رئیس سازمان بازرسی: از برخورد با فساد غافل نبوده‌ایم

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: سازمان بازرسی در دوران تحول و تعالی اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار خود قرار داده البته از برخورد با فسادهم غافل نبوده است.

 ذبیح الله خدائیان در مراسم گرامیداشت هفته قوه قضاییه در سازمان ضمن تبریک عید سعید غدیر خم، از شهید بهشتی به عنوان یکی از شخصیت‌های کم نظیر در دوران معاصر و نظام مقدس جمهوری اسلامی یاد کرد و گفت: این شهید عالمی اسلام شناس و مدیری توانمند بودند؛ اگر می‌خواهیم این شخصیت والا مقام را بشناسیم باید از فراز‌هایی از سخنان بزرگان، شهید بهشتی را توصیف کنیم.

وی در ادامه به  فراز‌هایی از فرمایشات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در خصوص شهید بهشتی اشاره کرد و افزود: امام خمینی (ره) درباره شهید بهشتی فرمودند «شهید بهشتی به تنهایی یک ملت بود.» در حالیکه حضرت امام (ره) چنین تعبیری را در مورد شخص دیگری به کار نبردند؛ رهبر معظم انقلاب نیز در وصف شهید بهشتی می فرمایند که انسان‌ها دو گونه هستند یک دسته از انسان‌ها دارای شخصیت معمولی و یک دسته استثنایی هستند و شهید بهشتی چنین شخصیت استثنایی بود؛ فکری بلند و مغز قوی و فعالی داشت؛ دارای روحیه ممتازی بود که بر خود و احساسات خویش شدیداً غلبه می‌کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب شخصیت شهید بهشتی را مجموعه‌ای از خصلت‌های پسندیده و نیک می‌دانند، گفت: معظم له فرموده اند که شخصی را مانند شهید بهشتی در گذشته و حال ندیده است و بدون شک شهادت شهید بهشتی مکمل شخصیت ایشان است. چنین تعابیری را مقام معظم رهبری در مورد شهید بهشتی به کار می‌برد که خود در میان رهبران و سران کشور‌ها بلکه در دنیا مثل و مانندی ندارد.

خدائیان در ادامه به فراز‌های دیگری از سخنان امام (ره) پیرامون شهید بهشتی اشاره کرد و یادآور شد؛ حضرت امام (ره) فرموده اند شهید بهشتی مظلوم زیست، مظلوم مرد و خار چشم دشمنان بود. این جمله به این مفهوم است که ما شهید بهشتی را در دوران حیاتش نشناختیم. شاید دشمنان ار بهتر شناختند و تمام تلاش خود را برای تخریب شخصیت او به کار گرفتند. تعبیری را که مقام معظم رهبری بعد از شهادت شهید رئیسی به کار بردند و فرمودند: دلم برای رئیسی عزیز سوخت، زیرا این تعابیری را که بعد از شهادتش در مورد او به کار می‌برند در زمان حیاتش حاضر به بیان آن‌ها نبودند آدم را به یاد مظلومیت این شهید عزیز می‌اندازد.

وی افزود: شهید بهشتی با چنین شخصیتی از طرف حضرت امام (ره) به عنوان رئیس قوه قضاییه منصوب می‌شود این انتصاب بیانگر جایگاه قوه قضاییه است و این شهید دِین بزرگی بر گردن تمام ما دارد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به نقش مهم شهید بهشتی در تدوین قانون اساسی با یادآوری این موضوع که این قانون در میان تمام قوانین کشور‌ها بروزترین قانون اساسی است، تاکید کرد: اگر شهید بهشتی در اصل ۱۷۴ قانون اساسی جایگاه سازمان بازرسی را پیش بینی نمی‌کرد امکان نداشت امروزه بتوانیم چنین سازمانی با این گونه اختیارات و اقتدار داشته باشیم.

خدائیان بیان کرد: امروزه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دستگاه نظارتی همچون سازمان بازرسی کل کشور با این گستردگی، اختیارات و ابعاد نداریم.

وی جامع‌ترین دستگاه نظارتی در کشور را سازمان بازرسی کل کشور دانست و یادآور شد که این سازمان بر تمام دستگاه‌های نظامی، انتظامی، اطلاعاتی، امنیتی، اجرایی و قضایی در ابعاد مالی و اداری نظارت می‌کند و پیش بینی چنین دستگاه نظارتی ناشی از تیزبینی شهید بهشتی است.

