مدیر کل بنیاد مسکن استان همدان گفت:متقاضیانی که قصد ساخت‌وساز دارند یا پروژه شان نیمه‌کاره مانده می‌توانند از سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن با عنوان تسهیلات خودمالکی استفاده کنند.

مسعود رضایی با اشاره به اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های امسال افزود:هنوزاعتبارات برای  پروژه‌های امسال ابلاغ نشده و پروژه‌هایی که عملیات ان‌ها در حال اجرا است از مصوبات  سال گذشته است و تا ۶ ماهه اول سال عملیات آنها ادامه دارد و اعتبارات امسال بر اساس قانون تملک و دارایی از آغاز نیمه دوم سال ابلاغ خواهد شد.

وی با اشاره به تهیه  طرح هادی گفت: باید بازنگری طرح هادی ابلاغ و تصویب نهایی شوند همچنین  در خصوص اجرای طرح هادی نیزدر ۶ ماهه اول در  ۲۶۰  روستا طرح بهسازی و آسفالت ریزی  در حال اجرا ست که پروژه قابل توجه‌ای برای امسال است.  

مدیر کل بنیاد مسکن استان همدان با اشاره به صدور سند روستایی ادامه داد:هدف گذاری امسال  برای این موضوع حدود ۳ هزار جلد است که در نیمه اول سال حدود ۵۰ درصد آن باید انجام شود و این درصد  متناسب با استقبال   متقاضیان خواهد بود.

رضایی در حوزه کارعمران روستایی نیز اشاره‌ای کرد و  ابراز داشت: به منظور سهولت در دسترسی متقاضیان به بنیاد مسکن سامانه راهبر راه اندازی شده از این رو متقاضیان با مراجعه به این سامانه حتی در محل زندگی خود و بدون نیاز به مراجعه حضوری و تردد در شهر قادر به انجام تمامی خدمات و فرآیند‌های مربوط به امورمدیریت  زمین، صدور پروانه ساختمانی، اعلام نظر در خصوص  کاربری‌ها و گرفتن خدمات فنی خواهند بود که استان همدان در این مورد جز استان‌هایی است که در این خصوص استقبال خوبی شده  و در این باره  میانگین پاسخگویی کارشناسان به درخواست  مردم حداکثر ۴ روزثبت شده  و بر اساس ارزیابی کشوری استان همدان در این خصوص  جز ۵ استان کشور معرفی شده است به طوری که از ۲۳ هزار استعلامی که در این سامانه به ثبت رسیده حدود ۱۶ هزارو ۵۰۰ مورد مربوط به خدمات بنیاد مسکن در سطح روستا‌ها است.

وی  در خصوص مسکن روستایی با اشاره به اینکه   از سال ۸۵   اقدامات در این خصوص در کشور انجام شد و قرار بود سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی احداث، بهسازی، مقاوم سازی و نوسازی شود که در استان همدان هم اقدامات مطلوبی انجام گرفته  است، بیان کرد: در سطح کشور از حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزارواحد  مسکن روستایی که در سطح کشور وجود دارد حدود  ۵۵ درصد مسکن روستایی مقاوم سازی، نوسازی و بهسازی شده که در استان همدان هم در این باره متقاضیان استقبال خوبی نشان دادند.

رضایی در ادامه  افزود: در استان همدان ۲۰۰ هزار خانوار روستایی دارد که در ۱۶۵ هزار و ۳۰۱ واحد مسکن  اسکان دارند که تاکنون حدود ۱۱۳ هزار مسکن روستایی معادل  ۶۸ درصد آن    مقاوم ساز‌ی نوسازی و بهسازی شده است که این استان  با اختلاف ۱۵ درصدی نسبت به سطح کشور  پیشتاز است و جز ۴ استان برتر کشور شناخته شده است، اما باید حدود ۷۰ هزار مسکن دیگر  احداث شود.

