اقبالی: شانس تیم ملی فوتبال برای صعود به جام جهانی ۵۰-۵۰ است

کارشناس فوتبال درباره حریفان تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ توضیحاتی را بیان کرد.

مسعود اقبالی کارشناس فوتبال در گفت و گو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان درباره ارزیابی اش از همگروهی ایران با تیم‌های امارات، کره شمالی، قرقیزستان، ازبکستان و قطر  در مرحله سوم مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ اظهار کرد: حتی ضعیف‌ترین تیم‌های آسیایی هم دارند کار می‌کنند و روی تیم‌های پایه خود برنامه ریزی می‌کنند. ما در مسابقات جام ملت‌های آسیا هم دیدیم که تیم‌های آسیایی درجه دوم هم توان مقابله با تیم‌های بزرگ آسیایی هم دارند و در عمل نشان دادند. تیم‌هایی که در گروه ما هستند از جمله کره شمالی، ازبکستان، امارات، قطر و حتی تیم قرقیزستان که ضعیف‌ترین تیم گروه است می‌تواند برای ما مشکل ایجاد کند. تیم ازبکستان مدتی پیش با تیم ملی ما در تهران مساوی کرد؛ بنابراین علی رغم اینکه از هر گروه ۲ تیم بالا می‌آیند، اما باید مواظب باشیم و شانس ما برای صعود از گروه ۵۰-۵۰ است. تیم‌های ازبکستان، قطر و امارات تیم‌هایی نیستند که به راحتی بتوانیم آنها را شکست بدهیم.

او افزود: با این وضعیتی که تیم ملی کشورمان دارد و با این میانگین سنی بالا و بی انگیزه نباید انتظار زیادی داشته باشیم. بازیکنانی که ۲ جام جهانی را سپری کردند و ۳ بار جام ملت‌های آسیا را گذراندند دیگر آن انگیزه لازم را برای تیم ملی ندارند و باید دستخوش تحول شویم. به نظرم امیر قلعه نویی دیگر این ریسک را نمی‌کند و باز هم همین بازیکنان که میانگین سنی بالایی را دارند را در مسابقات انتخابی جام جهانی استفاده می‌کند. در نهایت یکی، ۲ بازیکن جوان هم برای راضی نگه داشتن مردم و طرفداران فوتبال به لیست ذخیره‌های  تیم ملی اضافه می‌کند و ممکن است ۵ الی ۱۰ دقیقه به این بازیکنان بازی بدهد و باید هوشمندانه عمل کنیم در غیر این صورت دچار مشکل شویم و حتی نتوانیم از این گروه هم به عنوان تیم‌های اول و دوم هم بالا بیاییم.

اقبالی درباره اظهارات قلعه نویی مبنی بر اینکه لیگ ما بازیکن جوان پرورش نداده که از آنها در تیم ملی استفاده کنیم، گفت: قلعه نویی درست می‌گوید و برای تبرئه کردن خودش این حرف‌ها را نمی‌زند. وقتی شما روی تیم‌های پایه و قاعده هرم کاری نکردید و دچار هزاران مشکل و فساد مالی در تیم‌های پایه هستید و هیچ گونه حمایتی از پرورش و توسعه بازیکنان نمی‌کنند و فقط به جیب خودشان فکر می‌کنند و در روابط نامشروع اقتصادی هستند مسلما ما دستاوردی نخواهیم داشت. اکنون هم ما نمی‌توانیم بازیکنان جوانی که استاندارد نیستند  را به تیم ملی ترزیق کنیم، چون ریسک بزرگی هست. اگر بخواهیم بازیکنان جوان  را به تیم ملی بیاوریم باید مراحل تیم‌های پایه را گذرانده باشند و ۵۰ بازی انجام داده باشند و تجربه اندوزی کنند  و به بلوغ تاکنیکی برسند تا به  درد تیم ملی بخورند.

کارشناس فوتبال تصریح کرد: متاسفانه با این وضعیتی که داریم امیر قلعه نویی چنین ریسکی را نمی‌کند و هر مربی دیگر هم بالای سر تیم ملی باشد هیچ وقت از بازیکنان جوان استفاده نمی‌کند و سعی می‌کند از همین بازیکنان لژیونر و بازیکنان فغلی که در کنار هم بازی کردند و شناخت از همدیگر دارند از آنها بهره ببرد. دستاورد ما همین نفرات هستند و بهتر از این بازیکنان نداریم. اگر بخواهیم برنامه بلند مدت و استراتژی داشته باشیم باید از همین اکنون بگوییم که مسابقات جام جهانی مهم نیست و می‌رویم ۳ بازی انجام می‌دهیم و برمی گردیم. من همین اکنون هم بخواهید امضا می‌دهم که ما به جام جهانی برویم ۳ بازی انجام می‌دهیم و برمی گردیم. تیم ملی فوتبال در زمان کی روش با آن استراتژی بسیار منطقی که بلوک دفاعی تشکیل داده بود و ما برابر تیم‌های بزرگ سعی می‌کردیم  کمتر گل بخوریم و به ضد حمله فکر می‌کردیم و بازی‌های منطقی انجام دادیم و آبرومندانه هم برگشتیم.

او خاطر نشان کرد: اما اکنون با این وضعیت ما برابر هر تیمی در جام جهانی قرار بگیریم و در هر گروهی قرار بگیریم با مشکل مواجه می‌شویم. تیم‌های حاضر در مسابقات یورو تکنیکی، تاکنیکی  بازی می‌کنند و هوش فوتبال دارند، اما ما هیچ کدام را نداریم. بازیکنان ما هوش فوتبالی ندارند که از این مولفه دفاع کنند و از جنبه‌های تکنیکی، تاکنیکی و فیزیکی چطور بهره ببرند و بنابراین شانس زیادی هم نداریم. در گروهی که ما داریم اگر منطقی بازی کنند و از تمام ظرفیت و کارایی خود استفاده کنند به عنوان ۲ تیم اول بالا می‌آییم.  

خبرنگار: مریم طایفه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۰۹ تير ۱۴۰۳
ما جام جهانی نمیخوایم ما بردن ژاپن و استرالیا رو میخوایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۰۹ تير ۱۴۰۳
دیگه کسی برای صعود به جام جهانی ۴۸ تیمه جشن نمی گیره
آخرین اخبار