این مقام قضایی در بخش دیگری از سخنان خود به گوشه‌ای از عملکرد سازمان بازرسی کل کشور در سال گذشته اشاره و اظهار کرد: سازمان بازرسی کل کشور در دوره تحول و تعالی، اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار خود قرار داده و پشتیبان مدیران فعال و پرتلاش است.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با اقدامات انجام شده در سازمان بازرسی دو هزار مسئله شناسایی شد که هر کدام می‌تواند زمینه ساز فساد باشد با شناسایی این تعداد مسئله و در نهایت با سنجش، ارزیابی و بررسی همه جانبه حدود بیش از ۲۰۰ گلوگاه فساد شناسایی و مشخص شد  و این گلوگاه‌ها به همراه علل، عوامل و راهکار‌های رفع آن در گزارشی به سران قوا اعلام شد.

خدائیان با اشاره به اینکه در برنامه‌های نظارت و بازرسی رفع این گلوگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت، گفت: برای رفع این گلوگاه‌های فساد برنامه‌های کلان تعریف شد به گونه‌ای که با راهبری یکی از معاونان به عنوان نمونه یک موضوع مانند فرار مالیاتی را در دستور کار قرار داده و بازرسی‌ها در سراسر کشور حول این موضوع شکل می‌گرفت در بدو امر این شیوه جدید و سخت بود، اما با تلاش همکاران نتایج بسیار خوبی را به دست آمد.

وی بیان کرد: در نتیجه بازرسی‌های کلان سازمان بازرسی تعدادی از گلوگاه‌ها در سال گذشته رفع شد که در پایان سال ۱۴۰۲ و ابتدای امسال گزارش‌های کلانی از سازمان بازرسی در اختیار سران قوا قرار گرفت که در طول تاریخ سازمان بازرسی بی سابقه است.

پرونده‌های تشکیل شده در تاریخ سازمان بازرسی کم نظیر است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه این سازمان در کنار اقدامات پیشگیرانه از برخورد با فساد غافل نبود؛ اظهار کرد: اینگونه نیست که اگر اقدامات پیشگیرانه در دستور کار است از مفاسدی که واقع می‌شود غافل باشیم به طوری که پرونده‌های تشکیل شده در تاریخ سازمان بازرسی کم نظیر است.

وی ضمن تقدیر و تشکر از رئیس قوه قضاییه به دلیل حمایت‌های گسترده از سازمان بازرسی کل کشور به برخی از اقدامات شاخص این سازمان در زمینه هوشمند سازی اشاره کرد و ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در جلسه اخیر اعلام کردند که گزارشات به سازمان بازرسی افزایش داشته که این به دلیل هوشمندسازی فرایند رسیدگی هاست و مردم برای اعلام یک موضوع، مجبور نیستند مراحل پیچیده را طی کنند و این امر در رشد گزارشات تاثیر داشته است.

خدائیان تاکید کرد: رسیدگی به شکایات و گزارشات فساد کاملا هوشمند است و مردم از طریق شماره ۱۳۶ می‌توانید به راحتی شکایات خود را ثبت و نتایج حاصله را دریافت نمایند.

وی در ادامه سخنان خود به دسترسی سازمان بازرسی به تعداد زیادی از سامانه دستگاه‌ها اشاره کرد و گفت: برخی از دستگاه‌ها با وجود حکم قانونی هنوز امکان دسترسی به این سازمان را نداده اند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: امروزه شرکت‌های اندکی دولتی هستند و اغلب به نهاد‌های شبه دولتی واگذار شدند علی رغم اینکه دولتی نبودند خصوصی هم محسوب نمی‌شدند، اما اموالشان عمومی بود افرادی که اقدام به برداشت وجوه و اموال کلان در این شرکت‌ها و کارخانجات می‌کردند، چون مسئولان و کارمندان آن‌ها کارمند دولت محسوب نمی‌شوند لذا عمل آن‌ها تحت عنوان خیانت در امانت و نه اختلاس قابل تعقیب بود و، چون جرم خیانت در امانت جرم قابل گذشت محسوب می‌شود، نیاز به شکایت شاکی خصوصی داشت و معمولاً هیات مدیره از طرح دعوا خودداری می‌کردند و پرونده‌ها در مرجع قضایی مختومه می‌شدند. با پیگیری سازمان بازرسی در قانون برنامه هفتم  حکمی مبنی بر اینکه هرگونه برداشت وجوه و اموال از نهاد‌های شبه دولتی توسط کارکنان و مسئولان آن‌ها حسب مورد در حکم اختلاس و یا تضییع اموال دولتی است پیش بینی و به تصویب رسید.

وی اشاره کرد که حکم مذکور نقش مهمی در مبارزه با مفاسد در مراجع شبه دولتی دارد.

در این مراسم از تعدادی از کارکنان سازمان بازرسی در مرکز و استان‌ها تقدیر شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار