درخواست دادستان‌های آمریکایی برای کنترل اظهارات ترامپ

دادستان‌های آمریکایی خواستار کنترل و توقف اظهارات تنش آمیز دونالد ترامپ درباره عوامل اجرای قانون در پرونده نگه داری اسناد محرمانه دولتی، شدند.

 دادستان‌های آمریکایی از قاضی می‌خواهند تا اظهارات تنش آمیز و تحریک کننده دونالد ترامپ درباره ماموران اجرای قانون را که در پرونده نگه داری اسناد طبقه بندی شده توسط ترامپ در ویلای شخصی اش در فلوریدا دست داشتن اند، کنترل و مهار شود.

براساس این گزارش، این درخواست از سوی جک اسمیت بازپرس ویژه این پرونده پس از آن مطرح شد که ترامپ به نادرستی مدعی سیاست همیشگی استفاده از زور توسط اف بی آی شد. وی همچنین مدعی شده بود که ماموران اف بی آی در حین تفتیش عمارتش در فلوریدا در سال ۲۰۲۲ برای یافتن اسناد طبقه بندی شده و محرمانه، حتی مجوز ترور او را داشتند.

دادستان‌ها در اسناد دادگاهی، این اظهارات ترامپ را فریبنده و تنش آفرین دانسته و اظهار کردند این اظهارات، ماموران اجرای قانون را در معرض خطرات غیر قابل پذیرش و غیر موجه قرار می‌دهد.

سیاست استفاده از زور توسط اف بی آی، به عنوان بخشی از سوابق مربوط به عملیات‌های اف بی آی، علنی شد. بر مبنای این سیاست، اف بی آی تا زمانی که یکی از عوامل یا فرد دیگری در یک حادثه، در معرض خطر جدی مرگ یا جراحت جدی باشد، نمی‌تواند از این سیاست مرگبار استفاده کند. ترامپ در زمان تفتیش عمارتش در فلوریدا توسط اف بی آی، در ویلا حضور نداشت.

علاوه بر این وکلای ترامپ در نظر دارند با مطرح کردن این موضوع که بودجه تحقیقات اسمیت درباره این پرونده غیرقانونی است، چالش‌های قانونی را در برابر این تحقیقات مطرح کنند. 

پیشتر نیز قاضی آیلین کانن، درخواست جک اسمیت بازپرس ویژه پرونده ترامپ در نگهداری اسناد محرمانه دولتی در ویلای شخصی اش در فلوریدا پس از ترک کاخ سفید، خواستار ممنوعیت رسانه‌ای برای ترامپ در این پرونده شد، اما قاضی با این درخواست موافقت نکرد.

این در حالی است که ترامپ تاکنون در هیچ یک از ۴۰ مورد اتهامی مربوط به نگه داری اسناد حساس امنیت ملی در ویلای شخصی اش در فلوریدا پس از ترک کاخ سفید در سال ۲۰۲۱، و ممانعت از تلاش‌های دولت برای بازیابی آنها، گناهکار شناخته نشده است.

یکی از وکلای مدافع دونالد ترامپ اظهار کرد پرونده کیفری رئیس جمهور سابق درباره نگهداری اسناد طبقه بندی شده، باید مختومه اعلام شود، زیرا دادستان بسیار مستقل است. 

امیل باو وکیل ترامپ در جلسه استماعی در دادگاه فدرال فلوریدا، قاضی آیلین کانن را برای مختومه اعلام کردن این پرونده تحت فشار قرار داد، زیرا جک اسمیت بازرس ویژه پرونده، مشمول محدودیت‌هایی که دیگر بازرسان فدرال با آن روبرو هستند، نیست.

وی تصریح کرد جک اسمیت مقام ارشدی ندارد که بر مبنای صلاحیت بازبینی کافی درباره تصمیماتش عمل کند.

اما قاضی کانن، که توسط ترامپ منصوب شده، در حکمی به نفع درخواست قبلی رئیس جمهور سابق، به تیم حقوقی وی اجازه داد تا پرونده را آهسته‌تر پیش ببرند. این احتمال وجود ندارد که این پرونده پیش از انتخابات ۵ نوامبر، رسیدگی و برای آن رای صادر شود.

همچنین این قاضی تاریخ محاکمه ترامپ برای این اتهام را تا مدتی نامعلوم به تعویق انداخت و فقط تاریخ ۲۲ جولای را به عنوان جلسه استماع پیش از دادگاه تعیین کرد.

وکلای دونالد ترامپ نیز اظهار کردند دادگاه رسیدگی به اتهام نگهداری اسناد طبقه بندی شده نباید تا پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، برگزار شود، اما در عین حال تاریخ ۱۲ اوت را به عنوان تاریخ پیشنهادی برای رسیدگی به این پرونده به قاضی کانن ارائه کردند.

پیش از این، ترامپ با حضور در یک دادگاه فدرال در فلوریدا از قاضی کانن خواست تا دادگاه کیفری رسیدگی به اتهاماتش درباره نگهداری اسناد طبقه بندی شده پس از ترک کاخ سفید را تا زمانی که در کشاکش برگزاری کمپین‌های انتخابی است، به تعویق بیاندازد.

این در حالی است که ترامپ پیشتر نیز خواستار به تعویق افتادن تمام ۴ پرونده کیفری خود شده بود تا بتواند به فعالیت‌های انتخاباتی خود بپردازد.

در حال حاضر دونالد ترامپ درگیر پرونده‌های حقوقی و کیفری دیگری نیز است و در پرونده تلاش برای تغییر نتایج انتخابات ۲۰۲۰ نیز که جک اسمیت بازپرس آن پرونده نیز هست، و همچنین پرونده کلاهبرداری و فساد مالی، با حکم محدودیت رسانه‌ای و ممنوعیت اظهار نظر عمومی درباره عوامل این پرونده‌ها روبروست. 

رئیس جمهور سابق آمریکا بار‌ها به دادستان ها، قضات و شاهدان پرونده‌های حقوقی خود حملات کلامی کرده و ابراز داشته که سیستم قضایی آمریکا برای تحت تاثیر قراردادن کمپین انتخاباتی او، بکار گرفته شده است.

ترامپ انجام هر اقدام نادرست در پرونده‌های کیفری و حقوقی خود را رد و طرح این اتهامات را تنها با انگیزه سیاسی و با هدف کنار گذاشتن او از رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ می‌داند.

اگر ترامپ بار دیگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، می‌تواند برای هر گونه اتهام فدرال علیه خود درخواست عفو بدهد.

این در حالی است که جدیدترین نظرسنجی توسط رویترز/مرکز ایپسوس نشان می‌دهد که ۴۱ درصد از رأی‌دهندگان در صورتی که انتخابات همین امروز برگزار شود به ترام‍پ رأی خواهند داد و ۳۹ درصد گفته‌اند که بایدن گزینه مدنظر آنها خواهد بود؛ و در حالی که ۵ ماه تا انتخابات ماه نوامبر باقی مانده، بخش قابل توجهی از رای دهندگان هنوز هیچ تصمیمی درباره نامزد مورد نظر خود نگرفته‌اند. بخشی که می‌توانند تاثیر قابل توجهی بر نتایج انتخابات داشته باشند.

در اوایل ماه مارس جو بایدن و دونالد ترامپ موفق به کسب نامزدی دموکرات‌ها و جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا شدند تا نخستین رویارویی دوباره دو نامزد انتخاباتی در حدود ۷۰ سال اخیر در تاریخ این کشور رقم بخورد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پنجم نوامبر سال ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه) برگزار می‌شود.

منبع:تسنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار