آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبه‌های این هفته نمازجمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد با اشاره به آیه ۹۴ سوره توبه در رابطه با بهانه جویی‌ها منافقان متخلف از شرکت در جنگ تبوک اظهار کرد: خداوند خطاب به متخلفان تذکری می‌دهد و می‌فرماید به متخلفان بگو که ما از طریق وحی از تخلفات شما با خبریم و به زودی خداوند و پیامبرش اعمال شما را می‌بینند و شما به سوی خدایی باز می‌گردید که اسرار پنهان و آشکار شما را می‌داند.

 وی با بیان اینکه در آیه ۱۰۵ سوره توبه هم مانند همین معنی در رابطه با مؤمنین آمده است افزود: مصداق بارز این مؤمنان علی بن ابیطالب (ع) و ائمه معصومین علیهم السلام هستند؛ در این دو آیه از سوره توبه بر این مطلب تأکید شده که کسی فکر نکند که اگر عملی را در مخفیگاه انجام می‌دهد از نظر خداوند مخفی می‌شود و اگر فردی حس کند کسی مراقب و ناظر بر او است رفتارش به‌گونه‌ای تنظیم می‌شود که مورد اشکال و انتقاد قرار نگیرد.

 امام جمعه قم در خطبه دوم با اشاره به روز مباهله در هفته آینده مباهله را روز مواجهه تمام کفر با تمام ایمان دانست و گفت: پیامبر (ص) پیامی به اسقف نجران دادند و آنها را به اسلام دعوت کردند ولی او نپذیرفت و قرار شد با پیامبر مباهله کند تا مشخص شود چه کسی بر حق است و چه کسی مورد لعن و نفرین قرار می‌گیرد؛ لذا پیامبر عزیزترین کسان خود را آوردند و وقتی اسقف نجران این را دید عقب نشینی کرد.

 وی با بیان اینکه در هر زمانی ممکن است تمام کفر در برابر تمام ایمان قرار گیرد، گفت: باید مراقب باشیم از صف مؤمنان فاصله نگیریم و الا طعمه کافران خواهیم شد.

ملت ایران هرگز به عقب بر نمی‌گردد

 آیت الله سعیدی با اشاره به ۸ تیر و انتخابات نهمین رئیس جمهور ایران همزمان با چهلمین روز شهادت شهدای خدمت، گفت: ملت ایران همواره از حادثه‌ها حماسه‌ها آفریده است و بر همین اساس هرگز به عقب بر نمی‌گردد.

 وی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز عید غدیر دو راهبرد پایه ای را در رابطه با انتخابات مورد تذکر قرار دادند، افزود: اول اینکه مشارکت مردم در انتخابات اولویت دارد و دوم انتخاب اصلح است که در مرزبندی با دشمنان ایران و اسلام و برای تحقق ایران قوی و سرافراز ضرورت دارد.

 امام جمعه قم با بیان اینکه راهبرد مشارکت بالای مردم بر اساس اصولی استوار است، گفت: پاسداری از جمهوریت نظام و میزان پایداری به اسلامیت نظام ارزش‌هایی است که با مشارکت بالای مردم در انتخابات حاصل می‌شود، حضور ملت در صحنه و انتخاب رئیس جمهور با رأی بالا و تبعیت از خط ولایت در انتخاب اصلح تضمین کننده اسلامیت نظام است.

 وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب همچون امام خمینی (ره) رهبری حکیم و فرزانه بر حفظ رأی ملت به مثابه حق الناس تأکید ویژه داشتند و در این سال‌ها یکی از شاخصه‌های تدبیر حکیمانه ایشان امانتداری برای حفظ جمهوریت نظام و پاسداری از رأی ملت حتی در شرایط سخت است.

شورای نگهبان بهانه عدم حضور را از افراد گله‌مند و معتقد به نظام گرفته است

 آیت الله سعیدی خاطرنشان کرد: در انتخابات اخیر مجلس شاهد بودیم که برخی از مردم به خاطر گله‌مندی از اوضاع اقتصادی در انتخابات شرکت نکردند؛ ولی اکنون برای مشارکت فزاینده و ایجاد زمینه برای مشارکت افرادی که سلیقه دیگری در چارچوب نظام دارند و تقویت نظام، شورای نگهبان زمینه را برای حضور سلیقه‌های گوناگون در چارچوب نظام فراهم کرده و بهانه را برای عدم مشارکت افراد گله‌مند ولی معتقد به نظام گرفته است.

 وی افزود: امیدواریم با مشارکت شما مردم هوشمند ایران یک بار دیگر تودهنی محکمی به دشمنان ایران و انقلاب و دنباله روهای آنها و ضد انقلاب زده شود.

 مشارکت بالای مردم در انتخابات در حل مشکلات کشور مؤثر است

 امام جمعه قم با تأکید بر اینکه با مشارکت بالای ملت دوستداران انقلاب اسلامی در سطح جهان به ویژه محور مقاومت اسلامی خوشحال و معاندان و ضدانقلاب به انفعال و تناقض کشیده می‌شوند، گفت: انتخابات در ایران واقعی و رقابت جدی است و تحریم این انتخابات باعث تقویت جریان معاند و ضدانقلاب می‌شود؛ بنابراین مشارکت مردم در جهت تأمین امنیت و اقتدار ملی و تقویت همبستگی اجتماعی و همدلی و هم افزایی برای حل مشکلات مردم مؤثر است.

 وی در تحلیل راهبرد دوم رهبر معظم انقلاب یعنی انتخاب اصلح، گفت: این که فرمودند انتخاب اصلح ضرورت دارد یعنی ریاست قوه مجریه از اهمیتی برخوردار است که باید در رأی دادن کسی را انتخاب کنیم که هم از مدیریت و تدبیر و تقوا برخوردار باشد و هم اعتقاد قلبی و عمیق به مبانی انقلاب داشته باشد و کار آمدی و توانمندی برای به فعلیت رساندن ظرفیت‌های کشور برخوردار باشد؛ بنابراین هر گونه کوتاهی و سستی از حضور و انتخاب اصلاح پیامدهای بدی را برای کشور و مردم خواهد داشت.