تکرار ۸۴ در ۱۴۰۳/ دوپاره شدن رای جبهه انقلاب رمز موفقیت اصلاح‌طلبان

ائتلاف نکردن نامزد‌های اصلی جبهه انقلاب باعث شد تا سبد رای آنها شکسته شود و انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم به دور دوم برود.

انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در روز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار شد که از مجموع ۲۴.۵۳۵.۱۸۵ رای ماخوذه، مسعود پزشکیان ۱۰.۴۱۵.۹۹۱ رای، سعید جلیلی ۹.۴۷۳.۲۹۸ رای، محمدباقر قالیباف ۳.۳۸۳.۳۴۰ رای و مصطفی پورمحمدی ۲۰۶.۳۹۷ رای را از آن خود کردند.

برای دومین بار است که انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان به دور دوم کشیده می‌شود. بار اول در سال ۱۳۸۴ در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نهم چنین اتفاقی افتاد که در مرحله اول این انتخابات آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی ۶ میلیون و ۱۵۹ هزار و ۴۵۳ رای، محمود احمدی‌نژاد ۵ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۳۵۴ رای، حجت‌الاسلام مهدی کروبی ۵ میلیون و ۶۶ هزار و ۳۱۶ رای، محمدباقر قالیباف ۴ میلیون و ۷۵ هزار و ۱۸۹ رای، مصطفی معین ۴ میلیون و ۵۴ هزار و ۳۰۴ رای، علی لاریجانی ۱ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۱۶۳ رای و محسن مهرعلیزاده ۱ میلیون و ۲۸۹ هزار و۳۲۳ رای آوردند.

در دور دوم انتخابات که در سوم تیر برگزار شد محمود احمدی‌نژاد با کسب ۱۷ میلیون و ۲۴۸ هزار و ۷۸۲ رای به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم ۱۰ میلیون و ۴۶ هزار و ۷۰۱ آرا را کسب کرد.

رفسنجانی و احمدی نژاد

نکته‌ای که در انتخابات ۸۴ در شکست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از رقیب تازه نفسش به چشم می‌آید نبود اجماع بین همفکران و نزدیکان وی برای کنار کشیدن از انتخابات بود.

عبور نافرجام از هاشمی

حضور همزمان کروبی، معین و مهرعلیزاده از طیف اصلاحات باعث شد تا سبد رای هاشمی رفسنجانی به عنوان یک تکنوکرات شکسته شود و انتخابات به دور دوم برود. اصلاح‌طلبان که هشت سال بود دولت را در اختیار داشتند فکر می‌کردند می‌توانند با تعدد نامزد‌ها در انتخابات ریاست جمهوری نهم عنان کار را همچنان در اختیار خود داشته باشند لذا در مقابل هاشمی رفسنجانی که از لحاظ سیاسی به آنها نزدیک بود ایستادند تا با عبور از هاشمی نشان دهند که می‌توانند بدون وی زمام امور کشور را در دست بگیرند، اما ائتلاف نکردن آنها با یکدیگر به ضررشان تمام شد و محمود احمدی‌نژاد که در زمان ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی استاندار اردبیل بود موفق به پیروزی در این انتخابات شد و جریان اصولگرا توانست حیات سیاسی جدیدی با حضور وی آغاز کند گرچه در زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد اختلافات گسترده‌ای در بین اصولگرایان با یکدیگر ایجاد شد.

هزینه‌های کاندیداهای پوششی برای کشور

 انتخابات زودهنگام ۱۴۰۳ در حالی برگزار شد که چهار نامزد از جبهه انقلاب توسط شورای نگهبان تاییدصلاحیت شده بودند و از همان ابتدا گمانه‌زنی‌ها برای اینکه بر سر یک نفر ائتلاف کنند وجود داشت، اما این ائتلاف با کناره‌گیری دو تن از نامزد‌ها یعنی علیرضا زاکانی و سید امیرحسینی قاضی‌زاده هاشمی شکل نگرفت، چون سومین نفر تن به انصراف نداد.

