نقاط کور از دیگر مواردی است که سبب می‌شود برخی افراد بدون توجه به تابلو ممنوعه، وارد آب شوند با خطر مرگ مواجه خواهند شد.

هرچند طبق آمار‌های ارائه شده شمار غریق در آب‌های مازندران از ابتدای طرح ساماندهی دریا تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش چشمگیری داشته است، اما این پرسش مطرح می‌شود که تا چه زمانی باید گردشگران و مسافران خزر در سوگ غریق دیگری به غم نشینند.

کمبود طرح‌های سالم سازی دریا، کمبود ناجیان غریق، وجود مناطق و شناگاه‌های غیرمجاز، تحت پوشش نبودن همه شناگاه‌ها از جمله عواملی است که سبب شده تا همچنان خزر به قربانگاه برخی گردشگران تبدیل شود.

منبع:مهر

برچسب ها: دریای خزر ، غرق شدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.