بیان دستاورد‌ها و چالش‌های دولت سیزدهم

استاندار یزد گفت: در سه سال دولت سیزدهم با فروش روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت و نقدینگی ۲۶ درصد، بدهی‌های دولت پرداخت شد.

نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد به ریاست استاندار و با حضور جمعی از مدیران و کارآفرینان استان برگزار و ضمن بررسی مسائل موجود و پاسخگویی به سوالات، دستاورد‌های حوزه اقتصادی استان تشریح شد.
 
استاندار یزد در این نشست، به تشریح برش استانی عملکرد دولت سیزدهم طی سه سال اخیر پرداخت و اظهار کرد: کشور در سال ۱۴۰۰ و ابتدای آغاز به کار دولت با تورم ۶۰ درصدی، کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی، بیش از ۷۰۰ فوتی کرونایی و تعطیلی بخش گردشگری، صنایع، اصناف، مدارس و دانشگاه‌ها مواجه بود.
 
وی در همین راستا ادامه داد: همچنین ناترازی شدید انرژی، کاهش ذخایر کالا‌های اساسی، فروش نفت و رشد اقتصادی کشور، رشد ۴۲ درصدی نقدینگی و بدهی دولت دوازدهم ناشی از اوراق مشارکت چالش‌های مختلفی را برای کشور به وجود آورده بود.
 
مهران فاطمی در ادامه تصریح کرد: در گرو اقدامات انجام شده در سه سال دولت سیزدهم تورم کشور به کمتر از ۳۶ درصد، فروش روزانه نفت به یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه و نقدینگی به ۲۶ درصد رسید و بدهی‌های دولت پرداخت شد.
 
وی با اشاره به سفر‌های متعدد و منظم رئیس جمهور شهید به استان‌های کشور جهت بررسی مشکلات آنها گفت: طی همین ۱۰۶۳ روز دولت سیزدهم، شخص آیت الله رئیسی به منظور برقراری ارتباطات بین‌المللی سفر‌های خارجی متعددی را انجام داد. 
 
استاندار یزد از عدم وجود زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری، نبود تعاونی‌ها و چالش آب به عنوان بزرگترین مشکلات استان یزد در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم نام برد و افزود: علی رغم اجرای پروژه انتقال آب به استان، کیفیت آب شرب مردم بسیار نامناسب بود و اکثر شهرستان‌ها با چالش آب مواجه بودند.
 
فاطمی عنوان کرد: اختصاص نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان از محل مسئولیت‌های اجتماعی شرکت چادرملو به اجرای ۲ خط پدافندی و اتصال آن به اصلی‌ترین مخزن آب شهر یزد از اولین تصمیمات دولت سیزدهم در راستای رفع مشکل آب مردم استان بود.
 
وی همچنین به ۴۲ تعرض به خط انتقال آب به استان در سال‌های گذشته، اشاره و عنوان کرد: پس از اجرای پروژه‌های آبی مختلف در دولت سیزدهم، امنیت کامل خط اول انتقال آب به استان نیز برقرار شده و شاهد تکرار تعرض به این خط نبوده‌ایم.
 
استاندار یزد اجرای خط پدافندی انتقال آب به یزد را از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم در راستای حل چالش آب استان دانست و خاطرنشان کرد: از خط اول انتقال آب دریا به استان یزد، ۳۰ کیلومتر خط با سرمایه گذاری ۷۵۰ میلیارد تومان اجرا شد.
 
وی با اشاره به تصویب پروژه خط دوم انتقال آب خلیج فارس از محل معادن در سفر رئیس جمهور به استان گفت: عملیات اجرایی این پروژه به طول ۷۳۰ کیلومتر و با اعتبار ۱۷۰ هزار میلیارد تومان آغاز و در حال حاضر آب شیرین‌کن دوم این مجموعه احداث و ۳۰ کیلومتر خط اجرا شده است.
 
فاطمی از بهره برداری فاز اول خط دوم انتقال آب دریا به استان ظرف چند روز آینده خبر داد و افزود: با اجرای این فاز تا سقف ۲۰ میلیون متر مکعب آب به مخزن فدک و شبکه آب استان اضافه و مابقی تعهد ۱۰۰ میلیون متر مکعبی آب ظرف سه سال انجام می‌شود.
 
عالی‌ترین مقام اجرایی استان در ادامه با بیان اینکه در مجموع در دولت نهم و دهم «۱۱ هزار» واحد آپارتمانی در یزد ساخته شده است، اظهارکرد: این در حالی است که در حال حاضر «۵۸ هزار واحد ویلایی» در بیش از ۴ هزار هکتار زمین در استان در حال ساخت است
 
وی همچنین به تشریح دستاورد‌های دو سفر رئیس جمهور به استان یزد پرداخت و گفت: سفر اول از ۱۵۰ مصوبه و ۷۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار و دور دوم از ۱۰۰ مصوبه و ۴۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برخوردار بود که به ترتیب ۵۵۰۰ و ۱۸۰۰ میلیارد تومان این اعتبارات تاکنون محقق شده است.
 
استاندار یزد در ادامه با بیان اینکه تورم امروز استان محصول عملکرد ۲۴ ماه گذشته است، یادآور شد: در پرتو برنامه‌ریزی‌های انجام شده تورم نقطه به نقطه استان از ۷۲ درصد به ۲۹ درصد، تورم سالیانه از ۵۶ درصد به ۴۳ درصد و تورم ماهیانه از ۶.۸ درصد به ۲.۸ رسیده است.
 
وی پرهیز از دعوا‌های سیاسی و جناحی را از مهمترین ویژگی‌های مکتب خدمت شهید رئیسی دانست و گفت: بدون تردید انسجام، همدلی، همزبانی، درک مشترک، سخت کوشی، پاکدستی و میدان دادن به جوانان و حفظ حرمت پیشکسوتان باعث پیشرفت و آبادی یزد خواهد شد. 
 
فاطمی در پایان با اظهار امیدواری نسبت به حضور مردم در روز هشتم تیر پای صندوق‌های رای خاطرنشان کرد: بنا به توصیه حضرت امام خمینی (ره) ملاک و میزان، رای مردم خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.