علیرضا زاکانی و سید امیرحسینی قاضی‌زاده هاشمی دو نامزدی که به‌عنوان نامزد پوششی از ادامه انتخابات کنار کشیدند با نظرسنجی‌ها و بررسی اقبال مردمی معلوم بود که سبد رای کمتری نسبت به سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف دارند البته زاکانی در انتخابات ۱۴۰۰ هم به‌عنوان نامزد پوششی عمل کرده بود و قاضی‌زاده هاشمی هم حدود یک میلیون رای در انتخابات ۱۴۰۰ کسب کرده بود لذا پس از گرم کردن تنور انتخابات از ادامه کار انصراف دادند تا جبهه انقلاب پیروز انتخابات شود.

زاکانی و قاضی زاده

حضور کاندیدا‌های پوششی که از انتخابات ۹۶ در جریان انتخابات پدید آمد هزینه‌های زیادی را به بیت‌المال تحمیل می‌کند که ازجمله آن می‌توان به صرف وقت و انرژی برای ثبت‌نام نامزد‌ها در وزارت کشور، بررسی احراز صلاحیت‌ها در شورای نگهبان و تبلیغات انتخاباتی به‌ویژه برنامه‌هایی که صداوسیما برای نامزد‌ها در نظر می‌گیرد، اشاره کرد که باعث می‌شود هزینه‌های کشور در ایام انتخابات به‌دلیل حضور کاندیدا‌های پوششی افزایش یابد؛ لذا اگر قانون جامع انتخابات نوشته شود باید فکری برای حضور نامزد‌های پوششی کند.

نبود اجماع بین نامزدهای اصلی

نکته‌ای که در انتخابات ۱۴۰۳ باید به آن اشاره کرد اجماع نکردن دو نامزد اصلی جبهه انقلاب یعنی سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف برای دومین بار است چرا که این دو نامزد در انتخابات ۹۲ هم به نفع یکدیگر کنار نکشیدند و حجت‌الاسلام حسن روحانی پیروز انتخابات شد.

جلیلی و قالیباف

انصراف ندادن جلیلی و قالیباف به نفع یکدیگر باعث شد که رای جبهه انقلاب شکسته شود و مسعود پزشکیان با ۱۰.۴۱۵.۹۹۱ رای به‌عنوان نفر اول در دور اول انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری معرفی شود و جلیلی با ۹.۴۷۳.۲۹۸ رای دوم شود و به دور دوم انتخابات بروند، اما اگر قالیباف که هم‌اکنون رئیس مجلس دوازدهم است ازخودگذشتگی می‌کرد و به ریاست مجلس شورای اسلامی اکتفا می‌کرد رای بیش از سه میلیونی وی می‌توانست ورق را به نفع جبهه انقلاب برگرداند چراکه به گفته محسن اسلامی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور جلیلی ۳۸.۸ درصد آرا و قالیباف ۱۳.۸ درصد آرا را کسب کرده بودند که در صورت ائتلاف بین این دو جلیلی می‌توانست با کسب ۱+۵۰ درصد آرا در مقابل ۴۲.۶ درصدی که پزشکیان کسب کرده بود در همین مرحله اول راهی پاستور شود و اعضای جبهه انقلاب که دولت سیزدهم و مجلس یازدهم را در اختیار داشتند این بار می‌توانستند دولت چهاردهم و مجلس دوازدهم را در اختیار خود بگیرند، اما انصراف ندادن نامزد‌های اصلی جبهه انقلاب اختلافات درونی جبهه انقلاب را برای رقیبان علنی کرد.

اعضای جبهه انقلاب که در شورای ائتلاف و جبهه پایداری همین چند ماه پیش برای انتخابات مجلس دوازدهم با یکدیگر ائتلاف کرده بودند این بار نتوانستند بر سر یک نامزد واحد به نتیجه برسند و نتیجه آن کشیدن کار انتخابات به، اما و اگر برای آنهاست.

امید به شکست رقیب

در مقابل جبهه انقلاب، اصلاح‌طلبان با داشتن یک نامزد در انتخابات توانستند آرایشان را تجمیع کنند و از اختلافاتی که در گذشته داشتند عبور کنند. البته پزشکیان علاوه بر داشتن حمایت اصلاح‌طلبان حمایت اصولگرایان معتدل را هم به‌دست آورد و توانست رای اول مردم در مرحله اول انتخابات در کشور باشد.

ظریف و پزشکیان

اعضای جبهه انقلاب یا همان اصولگرایانی که خط مشی خود را نسبت به جریان اصولگرایی بازتعریف کرده‌اند اگر از تجربه انتخابات ۸۴ برای اصلاح‌طلبان عبرت گرفته بودند امروز شاهد دوپاره شدن آرایشان بین قالیباف و جلیلی نبودند و می‌توانستند در همین دور اول انتخابات کار را به نفع خود تمام کنند.

مرحله دوم انتخابات در روز جمعه ۱۵ تیر برگزار می‌شود و قالیباف هم به صف زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی برای حمایت از جلیلی پیوسته است. امری که دیر است و باید یک روز پیش از انتخابات صورت می‌گرفت، اما این اقدام باعث شده تا بارقه‌های امید در بین اعضای جبهه انقلاب برای در اختیار گرفتن دولت همچنان وجود داشته باشد.

در مقابل اصلاح‌طلبان هم که بار دیگر شاهد حمایت مردمی هستند و تک‌نامزدشان توسط مردم به‌عنوان نفر اول در انتخابات ۸ تیر برگزیده شده است امیدوارند با جلب توجه بیشتر مردم و به میدان آمدن رای‌های خاکستری بعد از ۲۷ سال دولت سوم اصلاحات را شکل دهند.

