کاهش ۴۰ درصدی حوادث ناشی از کار در فارس

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس با بیان اینکه تاکنون ۸۰۰ گواهینامه آموزشی برای کارگران ساختمانی صادر شده است، کاهش ۴۰ درصدی حوادث ناشی از کار در فارس را نتیجه برگزاری دوره‌های آموزشی دانست.

وحید خداپرست در همایش قرارگاه آموزش‌های ایمنی کارگران و استادکاران ساختمانی در شیراز،گفت: اهمیت آموزش ایمنی در صیانت از کارگران و ارتقای بهره‌وری در محیط کار، موضوعی است که به صورت جدی‌تر در دستور کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس قرار گرفته و بر همین اساس، قرارگاه آموزش ایمنی کارگران و استادکاران ساختمانی با تحقق این هدف در شیراز با حضور مسئولان استانی و کشوری برگزار شد. 

او با اشاره به ضرورت رعایت شاخص‌های ایمنی و سلامت شغلی کارگران ساختمانی، خاطرنشان کرد که حفظ و صیانت از نیروی انسانی مولد استان، زمینه ارتقای بهره‌وری و کاهش هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم ناشی از حوادث شغلی را فراهم خواهد کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس همچنین از انعقاد تفاهم‌نامه اداره کل با کانون انجمن‌های صنفی و استادکاران ساختمانی فارس خبر داد و تاکید کرد که شرایط برای آموزش کارگران و ارتقای تجهیزات ایمنی و بهره‌وری در محیط کار فراهم شده است.

خداپرست همچنین با اشاره به کاهش چشمگیر فوتی‌های ناشی از حوادث کار در کارگاه‌های ساختمانی، توضیح داد که اهمیت این مسئله برای کارگران، تبیین شده و کارفرمایان هوشمند نیز به این شناخت رسیده‌اند که مهیا کردن محیط امن کاری، نوعی سرمایه گذاری است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس با اشاره به نقش منابع انسانی به عنوان سرمایه هر کشور، ارائه آموزش به کارگران ساختمانی را بر کاهش حوادث ناشی از کار موثر دانست و بر اهمیت ارتقای ایمنی در کارگاه‌ها به ویژه کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر تاکید کرد. 

او از برگزاری دوره‌های آموزشی با همکاری اتاق اصناف برای اتحادیه‌های صنفی زیر مجموعه‌های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس خبر داد و بهبود وضعیت ایمنی در محیط کار را مهم‌ترین اولویت تلقی کرد. 

رئیس کانون انجمن‌های صنفی و استادکاران ساختمانی فارس نیز در این آیین رعایت ایمنی را مهم‌ترین اصل در حوزه کارگری عنوان و بر ضرورت ارتقای سطح مهارت و بازآموزی نیروی کار شاغل در کارگاه‌های ساختمانی تاکید کرد. 

سید محمد فرشیدیان با بیان اینکه قرارگاه آموزش ایمنی کارگران و استادکاران ساختمانی باید در همه استان‌ها برگزار شود به این نکته نیز اشاره کرد که برای این دسته از کارگران و استادکاران باید کارت مهارت صادر شود. 

شناسایی اتباع بیگانه غیر مجاز و ضرورت تحت پوشش بیمه قرار گرفتن کارگران ساختمانی نیز موضوعات دیگری بود که وی با اشاره به آن یادآور شد که بسیاری از کارگران ساختمانی همچنان فاقد بیمه هستند که ضرورت دارد هرچه سریع‌تر بیمه این قشر پیگیری شود. 

سمیه گلپور، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران هم بحث بیمه کارگران ساختمانی را دچار بحران دانست و بر ضرورت اجرای قوانین مرتبط با این حوزه که از دهه ۵۰ به تصویب رسیده است تاکید کرد. 

او با بیان اینکه از جمعیت بیش از ۳ میلیون نفری کارگران ساختمانی کشور فقط ۵۰۰ هزار نفر بیمه هستند، خاطرنشان کرد که با توجه به حوادث ناشی از کار در کارگاه‌های ساختمانی، کارگران فاقد بیمه باید زیر چتر بیمه قرار بگیرند. 

شهرام محمدی، رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در ادامه تاکید کرد: بهره‌وری در محیط کار جز از راه آموزش امکان‌پذیر نیست. 

او با اشاره به اینکه در کارگاه‌ها و بنگاه‌های زیر ۱۰ نفر هیچ آموزشی به کارگران داده نشده است، یادآور شد: بر همین اساس، تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده تا آموزش ایمنی در کارگاه‌ها و بنگاه‌های زیر ۱۰ نفر عملیاتی شود.

رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: اعتبارات لازم برای آموزش کارگران به شرطی که کل این اعتبارات به صورت مستقیم صرف آموزش شود نیز لحاظ خواهد شد.

او اعلام کرد که ۴ میلیون کارگر در سطح کشور در بنگاه‌های زیر ۱۰ نفر فعالیت می‌کنند و هیچ گونه آموزشی به آنها ارائه نمی‌شود. 

محمدی، کارگران را نیروی مولد و هسته اساسی تولید دانست و با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از مدرسین خوب، ابراز امیدواری کرد که برگزاری قرارگاه آموزش ایمنی منجر به افزایش بهره‌وری در کارگاه‌ها شود.

حبیب‌الله جلیلی، رئیس مرکز تحقیقات تعلیمات و حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با اشاره به آمار نگران کننده سازمان جهانی کار در خصوص وضعیت کارگاه‌های ساختمانی، خاطرنشان کرد: در هر هفت تا ۸ ثانیه، یک کارگر در دنیا جان خود را از دست می‌دهد.

او به این نکته هم اشاره کرد که سالانه ۳ میلیون نفر در جهان به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی فوت می‌کنند و نکته قابل تامل اینکه ۴۰ درصد از حوادث ناشی از کار در کشور نیز مربوط به حوزه کارگران ساختمانی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.