راهکارهای نامزدها برای مهار تورم بهبود معیشت و رشد تولید

اولین مناظره انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، شب گذشته، با حضور نامزد‌های انتخابات، و با موضوع اقتصاد؛ مهار تورم و رشد تولید برگزار شد.

پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما، در شروع نخستین مناظره انتخاباتی کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری گفت: صداوسیما بلافاصله بعد از شهادت شهید رئیسی ستاد انتخاباتی تشکیل داد و تمام اقداماتی که در گذشته طی یک سال انجام می‌شد، ظرف کمتر از سه هفته توسط کارکنان جهادی انجام گرفت. همزمان با امور انتخابات، صداوسیما درگیر پوشش تشییع شهدای خدمت بود که نتیجه این پوشش خبری رضایت مردم را در پی داشت. جبلی افزود: در نظرسنجی‌های قبل و بعد از شهادت شهید رئیسی، در زمینه میزان مشارکت مردم در انتخابات شاهد رشد ۱۲درصدی مشارکت مردم بودیم و این از برکت خون شهداست.

سؤالات مرحله اول که توسط کارشناسان طرح شد، به شرح زیر بود:
داوود دانش‌جعفری (وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی): آیا دولت شما آنچه در برنامه هفتم پیش‌بینی شده را قبول دارد؟ مهدی غضنفری (رئیس صندوق توسعه ملی): هر سال در دولت شما چقدر سرمایه‌گذاری می‌شود، از کجا؟ و نقش بخش خصوصی چیست؟

طهماسب مظاهری (رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی): برای تامین رشد هشت درصد سرمایه‌گذاری همیشه امکان خوبی بوده است؛ برنامه شما برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی و هدایت آن و البته درچارچوب قانون مصوب مجلس مجمع تشخیص چیست؟

حمیدرضا فولادگر (عضو شورای‌عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ٤٤): چه برنامه‌ای دارید که بحث سند راهبردی توسعه صنعتی در کشور تهیه، تدوین و ابلاغ شود؟

سید حمید پورمحمدی (معاون اقتصادی سابق سازمان برنامه و بودجه): برای بهبود فضای کسب‌وکار و ارتقای جایگاه کشور در فضای کسب‌وکار چه می‌کنید؟

علی مروی (عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی): برای تامین نهاده‌ها باید ثبت سفارش شود؛ تقاضا برای ارز وارداتی زیاد است و اینها باید ٦-٧ماه در نوبت بمانند؛ صادرکننده هم برایش نمی‌صرفد و انگار به او ٣٠-٤٠درصد مالیات می‌بندیم. برنامه شما برای پیمان‌سپاری ارزی چیست؟

محمود نجفی عرب (رئیس اتاق بازرگانی تهران): برنامه مشخص شما درباره ثبات‌بخشی به اقتصاد کلان کشور که فعالان اقتصادی بتوانند در وادی این ثبات ایجاد‌شده، برنامه مشخصی داشته باشند چیست؟ امروز واقعا در این زمینه دچار مشکلیم. صبح بلند می‌شویم می‌بینیم تورم و نرخ ارز و... تغییر کرده است.

قاضی‌زاده هاشمی: مردم از وعده‌ها خسته شده‌اند
سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی در نخستین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ با موضوع اقتصاد، مهار تورم و رشد تولید گفت: مردم واقعاً از وعده خسته شده‌اند؛ باید و نباید گفتن ساده است؛ باید بگوییم چگونه و توسط چه تیمی و با چه روشی می‌خواهیم کار‌ها را انجام بدهیم؟ مثلاً قانون برنامه هفتم را چگونه انجام دهیم؟ آیا در سابقه‌مان نشانه‌ای برای اینکه چطور می‌خواهیم انجام بدهیم هست یا خیر؟

وی افزود: وقتی وعده به عمل نمی‌رسد ناامیدکننده است و مردم با صندوق قهر می‌کنند. می‌گویند اینها هم مثل گذشته، چیزی می‌گویند و عمل نمی‌کنند.
قاضی‌زاده هاشمی گفت: برای رشد ۸درصدی، بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار نیاز به سرمایه‌گذاری داریم. شاید جدی‌ترین کار اجرای تام قانون هدفمندی یارانه‌هاست. در مورد سرمایه‌گذاری داخلی اکثر منابع دولت صرف هزینه‌های دولت می‌شود و باید بخش خصوصی را به‌عنوان شریک راهبردی وارد میدان و شوک‌های ارزی را کنترل کنیم.

قالیباف: می‌توان مشکلات را حل کرد
محمدباقر قالیباف گفت: انتخابات فرصت بزرگی است که در اختیار شما مردم شریف ایران است تا بتوانید برای آینده خود و فرزندان و ایران عزیز ما تصمیم‌گیری کنید.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری متذکر شد: ما در دهه ۹۰ شرایط سختی را گذرانیم و رشد اقتصادی ما زیر یک درصد و رشد نقدینگی ۲۶ برابر بود. هم پدران و هم مادران خانواده و زنان ایرانی در کنار تربیت و آموزش، باید فرزندان خود را تامین مالی می‌کردند. به هر صورت، دورانی، چون کرونا را گذراندیم و الان زمان آن است که جبران شود.

قالیباف بیان کرد: در برنامه هفتم که کار مشترک دولت سیزدهم و مجلس یازدهم است و تنها سند ما است که باید آن را اجرا کنیم، معتقدم که باید قفل این توقف را بشکنیم و کاری را که شهید رئیسی شروع کرد ادامه دهیم و نقاط قوت را تقویت کنیم و ضعف‌ها را برطرف کنیم.

وی تأکید کرد: بر این باورم که ظرفیت‌های کشور آنقدر وجود دارد که می‌توان مشکلات را حل کرد؛ لذا به مردم، کارمندان، کارگران، بازنشستگان و قشر محروم عرض می‌کنم که در دولت خدمت و پیشرفت، همه ما با مشارکت شما و سرمایه‌گذاران، اقتصاد قوی را دنبال خواهیم کرد تا دولت بتواند حقوق عزیزان را متناسب با تورم پیش ببرد، قدرت خرید را حفظ کند و طبیعتاً از رشد اقتصادی باید هم سرمایه‌گذار و هم عموم مردم بهره ببرند.

پزشکیان: مشارکت همه مردم لازمه اجرای برنامه‌هاست
مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، در نخستین مناظره انتخاباتی با دیگر نامزد‌های انتخاباتی این دوره با موضوع «اقتصاد، مهار تورم و رشد تولید» در پاسخ به سؤالات نوبت اول اظهار داشت: ما برای هر اقدام، اول یک مشکل اساسی داریم. اگر نتوانیم انسجام داخلی و مشارکت همه جناح‌ها و گروه‌ها را در جهت اجرای برنامه همراه خود کنیم، هر قدر برنامه درست بنویسیم، مانند برنامه‌های دیگر معطل می‌ماند.

وی اضافه کرد: هر چه قول بدهیم، اتفاقی نخواهد افتاد. لازمه اجرای برنامه، مشارکت به دور از اختلاف و استفاده از کارشناسان برجسته غیرجناحی است. قانون برنامه‌ای که در مجلس نوشته شده طبق آنچه دولت آورده بود ۷ فصل و ۲۶ بند بود و معنی این حرف آن است که هر دولتی بیاید باید روی ۲۶ بند برنامه‌ریزی کند که از نظر علمی غیرممکن است.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: کاری که باید در داخل انجام دهیم این است که به تولیدکنندگان و اتاق بازرگانی و مشارکت‌کنندگان در تولید در تصمیم‌گیری و فعالیت‌ها میدان بدهیم. یک تولید‌کننده در این مملکت نباید بدنش بلرزد که فردا چه مشکلی برایش پیش خواهد آمد.

جلیلی: رشد را نباید تنها به سرمایه منوط کرد
سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، در پاسخ به چگونگی تحقق نرخ رشد اقتصادی مطابق برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، گفت: سؤال‌هایی که مطرح شد دو ایراد دارد، چرا که اگر موضوعی قانون و فصل‌الخطاب است، در چنین سطحی به آن تردید وارد شود و اگر به رشد ۸ درصد اشاره می‌کنیم، باید بدانیم که آن یک ضرورت است.

وی افزود: مردم باید انتخاب کنند که رشد ۸درصدی را کدام یک از نامزد‌ها می‌توانند به بهترین شکل اجرا کنند. عوامل مختلفی برای تحقق رشد ۸درصدی دخیل هستند. اینکه ما رشد را فقط به سرمایه منوط کنیم ناقص است و این یک ایراد است که در سؤال‌ها مطرح شده بود.

وی بیان کرد: از دانشگاه هاروارد هم وضعیت اقتصادی ایران را بررسی کرده بودند و آن زمان هم اعلام کردند که اینجا رشد را منوط به سرمایه می‌دانند درحالی‌که اینطور نیست. من معتقدم با برنامه‌هایی که داریم با برنامه‌ریزی می‌توان این رشد را محقق کرد. باید فرصت استفاده از ظرفیت همه ایرانیان را به آنها داد.

زاکانی: مردم ما با ریال درآمد کسب و با دلار خرج می‌کنند
علیرضا زاکانی در نخستین مناظره انتخاباتی خود با موضوع اقتصاد، مهار تورم و رشد تولید، اظهار داشت: بنده یک پزشک هستم. پزشک اگر تشخیص غلط دهد، نسخه غلط می‌پیچد. مشکل اقتصادی ایران تحریم آمریکا نیست، بلکه تجویز‌های اقتصادی آمریکاست.

وی ادامه داد: باید جهش تولید با حرکت به سمت تولید محصول‌محور و دانش‌بنیان و با ارزش افزوده بالا را پیگیری کنیم. زاکانی تصریح کرد: حاکمیت مردم‌سالاری دینی در عرصه اقتصاد را بپذیریم و با تکیه بر مردم کار‌ها را پیش ببریم. نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: خلق ثروت را در دستور کار قرار دهیم. مردم ریالی درآمد کسب می‌کنند، اما دلاری هزینه می‌کنند.

 پورمحمدی: حل مشکلات اقتصادی صرفاً راه‌حل اقتصادی ندارد
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: ما مشکلات اقتصادی را می‌دانیم. کارشناسان با آمار و ارقام آن را می‌دانند، ولی مردم مشکلات اقتصادی را با گوشت و پوست خود لمس می‌کنند و درگیر آن هستند.

وی افزود: وقتی با کارشناسان اقتصادی بخش خصوصی و اندیشه‌ورزان این حوزه مباحثه دارم، می‌گویند حل مشکلات اقتصادی صرفاً راه‌حل اقتصادی ندارد، بلکه این مقوله به اجتماع، فرهنگ، مقولات حقوقی و امور سیاسی در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی پیوست دارد و نمی‌شود بدون توجه به اینها راه‌حل اقتصادی ارائه داد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد: ما در عرصه بین‌المللی نزدیک به دو دهه است که با تحریم روبه‌رو هستیم. برخی که از همان اول گفتند تحریم‌ها مهم نیست، حالا هم می‌گوییم مهم نیست، اما دنیا تحریم‌های فلج کننده‌ای را بر ما تحمیل کرده است و ما ساده از کنار آن می‌گذریم و بعد از مدتی گفتیم که تحریم هم مسئله‌ای هست و تا۲۰ درصد ۳۰ درصد اقتصاد ما را آزار می‌دهد.

قاضی‌زاده هاشمی: شاهد حرف‌های کلی و وعده بودیم
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در ادامه با اشاره به صحبت‌های سایر نامزد‌ها گفت: حرف‌های کلی را باز شنیدیم که قبلاً هم تکرار شده بود و در عمل برای ما یک دهه رشد اقتصاد منفی ایجاد کرده بود.

وی افزود: هزینه تصمیمات اشتباه ما را مردم خواهند داد. به این دلیل اسم دولتم را دولت خانواده گذاشتم که دیدم هر تصمیمی که در مسائل داخلی و خارجی می‌گیریم را خانواده‌ها می‌دهند و سفره ایرانی هر روز کوچک‌تر خواهد شد.
 قالیباف: اجرا کردن برنامه هفتم نیازمند مدیر قوی است

محمدباقر قالیباف نیز در بخش دوم سخنان خود با اشاره به صحبت‌های نامزد‌های دیگر انتخابات، گفت: آقای پزشکیان گفتند انسجام، من این را قبول دارم؛ آقای پورمحمدی گفتند فقط اقتصاد نیست فرهنگ هم هست، بله این درست است. به همین‌خاطر می‌گوییم وقتی حرف از سرمایه‌گذاری می‌زنیم، بخشی سرمایه‌گذاری است و یک بخش بهره‌وری است.

وی افزود: پنجاه درصد رشد‌های ٩درصدی در برخی کشور‌ها از بهره‌وری حاصل شده است. از مدیریت صحیح حاصل شده است. رئیس‌جمهوری که قابلیت این را داشته باشد و قوی است باید از ظرفیت اندیشمندان و متخصصان استفاده کند. قالیباف افزود: بهره‌وری می‌تواند نیمی از این هشت درصد را بسازد. معتقدم اگر انسجام نداشته باشیم نمی‌شود.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: برنامه هفتم تبدیل به سند ملی شده است، حتما ممکن است اشکالاتی هم داشته باشد. مهم‌ترین موضوع برنامه هفتم خانواده‌محوری است. سبد خانوار در همه ابعادش در این سند دیده شده است و اجرا کردن این سند نیازمند یک مدیر قوی است.

قالیباف تأکید کرد: ویژگی برنامه هفتم این است که در ماده ١١٨پیش‌بینی شده شورای راهبری تشکیل شود تا هر کجا اشکالی وجود داشت کمیته‌ای پیش‌بینی شده که اصلاح کند. ولی بدانیم قانون هست و باید اجرایش کنیم، نه اینکه بگذاریمش کنار، بگذاریم کنار یعنی برویم سمت بهانه‌جویی.

پزشکیان: بدون سرمایه‌گذاری خارجی نمی‌توانیم رشد داشته باشیم
مسعود پزشکیان در بخش دوم توضیحات خود با اشاره به حدیثی بیان کرد: سیر تاریخ، تجربه جهانی و تجربه بین‌المللی راه را برای آدم باتقوا مشخص می‌کند. هیچ کشوری از جنگ جهانی دوم تا‌کنون بدون رشد صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی، رشد نداشته است و رشد اصلاً بدون اینها امکان‌پذیر نیست. یعنی ما باید صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشیم. اینکه دکتر قاضی‌زاده هاشمی فرمودند ما باز سرمایه‌گذار می‌آوریم، یک نوع سرمایه‌گذاری است، اما نمی‌توان بدون سرمایه‌گذاری رشد ایجاد کرد.

پزشکیان اذعان داشت: ما گران می‌خریم و ارزان می‌فروشیم. در بحث نفت داریم کلی ضرر می‌کنیم. چه‌کسی باید جواب بدهد که چرا دارایی‌های خود را مفت می‌فروشیم؟ خرید ماشین‌های دست‌دوم برای ما افتخار شده است! یعنی این برازنده جامعه ما ایرانی‌ها است که ماشین دست‌دوم بخریم، چون دولت ندارد دلار بدهد؟! بعد برای همین ماشین دست‌دوم مشکل ایجاد می‌شود.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری یادآوری کرد: ما در چین توافق کردیم بیاید سرمایه‌گذاری کند و گفتند اف‌ای تی اف را فعال کنید. امکان ندارد بدون وارد شدن به این چارچوب‌ها بتوانیم سرمایه‌گذاری خارجی جذب کنیم. امکان ندارد با تحریم‌های ایجادشده یک شریک تجاری درست و حسابی داشته باشیم، مگر اینکه یک عده آدم‌هایی را جمع کنند که شریک تجاری شوند.

زاکانی: مردم، صحبت‌های ناامید‌کننده شما را ناامید نکند
زاکانی در ادامه عنوان کرد: اصل ۴۴ قانون را انجام دادیم، اما اختصاصی‌سازی کردیم نه خصوصی‌سازی. وی با اشاره به خلق ثروت و توزیع عادلانه، ادامه داد: در گذشته در این‌باره مسیر غلطی طی شده است.

وی تصریح کرد: آقای قالیباف در مورد نقدینگی صحبت کردند که ۲۶ برابر شده است. اصل نقدینگی مفید است و مهم این است که نقدینگی سرگردان نشود و جای خاص برای آن تنظیم و سرمایه‌گذاری شود. میزان نسبت نقدینگی و تولید ناخالصی داخلی در چین بیش از ۲۰۰ برابر، میانگین دنیا ۱۴۰ برابر و در ایران ۷۵ درصد است، لذا نقدینگی به‌ذات بد نیست.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: آقای پزشکیان نکات کلی را بیان کردند و همه چیز را به همدیگر گره زدند و در انتها گفتند نمی‌توانیم. متعجبم چطور ایشان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌اند.

زاکانی عنوان کرد: امروز مردم اطلاعات و آمار کافی دارند. ترکیه جزو ناتو است. در مرکزیت اف‌ای تی اف قرار دارد. طی ۲۰ سال گذشته تا امروز ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داشته است.

وی عنوان کرد: در شهرداری تهران به چین رفتیم و ۱۳ میلیارد یورو قرارداد نوشتیم. قریب ۲ میلیارد یورو قرارداد نوشتیم بیش از ۳۴۰ میلیارد یورو ضمانت‌نامه گرفتم.

زاکانی گفت: توجه به موضوع نیروی انسانی و سرمایه در کنار آموزش از اهمیت بالایی برخوردار است. وی گفت: آقای پورمحمدی نکاتی را گفتند که در بخش دیگری عرض می‌کنم که اصلاً راه را اشتباه رفته‌اند. با اینگونه مسائل نمی‌توان حکومت‌داری و دولت‌داری کرد.

جلیلی: با برنامه‌ریزی می‌توان مشکلات را حل کرد
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین در ادامه سخنان خود و در بخش دوم فرصت چهار دقیقه‌ای خود پیرامون اجرای برنامه هفتم توسعه، بیان کرد: لازمه تحقق رشد ۸درصدی این است که فرصت‌ها را ببینیم. باید اولویت داشته باشیم در مقوله صادرات و ارزآوری و اینها باید به ماموریت برای تک‌تک دستگاه‌ها تبدیل شود.

جلیلی افزود: ظرفیت بزرگ دانشگاه‌ها با حضور استادان محترم و دانشجویان را داریم و چه ماموریتی برای اینها در ایجاد شغل و ارزآوری تعریف کرده‌ایم. با فناوری که امروز کشور از آن برخوردار است می‌توان موفقیت‌های بزرگ را رقم زد. با برنامه‌ریزی و نگاهی که شهید بزرگوار رئیسی دنبال کردند دشمن شکست فاحش خورد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: ۱۳.۶ میلیارد دلار واردات کالا‌های اساسی محصولات کشاورزی را داریم و با بررسی‌هایی که انجام دادند می‌توانیم آن را به ۱۰ میلیارد دلار برسانیم. اگر منابع ما دچار هدر رفت و نشتی باشد، حتماً برنامه‌ها شکل نمی‌گیرد. یک زمان اعلام کردم که دو تا ۴ درصد درآمد‌ها هدر می‌رود، اما چرا باید چنین اتفاقی بیفتد.

