جزئیات روش رأی‌دادن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳

فرماندار قم جزئیات روش رأی‌دادن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.

عباس ذاکریان، با اشاره به تفاوت نحوه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری با انتخابات مجلس بیان کرد: انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌صورت تمام‌الکترونیک در استان قم برگزار شد، تلاش بر این بود که در این انتخابات هم به این شکل باشد، ولی با توجه به اینکه زیرساخت‌های قانونی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آماده نیست، این انتخابات را به‌صورت نیمه‌مکانیزه برگزار خواهیم کرد.

فرماندار شهرستان قم گفت: احراز هویت در کل کشور و تمام شعب با دستگاه الکترونیکی صورت می‌گیرد. افراد می‌توانند صرفاً با دو مدرک هویتی شناسنامه یا کارت ملی رأی دهند. پس از احراز هویت برگه تعرفه به رأی‌دهندگان داده می‌شود و آنها نام نامزد موردنظر خود را می‌نویسند و در صندوق می‌اندازند.

او افزود: موضوع مهرزدن در شناسنامه حذف شده است.

ذاکریان از تمهیدات اندیشیده‌شده با ثبت احوال درباره شرکت‌کنندگانی که شناسنامه خود را گم کرده‌اند، خبر داد و گفت: قم یکی از استان‌هایی است که بیشتر شهروندان در سطح استان کارت ملی خود را تحویل گرفته‌اند، با وجود این، عزیزان در ثبت احوال آمادگی لازم را دارند تا خدمات مربوط به شناسنامه به مراجعان داده شود.

فرماندار شهرستان قم اضافه کرد: برای تسهیل در روند انتخابات به افراد توصیه می‌کنیم حتی‌الامکان با کارت ملی مراجعه کنند، چون کارت ملی را روی دستگاه احراز هویت می‌گذارند، اسکن می‌شود و تمام اطلاعات هویتی آنجا خوانده می‌شود، بنابراین سریع‌تر پیش خواهد رفت.

او در پاسخ به این پرسش که آیا امکان حضور نمایندگان کاندیدا در شعب اخذ رأی فراهم شده است، افزود: بله، در قانون پیش‌بینی شده است که نامزد‌ها می‌توانند نمایندگانی را برای حضور در هیئت‌های اجرایی و همچنین شعب اخذ رأی معرفی کنند. مهلت قانونی معرفی نمایندگان هم ۵ روز قبل از برگزاری انتخابات است؛ و فرمانداری‌ها هم موظفند تا ۴۸ ساعت قبل از برگزاری انتخابات برای آنها کارت صادر کنند.

ذاکریان گفت: نمایندگان کاندیدای ریاست‌جمهوری مطلقاً این حق را ندارند که در فرآیند برگزاری انتخابات دخالت داشته باشند. حق تبلیغ، له یا علیه هیچ یک از نامزد‌ها را ندارند؛ و چنانچه این اتفاق بیفتد توسط مسئولان اجرایی و ناظر، تذکرات لازم داده می‌شود و بعضاً ممکن است اخراج شوند.

فرماندار شهرستان قم بیان کرد: قریب به ۱۴۰۰۰ نفر عوامل اجرایی، نظارت، بازرسی، امنیت و ستادی با ما همکاری می‌کنند. همه این افراد از همشهریان ما و از تمام اقشار اعم از کارمندان، مشاغل آزاد، معلمان، دانشجویان، خانم‌ها و آقایان هستند.

فرماندار قم عنوان کرد: در شعب اخذ رأی از عوامل اجرایی همراه با نماینده فرماندار بین ۶ تا ۸ نفر، از هیئت نظارت ۳ تا ۴ نفر، عوامل محافظ صندوق از فراجا، بازرسین وزارت کشور و نمایندگان نامزد‌ها حضور دارند.

ذاکریان با اشاره به وظیفه نماینده فرماندار در شعب عنوان کرد: مدیریت شعبه به‌عهده نماینده فرماندار است. نماینده فرماندار یک روز قبل از برگزاری انتخابات باید اقلام انتخاباتی اعم از صندوق، تعرفه، دستگاه احراز هویت و اقلام موردنیاز در شعب را تحویل بگیرد.

فرماندار شهرستان قم گفت: نماینده فرماندار با همکاری عوامل شعبه پیش از شروع انتخابات، باید اطراف شعبه را از تبلیغات پاک‌سازی کند. مدیریت کار فرآیند رأی‌گیری از زمان شروع تا پایان و همچنین آغاز شمارش آرا، صورت‌جلسه، امضا و تحویل به فرمانداری به‌عهده نماینده فرمانداری است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.