انتخابات از دیدگاه مسائل اخلاق مداری

دین و عقل و اخلاق حکم می‌کند: «اولا» مراقب باشیم که به «شرک خفی» آلوده نشویم و نقش «خدایی» در تقدیر مقدرات و سرنوشت انسان‌ها و ملت‌ها را به مخلوقات، احاله و ارجاع ندهیم!

واقعاً همین طور است که می‌گویند؟ اگر این نامزد ریاست جمهوری نیآید و آن یکی بیاید، ایران و دنیا به هم می‌ریزد و تیره و تار می‌شود! حمایت و تبلیغ برای نامزد مورد نظر، خوب است، اما این قدر، «مبالغه» و «جزم» اندیشی و «شخصیت پرستی»؟!

این آدمِ تقریباً، «عادی» و «معمولی» که تا دیروز مثل هزاران نفر دیگر زندگی کرده و کارش را انجام می‌داد، امروز، چون نامزد منتخب ما شده، به یک‌باره آن قدر تعریف و تمجید کرده که باورمان می‌شود قدیس، معجزه قرن و منجی ایران و دنیا و روزگار است؟!

از آن سو آن رقیب بخت برگشته که تا دیروز، هیچ مساله‌ای با او نداشته‌ایم حالا، امروز، چون رقیب ما شده، به یکباره به دیو و دد و شمر دوران تبدیل شده و تا می‌توانیم از تفسیق و لجن مال کردن او دریغ نمیورزیم! آخر چرا؟! برای چی؟! به چه قیمتی؟! مگر از آن «جزم اندیشی» و «معجزه قرن» خواندن پیشینیان جز هزینه کردن از سرمایه دین و اعتماد مردم چه سود و منفعتی نصیب کشور و نسل فردا شد که دوباره آن را، امروز و در هر انتخابات تکرار می‌کنیم؟!

دین و عقل و اخلاق حکم می‌کند: «اولا» مراقب باشیم که به «شرک خفی» آلوده نشویم و نقش «خدایی» در تقدیر مقدرات و سرنوشت انسان‌ها و ملت‌ها را به مخلوقات، احاله و ارجاع ندهیم!

«ثانیا» در تبلیغ و تمجید از آدم «جایز الخطاء» خیلی «مبالغه» نکنیم تا اگر روزی روزگاری، پای نامزد ما لغزید و اشتباه رفت زیاد شرمنده مردم و تاریخ نشویم!

«ثالثاً» حق و حقوق برادری دینی را نسبت به نامزد رقیب که مراتب دین و ایمان و سلامت و صلاحیت او توسط مراجع تخصصی مسوول و گروهی از مومنان و متدینان تایید شده، رعایت کرده و محترم بشماریم و لااقل آخرت خود را با سیاه نمایی آبرومندان، بر باد فنا نداده و آنان را به دیو و دد تبدیل نکنیم!

«رابعاً» شاید با رعایت و التزام به آموزه‌های اخلاقی و وحیانی در انتخابات، موفق و مفتخر بشویم تا الگویی دینی، نو و متمایز از انتخابات دنیای معاصر و جنگ قدرت‌های رایج، به جهانیان معرفی کنیم. وفقکم الله تعالی لما یحب و یرضی آمین.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار