در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

وضعیت ۵ درصد از مبتلایان به تب دنگی وخیم می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: از علائم بیماری تب دنگی درد‌ شدید مفصلی و تب ۴۰ درجه است.

 بیماری تب دنگی مدتی است که مورد توجه مردم دنیا قرار گرفته است. این بیماری بر اثر گزش پشه آئدس ایجاد می شود و خاستگاه آن در امارات بوده است و تا امروز افرادی که به این کشور سفر داشته اند تست این بیماری در آنها مثبت اعلام شده است.

در همین راستا، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با بیان اینکه امارات مبدا انتقال بیماری به داخل کشور است، گفت: در امارات به علت حجم زیاد مهاجر، تب دنگی شیوع پیدا کرده و با آزمایش‌های انجام شده در ایران، تاکنون ۹۰ نفر از هموطنان مورد گزش پشه آئدس قرار گرفته‌اند که ۳ نفر جان خود را از دست دادند.

وی افزود: به جز ۵ نفر همه افراد مبتلا، به کشور امارات سفر کرده بودند، از این رو افرادی که به کشورهای حوزه خلیج فارس سفر می‌کنند، باید در صورت داشتن علائم بیماری بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنند.

حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت در این خصوص گفت: باتوجه به نحوه انتقال بیماری توسط پشه آئدس و قرار گرفتن در معرض گزش، نیاز به جدیت خاصی در این مورد وجود دارد. بیماری تب دینگ با مالاریا کاملا متفاوت است و استراتژی ما باید براساس آموزش نیرو‌های متخصص و عموم مردم باشد.

وی افزود: باید به افرادی که می‌خواهند از کشور خارج شوند درمورد بیماری‌های شایع در کشور مقصد اطلاعاتی ارائه شود. مسافرانی که به کشور وارد می‌شوند باید از نظر بیماری رصد شوند و درمورد آزمایش و نحوه مواجهه با بیماری آگاه شوند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزایش آگاهی عمومی مردم در رسانه‌ها نسبت به بیماری تب دنگی را ضروری دانست و گفت: باید مردم را از طریق فضای مجازی و سایر روش‌های مدرن نسبت به بیماری تب دنگی آگاه کنیم تا پیشگیری کرده و چنانچه در معرض گزش قرار گرفتند، آن را پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه در هرمزگان تجهیز آزمایشگاهی تامین شده و کیت‌های تشخیص سریع در انتظار ترخیص است، تاکید کرد: کیت‌های تشخیص سریع در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار می‌گیرد.

همچنین علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: علائم اولیه بیماری تب دنگی عمدتا تب زیاد تا ۴۰ درجه در بیماران بروز پیدا می کند. از دیگر علائم بیماری تب دنگی بروز بثورات پوستی آن هم به صورت دون دون در ببن مبتلایان است. 

وی بیان کرد: از دیگر علائم بیماری تب دانگی درد های شدید مفصلی است که این علامت به همراه کبودی لکه ای بر روی پوست به دلیل پارگی مویرگ ها و خونریزی خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: علائم بیماری تب دنگی بین ۳ تا ۷ روز در مبتلایان به این عارضه پدیدار خواهد شد.

زالی ادامه داد: عامل اصلی انتقال بیماری تب دنگی  پشه آئدس است که زیستگاه اصلی آن آب های راکد خواهد بود. 

وی گفت: بررسی ها نشان می دهد که تنها ۵ درصد از مبتلایان به بیماری تب دنگی به نوع وخیم بیماری دچار می شود.

برچسب ها: تب دنگی ، پشه آئدس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار