«سیمرغ» در سایه تک درخت پر کشید/ ادای دین به زنده‌یاد کیارستمی

مراسم اکران بسته ویژه «سیمرغ» و ادای دین فیلمسازان به زنده‌یاد عباس کیارستمی، برگزار شد.

برنامه ویژه اکران فیلم‌های «سیمرغ» و ادای دین به عباس کیارستمی فیلمساز فقید سینمای ایران، در جوار تک درخت معروف فیلم سینمایی «خانه دوست کجاست» در منطقه کوکر شمام شهر رستم آباد رودبار، با حمایت گروه سینمایی «هنر و تجربه»، انجمن سینمای جوانان ایران، شهرداری و شورای اسلامی شهر رستم آباد، فرمانداری رودبار، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رودبار، گروه هنر و معماری صفه و با همراهی سعیده پورعلی، تی بار، گیلان مارکت و گروه تبلیغاتی رهبر، عصر جمعه اول تیرماه برگزار شد.

شاهین آذر عکاس، فیلمساز و بازیگر فیلم «زندگی و دیگر هیچ» عباس کیارستمی و «آسیبا‌های بادی» مهرداد اسکویی، اجرای این مراسم را برعهده داشت که در توضیح منطقه کوکر بیان کرد: سه فیلم معروف زنده‌یاد عباس کیارستمی در شهر رستم آباد و منطقه کوکر شمام ساخته شده است و قرار است در پایان اکران و این مراسم، جاده‌ای که منتهی به تک درخت فیلم «خانه دوست کجاست» است، نورپردازی شود.

وی همچنین با تشکر از سعید نجاتی و سعیده پورعلی که تلاش‌های بسیاری برای برگزاری این برنامه ویژه در رودبار کرده‌اند، گفت: جای جای این منطقه و این جاده، قدمگاه آقای کیارستمی بود. او تنها یک فیلمساز نبود و مردم‌شناس بود و بسیار برای ساخت مدارس و بیمارستان در اینجا کمک کرد. در اشتغال بچه‌های رستم آباد تاثیرگذار بود و تا سال‌های سال به اینجا می‌آمد و به ما سر می‌زد.

علی رجبی شهردار رستم آباد به عنوان اولین سخنران ضمن خیرمقدم به هنرمندان و مهمانان در این برنامه، گفت: جامعه هنری زبان گویای خیلی از مسایل است و وقتی با پیشنهاد برگزاری چنین مراسمی مواجه شدیم، آن را پذیرفتیم.‌ای کاش آقای کیارستمی زنده بود و ما می‌توانستیم از حضورش استفاده کنیم.

در ادامه، ظهیر عالمی از اعضای شورای شهر رستم آباد در سخنانی بیان کرد: بسیار خوشحالیم محله شمام میزبان هنرمندان از سراسر کشور است. خاطراتی که مردم این شهر از شادروان کیارستمی دارند، زیاد است، اما اگر آقای عباس کیارستمی سه گانه خودش را اینجا نساخته بود، اینجا بعد از زلزله دلخراش سال ۶۹ سرپا نمی‌شد. دو فیلم از سه گانه فیلم‌های عباس کیارستمی بعد از زلزله در منطقه کوکر ساخته، جهانی و ماندگار شد که امید بسیاری برای مردم اینجا به همراه داشت و به همین دلیل نام کوکر برای همیشه زنده ماند و این فیلم‌ها در اینجا، به سه گانه زلزله معروف است.

بهزاد دورانی بازیگر سینما و بازیگر فیلم «باد ما را با خود خواهد برد» زنده‌یاد کیارستمی نیز در ادامه برنامه بیان کرد: من با بسیاری از کارگردانان سینما کار کردم، اما زنده‌یاد کیارستمی شخصیتی متفاوت داشت که تا به حال ندیده بودم؛ کیارستمی این کارگردان نامی سینما، بعد از اتمام فیلمش به مسجد کوکر رفت و از مردم درخواست کرد هر کسی در ساخت فیلم کمکش کرده، بیاید و حق و حقوقش را بگیرد. از همان جا عاشق این آدم شدم که با تمام کارگردانان دیگر فرق می‌کرد و من هم شانس آوردم در کنارش باشم.