مدیر بنیاد مسکن استان همدان در ادامه  اظهار داشت: در دولت سیزدهم  نسبت به این موضوع ویژه‌تر اقدام شد به طوری که سال گذشته در کشور سقف ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی به ۳۵۰ هزارواحد افزایش یافت و مبلغ  تسهیلات نیز از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان و باز پرداخت ۱۵ ساله به ۲۰ سال تبدیل شد و با  یارانه حداکثری  دولت در پرداخت وام قرض الحسنه ۴ درصد برای روستا‌ها و ۵ درصد برای شهری‌های زیر ۲۵ هزار نفرشرایط خوبی  فراهم شده است.

وی بیان کرد:از حدود ۱۰ هزار سهمیه سال گذشته که ابلاغ شده است بر اساس مراجعات و استقبال متقاضیان حدود ۸ هزارنفر به بانک‌های عامل  معرفی شده اند  و ازاین  تعداد ۸ هزار نفر حدود ۵ هزار ۵۰۰ مورد عقد قرار داد شده اند که هنوز ۲ هزار سهمیه باقی مانده و برای تشکیل پرونده آمادگی لازم را داریم.  

رضایی تصریح کرد:متقاضیان  روستایی واجد شرایط می‌توانند با مراجعه به بنیاد مسکن شهرستان‌ها از  این تسهیلات بهره‌مند شوند.

مدیر بنیاد مسکن  استان به ساخت  مسکن شهری هم اشاره‌ای کرد و افزود: بخش عمده‌ای از فعالیت بنیاد مربوط به ساخت مسکن شهری است که در قالب طرح نهضت ملی مسکن مطرح شده  که بنیاد مسکن به عنوان کارگزار فعالیت می‌کند و در خصوص  احداث مسکن شهری حدود ۱۳ هزار واحد به شکل مستقیم  و بنیاد ساخت در حال احداث است  وتلاش می‌کنیم فرصتی که برای پایان پروژه  پیش بینی شده عملیات در سطح استان اتمام و تحویل متقاضیان شود.

وی به پروژه گروه‌های ساخت در شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر  اشاره کرد و اظهار داشت: در این زمینه  عملیات ساخت مسکن  در حال  انجام است  همچنین در این حوزه دولت زمین رایگان ۹۹ ساله  با تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی را در اختیار متقاضیان قرار داده ودر  نظام مهندسی نیز  با اعمال ۵۰ درصد در قالب مساعدت تخفیفی به متقاضیان داده می‌شود و شهرداری و شورای شهر نیز همکاری خوبی هم در این خصوص انجام  داده اند  به طوری که برای دریافت صدور پروانه هر واحد  رقم  ۴ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که رقم قابل توجه‌ای است.

رضایی در ادامه با بیان اینکه  در این طرح علاوه بر زمین رایگان تسهیلات خارج از نوبت و بدون سپرده با  ۱۸ درصد  که با  ۵ درصدی که   دولت با عنوان یارانه عهده دار است  ۲۳ درصد می‌شود پرداخت می‌شود، گفت:علاوه بر این برخی تسهیلگری  نیز از سوی بنیاد مسکن  به متقاضیان داده می‌شود به شکلی که اراضی که دولت به متقاضیان می‌دهد بنیاد تا هنگامی که  منجربه  صدور پروانه و عقد قرار داد شود همراه متقاضیان خواهد بود البته  برای ساخت مسکن خود  متقاضی متولی خواهد بود و عوامل اجرایی و تامین مصالح هم با فرد متقاضی انجام می‌شود و کارشناسان بنیاد هم نظارت می‌کنند.

وی با اشاره به مساعدت دولت در ساخت مسکن شهری با تسهیلات خود مالکی گفت: تسهیلات نهضت ملی مسکن علاوه بر سازندگان و گروه‌های ساخت، به خودمالکین نیز پرداخت می‌شود به این ترتیب تمامی کسانی که قصد ساخت و ساز دارند می‌توانند از تسهیلات نهضت ملی مسکن استفاده کنند و نیازی به فرم «ج» نیست  و دولت تسهیلاتی با عنوان خود مالکی به متقاضیان پرداخت می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.