جلیلی افزود: رئیس‌جمهور باید بداند که چه مشکلات و نقض‌هایی وجود دارد و از طرف مقابل بداند که چه فرصت‌هایی وجود دارد و بتواند با رفع نقص‌ها فرصت‌ها را به بهره‌برداری برساند.

پورمحمدی: برنامه‌هایی که نمی‌شود اجرا کرد را بیان نکنیم تا مردم ناامید نشوند
حجت‌الاسلام پورمحمدی در بخش دوم سخنان خود در نخستین مناظره گفت: من به گذشته نظام و توان خودمان باور دارم و فکرم این است که نظام کار‌های بزرگی را انجام داده است، اما واقعیت‌ها را نباید انکار کرد. طبیعی است نقاط قوت فراوان داشتیم و با توجه به همین قوت ما می‌توانیم ضعف‌هایمان را برطرف کنیم و عملکرد گذشته، چراغ راه آینده است.

وی افزود: چرا رهبری فرمودند برنامه‌های پنج ساله ۳۰ تا ۳۵ درصد اجرایی شده است؟ مگر قانون برنامه‌ها نبود؟ مشکل آن چه بوده است؟ آیا فقط کارشناسان و مجریان آنها مقصر بودند یا آنکه برنامه‌ها اشکال داشته است؟ لذا چرا فقط یک‌سری آرمان‌ها و رویا‌ها را مطرح کنیم؟

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد: رشد ٨درصدی اقتصادی مهم است و کشور به آن نیاز دارد. در ماده الحاقی ۳۵ برنامه هفتم ۲۵ مورد آمده است که دولت فرصت دارد، بیاید و آن را کامل کند. این در حالی است که در دولت آقای رئیسی دو سال طول کشید تا برنامه درست شود. هر چند یک مجلس و دولت دیگر برنامه را تصویب کرده و دولت دیگری که شعار‌های دیگری داده است، باید آن را اجرا کند.

وی اذعان کرد: ما به تعهدات خود به مردمی که قول دادیم عمل کنیم. آقای قاضی‌زاده گفتند ۲۵۰ میلیارد دلار برای رشد اقتصادی ۸درصدی نیازمندیم که البته من کمتر فکر می‌کنم به کمتر از آن نیاز داریم. اگر خوش‌بینانه ۵۰ درصد آن را از ظرفیت‌های داخلی تامین کنیم، ۶۰۰۰ همت دیگرنیاز داریم؛ همان را از کجا می‌خواهیم تامین کنیم؟

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: با مردمی که به ما اعتماد ندارند و پول‌هایشان را به دلار و طلا تبدیل کردند و حاضر نیستند به تولید تزریق کنند، نمی‌توان رشد اقتصادی ایجاد کرد. از طرفی، در برنامه هفتم گفتند از منابع خارجی ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کنیم که با این رقم نمی‌شود سیاست ۸درصدی را اجرا کرد.

منبع: روزنامه شهروند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۶:۲۸ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
وقتی سرمایه گذاری خارجی نباشه و کشور تو فشار نباشه
تورم همیشه هست!
تو هنشون پزشکیان درست گفت
بعد فساد هم کمتر بشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
بر مبنای این راهکارهای نامزدها ، مردم باید آنقدر منتظر باشند تا صبح دولتشان بدمد .
زهی خیال خام ، که با انتخاب این اشخاص بی اختیار هرگز صبح دولت مردم نخواهد دمید
آخرین اخبار