وی درباره چگونگی ایفای نقش در فیلم «باد ما را با خود خواهد برد» گفت: سر فیلمبرداری فیلم «لیلا» داریوش مهرجویی بودم که در آنجا نورپرداز بودم. برای سیگار کشیدن بیرون از صحنه بودم که شخصی آمد و به من پیشنهاد بازی در فیلمش را داد. او عباس کیارستمی بود.

دورانی گفت: در این فضای زیبا می‌توان گفت حتماً روح عباس کیارستمی اینجا حضور دارد و با ما ارتباط برقرار خواهد کرد.

سعید نجاتی کارگردان فیلم کوتاه «دآبر» نیز به عنوان آخرین سخنران عنوان کرد: خیلی خوشحالم اتفاق ویژه اکران زیر سایه تک درخت کوکر رقم خورد که تا چند سال آینده ماندگار خواهد شد و از همکاری همه عزیزان به ویژه شهردار و اعضای شورای شهر رستم آباد تشکر می‌کنم. 

وی گفت: فیلم‌ها بسته «سیمرغ» را به ابوالفضل جلیلی تقدیم کردیم، چراکه او هنرمند زنده است و فیلمسازی است که از ۵۰ فستیوال جهانی جایزه دارد و از پلان‌های فیلم‌هایش با نظر خودش در بسته بهره گرفتیم؛ بنابراین اکران‌های بسته فیلم کوتاه «سیمرغ» در سینما‌های منتخب هنر و تجربه به صورت رسمی به ابوالفضل جلیلی کارگردان و نویسنده سینما تقدیم می‌شود.

سپس، فیلم‌های کوتاه «سیمرغ» در منطقه کوکر و لوکیشن ماندگار «خانه دوست کجاست» و در جوار تک درخت معروف این فیلم اکران شدند. همچنین، جاده زیگزاگی معروف در فیلم «خانه دوست کجاست» نیز نورپردازی شد.

 جواد حیدری رییس انجمن سینمای جوان رودبار نیز پس از نورافشانی جاده کوکر در سخنانی گفت: سعید نجاتی مشاور مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، تلاش بسیاری برای ثبت معنوی این تک درخت معروف و جاده کوکر کرده است، اما محقق نشده است، اما امیدوارم مسوولان سازمان سینمایی فکری برای خرید این زمین کنند تا به حالت قبل برگردد یا با صاحبان زمین رایزنی صورت گیرد، چراکه این منطقه فرهنگی شمرده می‌شود. امیدواریم ثبت معنوی جاده کوکر و تک درخت بالای تپه محقق شود.

در این مراسم؛ علی رجبی شهردار رستم آباد، زهیر عالمی عضو شورای شهر رستم آباد، جواد حیدری رییس دفتر انجمن سینمای جوان رودبار، زهره زمانی رییس دفتر انجمن سینمای جوان انزلی، نواب محمودی رییس دفتر انجمن سینمای جوان لاهیجان، بهزاد دورانی، نوشین معراجی، سعیده پورعلی، مهدیه غلامحسینی، حامد برغانی، سهیلا پورمحمدی، رضا کشاورز حداد کارگردان فیلم سینمایی «باغ کیانوش»، سعید نجاتی، محمد علیزاده فرد، محمد ثریا، رامین پورعبدالله، حسن عسگری، مهتاب ابراهیمی، فاطیما نوفلی، مریم سادات فاضلی، میلاد سرابی، حسن بهرامی، ستاره حسنی و پدر و مادر احمد و بابک احمدپور بازیگران نقش اصلی «خانه دوست کجاست» حضور داشتند.

اکران بسته فیلم کوتاه «سیمرغ» توسط گروه «هنر و تجربه» و با حمایت انجمن سینمای جوانان ایران و فیلم‌های آن شامل «ارفاق» به کارگردانی رضا نجاتی، «شریف» به کارگردانی محمد علیزاده فرد، «دآبر» به کارگردانی سعید نجاتی و فیلم کوتاه «برنو» به کارگردانی محمد ثریا است. فیلم کوتاه «دآبر» در سی و هشتمین دوره، فیلم کوتاه «ارفاق» در چهلمین دوره، فیلم کوتاه «برنو» در چهل و یکمین دوره و فیلم کوتاه «شریف» در چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بخش کوتاه را از آن خود کرده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.