سقف اجاره مسکن در استان‌های کشور تا پایان هفته ابلاغ می‌شود

وزیر راه وشهرسازی گفت: تا پایان این هفته سقف اجاره مجاز در استان‌های کشور را ابلاغ می‌کنیم و با تشدید نظارت‌ها بر روند فعالیت مشاروان املاک امیدواریم بازار اجاره مسکن امسال با آرامش بیشتری همراه باشد.

مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه کلان پروژه ایران راه و ابتکار آن یکی از سر فصل‌های تعریف فرصت‌های ترانزتی و لجستیکی است  گفت:در ذیل این کلان   پروژه پروژه‌های متعدد حمل ونقلی و زیر ساختی داشته ایم و در حوزه توسعه ناوگان و نرم افزار پروژه‌های مختلفی تعریف شد.

وی ادامه داد: در بخش ترانزیت در سال گذشته ترانزیت جاده‌ای کشور نسبت به سال ۱۴۰۱ ر شد ۵۸ درصدی را تجربه به ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسیدیم و کل ترانزیت در کشور ۵۱ درصد رشد داشته است.  

وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه در سه ماه سال ۱۴۰۳ این رشد ترانزیت  ادامه دارد به طوری که  ۶۹ درصد در بخش جاده‌ای  رشد داشته ایم گفت:  میزان کل ترانزیت ۵۵ درصد رشد را داشته است و در این سه ماه رشد شتابانی را خواهند داشت به طوری که تا پایان سال به بیش از ۲۰ میلیون تن تا پایان سال میزان حجم ترانزیت ما افزایش خواهد داشت.

میزان ترانزیت به بیش از ۲۰ میلیون تن میرسد

او افزود: بیشترین میزان ترانزیت در سال ۹۳، ۱۳ میلیون تن در سال ۹۳ بود که در حال حاضر به ۱۶ میلیون تن رسیده و پیش بینی می‌کنیم به بیش از ۲۰ میلیون تن برسد.

بذرپاش با بیان اینکه در بخش کلان پروژه ۸۹ درصد رشد ترانزیت نسبت به دولت قبل را شاهد هستیم افزود:  در بخش توسعه زیر ساخت‌ها افزایش طول آزاد راهی کشور را داشته ایم به طوری که  افزایش ۳۵ درصدی احداث آزادر اه در دوره سه ساله دولت سیزدهم  رخ داده  و ۱۲.۵  درصد به کل آزاد راه‌های کشور اضافه شد و ۳۲۷ کیلومتر به شبکه آزاد راهی کشور اضافه شده و طول راه‌های کشور هم و  سه هزارو ۵۸۶ کیلومتر احداث شده  و به کل شبکه بزرگراهی و آزاد راهی ۱۰ درصد اضافه شد ه است.

وی با بیان اینکه ۷ هزارو ۳۰۰ کیلومتر راه روستایی ساخته و اضافه شده است  و رشد ۳۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را شاهد هستیم افزود:  در بخش ساخت مسکن و تحویل زمین و معابر درون  شهری در سال گذشته اقدامات جدیدی انجام شده   و امسال هم تا پایان سال چند  پروژه  بزرگ از جمله  چابهار به زاهدان در برنامه خود قرار داده‌ایم.

بذرپاش با بیان اینکه  میزان حجم ساخت پروژه‌های ریلی کشور رشد چشم گیری داشته است گفت: در بخش تامین واگن هم اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته به طوری که سه هزار و ۸۸۶ واگن در دولت سیزدهم اضافه شده و رشد ۱۴ درصدی داشته ایم و در بخش جابه جایی مسافر هم رکورد‌های زیادی زده شد و ۳۲ میلیون نفر در سال ۱۴۰۲ جابه جا شده‌اند.

او گفت:  در بخش ترانزیت ریلی هم رشد زیادی داشته ایم به طوری که ۷۶۳ هزار تن بار جابه جا شده که زمینه ساز کاهش مدت زمان حمل بار هم بوده‌ایم.

خودکفایی در صنعت هوایی کشور

وی با بیان اینکه در حوزه مسافر بین المللی ۹.۲ میلیون نفر مسافر بین المللی  از طریق هوایی جابه جا شده که رشد ۷۶۷ درصد داشته است و در حوزه داخلی هم ۵ میلیون نفر جابه جا شده اند که رشد ۴۲ درصدی داشته است.

وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: خوشبختانه در بخش هوایی به یک خودکفایی خوبی رسیده ایم به طوری که در بخش تعمیرات موتور هواپیما هم به یک خودکفایی رسیده ایم و تمامی تعمیرات موتور هواپیما در داخل انجام می‌وشد و یک رشد ۴۰۰ درصدی را در حوزه هوایی را کسب کرده‌ایم.  

وی به بخش دریایی اشاره کرد و گفت: در بحث بنادر هم  ۲۸ میلیون  تن تخلیه وبارگیری کالا انجام شده که  رشد ۲۲ درصدی داشته و  ومیزان تخلیه وبارگیری در بخش کانتینری هم به ۷۷۲ تی‌ای یو رسیده که رشد ۴۲ درصدی داشته است.

او افزود: در حوزه جابه جایی مسافر در بنادر هم رشد خوبی در حوزه جابه جایی مسافر و شناور داشته ایم که ۱۴ میلیون نفر جابه جا شده اند که رشد ۱۳۲ درصدی ثبت شده است.

رشد ۷.۱ درصدی در مسکن کشور

وزیر راه وشهرسازی در ادامه به رشد بخش مسکن اشاره کرد و گفت: در بخش مسکن رشد منفی ۶.۹ سال ۱۴۰۰  ثبت شده بود که در حال حاضر به مثبت ۷.۱ درصد رسیده ایم و  این میزان نشانگر حجم زیادی ساخت مسکن در همین دولت بوده است و  طبق آمار‌ها رشد ۲۰ ساله بخش مسکن ۲.۱ بوده است و در این دولت ۳.۲ بوده است.

بذرپاش در ادامه به ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: ۲ میلیون و  ۶۷۶ هزار واحد نهضت در حال ساخت است که از این میزان  ۵۶۰ هزار واحد تحویل مردم شده  و مابقی در مراحل مختلف قرار دارد و به مرور افتتاح می‌شود و تا دو روز آینده   ۶۰ هزار واحد از پروژه‌های نهضت ملی مسکن و ۵۰ هزار قطعه زمین به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

وی به  نوسازی بافت‌های فرسوده مسکن اشاره کرد و گفت: سالانه تعداد پروانه‌های ساختمانی در بافت فر سوده در دولت‌های گذشته  ۴۷ هزار  فقره بود که در طول این سه سال به سالانه ۹۴ هزار پروانه ساختمانی رسید که رشد ۲۲ برابری داشته است و میانگین انعقاد قرارداد نوسازی بافت‌های فرسوده در ۸ ساله دولت یازدهم و دوازدهم ۸۰ هزار قرار داد بود این در حالی است که  درسه سال سالی ۶۵ هزار قرارداد منعقد شده است.

او گفت:  تا به امروز ۱۰۰ هزار هکتار اراضی در روستا‌ها واگذار و الحاق شده به طوری که  ۵۰ هزار  هکتار در اراضی شهری و ۵۰ هزار در حوزه روستایی الحاق شده و بخشی از  آنها از طریق تسهیلاتی که به متقاضیان پرداخت می‌شود واحد مسکونی احداث می‌شود همچنین از طریق اختصاص یک میلیون قطعه زمین در روستا‌ها روند ساخت را گسترش می‌دهیم که از این میزان تا به امروز ۶۰۰ هزار قطعه تامین شده است.

وزیر راه وشهرسازی به قانون مالیات بر خانه‌های خالی اشاره کرد و گفت: در بررسی‌های میدانی ۱۲۰ هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شده که از این تعداد ۱۸۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه عرضه شده و با حذف واسطه‌ها و راه اندازی سامانه خودنویس از خرداد ماه سال گذشته ۵۴۰ هزار قرارداد منعقد شده به طوری که روزانه ۷ تا ۸ هزار قرار داد در این سامانه منعقد می‌شود.

وی افزود: تا پایان این هفته سقف اجاره مجاز در استان‌های کشور را ابلاغ می‌کنیم و با تشدید نظارت‌ها بر روند مشاروان املاک امیدواریم بازار اجاره مسکن امسال با آرامش بیشتری همراه باشد.

بذرپاش گفت: ۲۴۰ هزار مسکن مهر باقی مانده از  دولت‌های گذشته باقی مانده بود که برای ساخت هر واحد حدود ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار صرف شده وبرای ساخت این پروژه‌ها بزرگترین مولد سازی انجام شد به طور‌ی که ۳۵ همت منابع را صرف این بخش کرده‌ایم.

او گفت: ۱۳۳ هزار واحد مسکن مهر به اتمام رسیده و در تلاش هستیم که ۱۰۰ هزا رواحد مسکن باقی مانده که بخش عمده‌ای از آنها مشکل قانونی دارند، اما سعی کرده بودیم که پرونده مسکن مهر را در این دولت ببندیم.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص صدور حکم آزادسازی نرخ بلیت پرواز‌های داخلی توسط دیوان عدالت اداری، گفت: زمانی که عرضه و تقاضای یک خدمت تراز نیست، نمی‌توانیم مدیریت نرخ آن را به بازار واگذار کنیم.

وی افزود: از رئیس قوه قضاییه و سرپرست ریاست‌جمهوری درخواست کرده‌ایم که در خصوص توقف این حکم تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.

بذرپاش با اشاره به این که در چند روز صدور حکم مذکور، رشد جدی قیمت را در پرواز‌های داخلی شاهد بوده‌ایم، گفت: از سرپرست ریاست‌جمهوری درخواست کرده‌ایم که این موضوع در جلسه سران قوا مطرح شود تا مصوبات لازم در دستور کار قرار گیرد و حقوق مصرف‌کنندگان رعایت شود.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این که نباید به مردم ظلم شود، اظهار کرد: وقتی که تقاضا با عرضه ناسازگار است، دولت باید با نرخ‌گذاری، بازار را کنترل کند؛ چرا که در غیر این صورت مشکلات متعددی برای مصرف‌کنندگان ایجاد خواهد.

 

خبرنگار: محبوبه کباری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار