سرپرست شبکه بهداشت و درمان میبد گفت: عوامل محیطی، ژنتیک، تغذیه نادرست و آلودگی هوا از مهمترین عوامل ابتلا به سرطان در استان یزد است.

محمدرضا میرشمسی سرپرست شبکه بهداشت و درمان میبد در جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان میبد ضمن معرفی کامل سند استانی پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر و ۱۰ کارگروه زیر مجموعه سند بر عوامل خطر شیوع بیماری‌های غیر واگیر به ویژه سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، اختلالات روان اشاره و بر تشکیل دبیرخانه ویژه کارگروه‌های ذیل سند و برنامه ریزی جهت پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر تاکید کرد.

وی سه سرطان پستان، معده و روده بزرگ را جزو شایعترین سرطان‌ها در استان یزد عنوان کرد و گفت: عوامل محیطی، ژنتیک، فاکتور‌های فردی شیوع سرطان، مصرف دخانیات، اضافه وزن و چاقی، بی تحرکی، تغذیه نادرست، مصرف الکل، الودگی هوا، مواجهه با اشعه ماورای بنفش از مهمترین عوامل خطر ابتلا به بیماری سرطان در استان است.

میرشمسی خواستار همکاری کلیه ادارات در کنترل و کاهش بروز سرطان شد و در ادامه به موضوع منع تبلیغ کالا‌ها و خدمات آسیب رسان سلامت پرداخته و ضمن معرفی کامل کالا‌ها و خدمات بر همکاری بیشتر شهرداری‌ها، اصناف، فرهنگ و ارشاد و رسانه‌های نوشتاری و فضای مجازی شهرستان، بر عدم مجوز تبلیغ کالا‌های فوق در سطح شهر و فضای مجازی و مسیر‌های مواصلاتی شهرستان تاکید کرد.

وی با اشاره به افزایش موارد مشکوک بیماری ویروسی و واگیر دار سرخک در سال جاری در شهرستان میبد هم، کاهش پوشش جمعی واکسیناسیون کودکان زیر ۵ سال، ورود غیر مجاز جمعیت اتباع بیگانه با سابقه نامشخص واکسیناسیون و تبلیغات منفی علیه برنامه واکسیناسیون کشوری کودکان زیر ۵ سال را از مهمترین عوامل خطر شیوع بیماری به شدت واگیر دار سرخک دانست و گفت: واکسیناسیون به موقع کودکان علیه بیماری سرخک مهمترین عامل پیشگیری از بیماری فوق محسوب می‌شود.

 نخستین جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان میبد با حضور معاون سیاسی امنیتی فرماندار و اعضای این شورا با موضوع سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر با محوریت کنترل سرطان و تبین قانون منع تبلیغ کالا و خدمات آسیب رسان سلامت و خطر شیوع بیماری سرخک برگزار شد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.