خبرنگار: محمد امیرحسینی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۴
در انتظار بررسی: ۱۵۷
United States of America
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۰ تير ۱۴۰۳
من ۱۰۰ نفری که به قالباف رای دادن میارم به پزشکیان رای بدن ۱۰۱ نفر رای پیش من داری
Iran (Islamic Republic of)
آیدین
۱۲:۲۵ ۱۰ تير ۱۴۰۳
منکه رای ندادم و نخواهم داد ولی به پزشکیان رای ندید هیچ برنامه ای نداره و کارومیخاد بده دست زیر دستاش دوباره صبح جمعه و گرونی بنزین و شروع نکنید اگه رای میدید به جلیلی رای بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۱۰ تير ۱۴۰۳
رای ما پزشکیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۱۰ تير ۱۴۰۳
بازگشت به دولت روحانی مثل کابوس میماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۱۰ تير ۱۴۰۳
وضعیت فعلی خوبه؟
از قیمت دلار و گوشت و مرغ و مسکن و پوشاک و ... خبر داری؟
اگه مردم از وضعت راضی هستند چرا مشارکت در انتخابات به ۴۰درصد هم نرسید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۱۰ تير ۱۴۰۳
بدهی دولت روحانی مگه میذاره که راحت باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۰ تير ۱۴۰۳
واقعا رسانه‌ی ملی چقدر بی طرفانه داره عمل میکنه!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۱۰ تير ۱۴۰۳
فقط یه نفع تندروها هست
Italy
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۰ تير ۱۴۰۳
تریبون دارند دیگه..به درد لای جرز دیوار میخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۱۰ تير ۱۴۰۳
نویسنده خبر خیلی نرم از پزشکیان و کابینه اصلاحاتی روحانی حمایت کرده ، راستی از عارف و جهانگیری پوششی صحبتی نکرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۱۰ تير ۱۴۰۳
فکر کنم اواخر دولت روحانی دلار ۲۵ بود الان شده ۶۰ ی کم انصاف خوب چیزیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۰ تير ۱۴۰۳
خوب پس حالا دوباره ب پزشکیان میخواین بدید که بشه۲۰۰هزار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۱۰ تير ۱۴۰۳
توی دولت روحانی دلار 7.5 برابر شد ولی توی دولت رییسی 1.3 برابر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۰ تير ۱۴۰۳
تو دولت روحانی ده برابر شد یعنی از 3 به 30 رسید تو دولت رئیسی دو برابر هم نشد اینم به خاطر خیانتهای اصلاح طلبها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۰ تير ۱۴۰۳
پزشکیان تکرار دولت روحانیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۰ تير ۱۴۰۳
چیزی بدتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۰ تير ۱۴۰۳
اقای سعید جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ح
۱۱:۰۱ ۱۰ تير ۱۴۰۳
نماینده اصلاح طلب فرمانداران هم اصلاح آورده ازپزشکیان حمایت
میکند استاندارمعتمدنیا جلوش را بگیر دوز یاییب دوزدانه سندرارداندی
Iran (Islamic Republic of)
دانیال
۱۱:۰۰ ۱۰ تير ۱۴۰۳
فقط جلیلی = ادامه راه شهید رئیسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۰ تير ۱۴۰۳
تورم وحشتناک بی ارزشی پول ملی گرانی کالاها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۱۰ تير ۱۴۰۳
انشاءالله شنبه هفته آینده رئیس جمهور شدن آقای جلیلی را جشن می‌گیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۱۰ تير ۱۴۰۳
کسایی که از دولت روحانی راضی بودن برن به پزشکیان رای بدن
Turkiye
ناشناس
۱۲:۲۴ ۱۰ تير ۱۴۰۳
از دولت قبل بهتر بود اگه شما بذارید کار کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۰ تير ۱۴۰۳
پزشکیان پشتش به امثال روحانی گرمه بیادم نمی خواد کاری کنه
Iran (Islamic Republic of)
حسنی
۱۰:۴۹ ۱۰ تير ۱۴۰۳
من قول شرف میدهم پنج نفر افرادی مرحله اول به پزشکیان رای دادند بنفع جلیلی بیاورم به جلیلی رای دهند دهند تا کابینه روحانی پیروز نشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۱۰ تير ۱۴۰۳
فقط بگو قول‌های بعد رای دادنشون چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۰ تير ۱۴۰۳
من هم چند نفر که به جلیلی رای دادن می خوام بیارم برای پزشکیان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۱۰ تير ۱۴۰۳
من به قالیباف رای دادم این بار به پزشکیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۱۰ تير ۱۴۰۳
شاید اگر قالیباف کنار می رفت، این رأی ها به سبد جلیلی ریخته نمی شد و نتیجه پزشکیان می شد
ان شاء الله دور دوم، جلیلی برنده خواهد شد چون پزشکیان ترسناک است. دولت سوم روحانی، هرگز هرگز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۰ تير ۱۴۰۳
بیسواد تندروها بخواند گفت دولت سوم اصلاحات
دولت خاتمی اول
دولت دوم خاتمی روحانی
دولت سوم خاتمی پزشکیان
نه دولت سوم روحانی بیسواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۰ تير ۱۴۰۳
اصلاحات اقتصادی دولت پزشکیان از زبان آذری جهرمی قائم مقام ستاد پزشکیان

