رشد ۲۱ درصدی صدور پروانه ساخت‌وساز در بافت فرسوده قم

مدیرکل نظارت بر ضوابط شهرسازی شهرداری قم از صدور ۱۷۳ فقره پروانه ساخت‌وساز در بافت فرسوده شهر قم با رشد ۲۱ درصدی در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

مسعود میلانی،مدیرکل نظارت بر ضوابط شهرسازی شهرداری قم با اشاره به آمار‌های مرتبط با حضور شهرسازی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۵۵۰۰ کنترل نقشه صورت گرفته است که از این تعداد ۴۱۹۵ مورد تأیید شده است و ۱۱۶۶ مورد پذیرش واقع نشده و وارد فرایند اصلاح شده است.

وی با اشاره به آمار صدور پروانه در سال ۱۴۰۱ افزود: در این سال ۲۲۴۶ فقره پروانه به مساحت یک میلیون و ۸۸۲ هزار مترمربع صادر شده است.

مدیرکل نظارت بر ضوابط شهرسازی شهرداری قم خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲، ۱۸۲۴ مورد پروانه ساختمانی به مساحت یک میلیون و ۷۲۲ هزار مترمربع صادر شد.

میلانی با اشاره به صدور پروانه ساختمانی در بافت تاریخی شهر قم، تصریح کرد: میزان صدور پروانه در این بافت از ۲۴ فقره در سال ۱۴۰۱ به ۲۰ مورد با مساحت ۴۵ هزار مترمربع در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

وی اضافه کرد: در بافت فرسوده نیز ۱۴۳ مورد صدور پروانه در سال ۱۴۰۱ داشتیم که با توجه به صدور مجوز طبقات تشویقی در روز‌های پایانی این سال در کمیسیون ماده پنج، این عدد به ۱۷۳ مورد در سال ۱۴۰۲ رسید و مساحت صدور پروانه در بافت فرسوده نیز از ۶۴ هزار مترمربع در سال ۱۴۰۱ به ۹۰ هزار و ۵۰۰ مترمربع در سال ۱۴۰۲ رسید.

مدیرکل نظارت بر ضوابط شهرسازی شهرداری قم ادامه داد: با توجه به مجوز‌های تشویقی صادر شده، پیش‌بینی برای استقبال شهروندان از اخذ پروانه در بافت فرسوده در سال ۱۴۰۲ بیشتر بود.

میلانی با بیان اینکه مشکل بافت فرسوده طبقه نیست، گفت: مشکلات بافت فرسوده بیش از میزان طبقات، مسائل مالی و اقتصادی ساکنان است، چراکه با افزایش طبقات باید توانایی نسبی برای ساخت‌وساز وجود داشته باشد.

وی افزود: مجوز بلندمرتبه‌سازی در بافت فرسوده به دلیل بضاعت نداشتن ساکنان ممکن است منجر به ترویج قرارداد‌های مشارکت در ساخت شود که این مسئله را نیز باید عارضه‌یابی و بررسی کرد تا سبب تعدد پرونده‌های قضائی در حوزه ساخت‌وساز نشود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.