?یارانه ها را باید حذف کنیم
?قیمت برق را باید ببریم بالا
?قیمت آب را باید ببریم بالا
?قیمت بنزین را باید ببریم بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۱۰ تير ۱۴۰۳
کدومیک از اینا بده؟چرا مردم ایران عاشق یارانه و مفت خوری و هدردادن منابع هستن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۱۰ تير ۱۴۰۳
امیدوارم اگر اقای پزشکیان رای آورد از افراد ضعیف که قبلا کارنامه قوی نداشتند استفاده نکند . آذری جهرمی فرد ضعیفی میباشد . رای من قطعا پزشکیان ولی با کابینه جدید و قوی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۱۰ تير ۱۴۰۳
اين من‌درآوردی از کجا آوردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۰ تير ۱۴۰۳
پزشکیان طبق سیاستهای نظام که رهبری اعلام کرده پیش میره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۰ تير ۱۴۰۳
در زمان روحانی پوشک بچه هم نایاب شده بود فلاکت وگرانی از زمان روحانی شروع شد با کلید تدبیر و امید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۰ تير ۱۴۰۳
پس چرا شیر خشک زمان شهید رییسی را نمیگی.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۱۵ ۱۰ تير ۱۴۰۳
آقا اصول گرایان چرا برای قدرت همه کار میکنند ؟
امیدوارم پزشکیان پیروز شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۰ تير ۱۴۰۳
جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۰:۰۷ ۱۰ تير ۱۴۰۳
باشگاه خبرنگاران جوان، خوب می دانی که آقای دکتر قالیباف از نظر صداقت، هوش مدیریتی و کارآمدی اجرایی برتر از سایر نامزدها بوده است و سایرین به دلیل سرمایه گذاری برروی رسانه توانسته اند رأی آوری کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۰ تير ۱۴۰۳
جمعه همین هفته میایم دکتر جلیلی رئیس جمهور چهاردهم میکنیم رای ما دکتر سعید جلیل باارزوی موفقیت پیروزی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۰ تير ۱۴۰۳
من ودوستانم چنددوره رای ندادیم ولی جمعه همگی به عشق پزشکیان می‌آییم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۱۰ تير ۱۴۰۳
باشد شما خوبی اکثریت خاموش هستند شما بخورید ...............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۰ تير ۱۴۰۳
الهی بامید تو،من با یک نفر که اصلا رای نداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۱۰ تير ۱۴۰۳
تندروها خط اخرتان هست راه باز به آغوش ملت برگردی پزشکیان را انتخاب کنید که راه نجات هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۱۰ تير ۱۴۰۳
ما ۱۰۰ نفر از طرفداران آقای قالیباف هستیم با تمام قوا تلاش می کنیم آقای جلیلی ان شاالله رای بیارن از امروز برای ایشون تبلیغ می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۱۰ تير ۱۴۰۳
ان شاء الله که دکتر جلیلی رأی می آورد
Iran (Islamic Republic of)
دهه هفتادی مظلوم
۰۹:۱۶ ۱۰ تير ۱۴۰۳
منکه رای ندادم به منو امثال منم هیچ ربطی نداره کی رییس جمهور بشه قبیلیا چیکارکردن برامون؟
Iran (Islamic Republic of)
ح
۱۰:۵۱ ۱۰ تير ۱۴۰۳
پس حق شکایت نداری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۰ تير ۱۴۰۳
اینبار برای رضای خدا بیا و به آقای جلیلی رای بده هموطن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۱۰ تير ۱۴۰۳
دوست عزیز درک می کنم ولی نمی شه نشست و دید یک عده تندرو زمام کشور را به دست بگیرند.منتظرتم پای صندوق رای.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۱۰ تير ۱۴۰۳
مردم خیلی واضح گفتند افراطی تندرو نمیخوان. آرامش میخوان ارتباط با دنیا میخوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۰ تير ۱۴۰۳
اصلاح طلبان میخوان بنزین و آب و برق واسه مردم رویا بشه خودشون آمدن میگنننننننن بنزین۲۵تومنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۰ تير ۱۴۰۳
حرف حق اینجا درست هست جواب ۱۰:۲۵ چی ننوشتی برای اصلاح طلبان تا الان نگفتی این گرانی بیکاری تورم اقتصادی مال کی هست گوشت کیلوی ۸۰۰هزار مبارک باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۰ تير ۱۴۰۳
فعلا آقای جلیلی قضیه fatfمعلوم کنه که همش مخالفه.پس این پول چای دبش کجا رفته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۱۰ تير ۱۴۰۳
احسنت فقط منافع کشور مهم نه منافع روس چین که ما گوشت کیلوی ۸۰۰هزار توان خرید نداریم به خدا حرف حقیقت اینجا
Iran (Islamic Republic of)
آیدین
۰۹:۱۵ ۱۰ تير ۱۴۰۳
ن اصلاح طلب ن اصولگرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۰ تير ۱۴۰۳
جلیلی اصولگرا نیست مستقل هست
Germany
ناشناس
۰۹:۰۲ ۱۰ تير ۱۴۰۳
کلی هزینه دست دولت میزارن به خاطر برگزاری دوباره انتخابات ...هشتصد هزار نفر تو کشور باید سرکار باشن کلی روستاها با هیلیکوپتر و غیره ... بعد اینها دلشون میسوزه به خاطر هدر رفت اموال ملت خخخخ قدرت عجب شیرینه
United States of America
شریعت
۰۸:۴۷ ۱۰ تير ۱۴۰۳
چرا فکر میکنید طرفدارای قالیباف‌ به جلیلی رای میدادند؟ شاید طرفدارای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۱۰ تير ۱۴۰۳
خود آقای دکتر قالیباف حمایت خودش رو از جلیلی اعلام کرد
Iran (Islamic Republic of)
شریعت
۱۰:۴۲ ۱۰ تير ۱۴۰۳
شاید اگر آقای جلیلی انصراف میداد رای ایشون تو سبد قالیباف می ریخت اما رای قالیباف بخش زیادی اش میره تو سبد پزشکیان، به قول یکی از دوستان قالیباف انصراف میداد چه بسا پزشکیان دور اول پیروز میشد، ما یه رییس جمهور معتدل میخوایم نه تندرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۱۰ تير ۱۴۰۳
متاسفانه اصولگراها فقط به فکر قدرت هستن اصلا به مردم اهمیتی نمی دن امثال زاکانی شهرداری تهران رو به ورطه نابودی کشونده فقط خدا به ملت رحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۱۰ تير ۱۴۰۳
نه اینکه اصلاح طلب ها به فکر مردم بودند. فقط صبح جمعه می فهمیدند چی شده!!! هر چند الان قبل از صبح جمعه و رای آوردن صحبت از گرانی بنزین رو مطرح کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۰ تير ۱۴۰۳
مثلا اصلح طلبها نیستند؟ ساده ای یا گمراه؟ لابد خیال میکنی تو نظام ایدئولوژیک مقام امنیتی در سطح ملی را بخاطر دیوان شعر اعطا می کنند؟ اصولیها لااقل گذشته خود را انکار نمی کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۱۰ تير ۱۴۰۳
با اینکه تصمیم به رای دادن نداشتم ولی جمعه این هفته حتما به آقای دکتر پزشکیان رای میدهم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۱۰ تير ۱۴۰۳
من حتما به دکتر جلیلی رای میدهم
Iran (Islamic Republic of)
ه
۱۰:۲۸ ۱۰ تير ۱۴۰۳
رای خود را حرام نکن نسبت بهآن مسئولیت داری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۰ تير ۱۴۰۳
رأی من دکتر جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
جواد شاملو
۰۸:۲۳ ۱۰ تير ۱۴۰۳
ان شاالله این دفعه هم جبهه انقلاب پیروز انتخابات می شود به شرط اتحاد و همدلی که رمــــــــــــــــــــــــــز پیروزی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۱۰ تير ۱۴۰۳
چه اتحاد و همدلی یییییی!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۱۰ تير ۱۴۰۳
چرا میگویی بعد ۲۷ سال مگر دوران ۸ سال ننگین روحانی دوران اصلا حات نبود با زیرکی مثلا میخواهی طرفداری کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۱۰ تير ۱۴۰۳
هر چه بود گذشت ان شاء الله مردم همت کنن اصلح رو انتخاب کنن . مردم عزیز ایران به خاطر خون شهدا به خاطر مردم مستضعف بخاطر سر بلندی ایران رحم کنید کدورت ها رو کنار بگذاریم به عقب بر نگردیم. اطرافیان این دو بزرگوار خود نشان از اصلح تر بودن این دو عزیز است تکرار اشتباه نکیم چرا که در پیشگاه خداوند و شهدا باید جواب پس بدهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۰ تير ۱۴۰۳
اصلح پزشکیان هست همان
Iran (Islamic Republic of)
A
۱۱:۱۴ ۱۰ تير ۱۴۰۳
اصلح پزشکیان نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۰ تير ۱۴۰۳
فقط جلیلی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۸:۱۰ ۱۰ تير ۱۴۰۳
جلیلی رنگ عشقه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۱۰ تير ۱۴۰۳
فقط پزشکیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۰ تير ۱۴۰۳
پزشکیان قصد شون این هست بنزین را حسابی گرون کنند بازم عشق تون آقای پزشکیان هستند؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۰۲ ۱۰ تير ۱۴۰۳
تحلیل ضعیف و پراشکالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۹ ۱۰ تير ۱۴۰۳
شما بیطرفی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۱۰ تير ۱۴۰۳
خاحافظ اصول گرای بی برنامه ،تندرو و زیاده گو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۱۰ تير ۱۴۰۳
پاسخ باید آرا باشه باز پزشکیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۱۰ تير ۱۴۰۳
چیزی که این چند روز در فضای مجازی دیدم
طرفداران قالیباف مث خودش از همه منطقی تر مظلوم تر و بی حاشیه تر و دلسوز برای کشور هستن
طرفداران جلیلی و پزشکیان که میخوان مثل سال ۸۸ جنگ درست کنند !
Iran (Islamic Republic of)
A
۱۱:۱۷ ۱۰ تير ۱۴۰۳
قالیباف مظلومه؟؟؟؟ یا خداااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۶ ۱۰ تير ۱۴۰۳
یکی به طرفداران جلیلی بفمهونه اگه قالیباف انصراف میداد پزشکیان دور اول پیروز میشد
در ثانی چرا باید لایق ترین و شایسته ترین فرد انقلاب که کارنامه ش و خدماتش و سابقه اش زبانزد هست در ایران و جهان و هیچ کس رو نمیشه در عمل و قدرت اجرایی و کار آمدی و مدیریت باهاشون مقایسه کرد انصراف میداد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۱۰ تير ۱۴۰۳
اقای قالیباف در بیرون کشور خیلی رای آورده و این باعث افتخاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۰ تير ۱۴۰۳
طرفداران آقای جلیلی و قالیباف چرا دارید تو زمین پزشکیان بازی میکنید؟؟؟؟؟اونا میخوان همینجور بزنید سر هم چرا درک نمی‌کنید ما همه یه جبهه هستیم تو رو خدا انقد با تفرقه تیشه به ریشه خودمون نزنید
Iran (Islamic Republic of)
A
۱۱:۱۸ ۱۰ تير ۱۴۰۳
۴ سال قول شفافیت داده بود و تصویبش نکردن ،انصراف میداد به پزشک رای نمیدادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۶ ۱۰ تير ۱۴۰۳
بسیار تحلیل آبکی و بیخود. جدا کردن و جناح بندی در قامت این دوره نیست. یک جور میگی جبهه انقلاب انگار پزشکیان از پشت کوه اومده. این آثا واسه این مملکت جنگیده و ... به گفتمان ایشان نگاه کنید حرف از قرآن و حدیث هست. واسه خودت مهمل نباف لطفاً
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۱۰ تير ۱۴۰۳
این بار همه ی مردم پای صندوق‌های رای خواهند آمد و پیروزی با دکتر پزشکیان هست. این خط و این نشان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۲ ۱۰ تير ۱۴۰۳
گزارش کاملا مغرضانه و بدون آگاهی نوشته شده و انگار در پی القای اختلاف بین آقای قالیباف و جلیلی هست ولی به کوری چشم شما بی بصیرت های انقلابی نما آقای جلیلی در این مرحله رئیس جمهور ایران خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۲ ۱۰ تير ۱۴۰۳
بهتره بگی عدم مشارکت مردم، دلیل موفقیت نسبی اصولگرایان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۸ ۱۰ تير ۱۴۰۳
نامزد پوششی یک نوع تخلف انتخاباتی باید حساب بشه چون شورای نگهبان با اینکه میدونست زاکانی پوششی هست باز هم انتخابش کرد و این عجیب هست مومن چندبار از یک سوراخ گزیده بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۳ ۱۰ تير ۱۴۰۳
البته احمدی نژاد در آن زمان شهردار تهران بود.
آخرین اخبار