معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه احتمال انتقال بیماری‌های خطرناک زیادی از طریق ذبح غیربهداشتی دام به انسان وجود دارد، گفت : تاکنون ۱۸۰۰ عامل بیماری‌زا برای انسان شناسایی شده که حدود ۸۳۲ مورد آنها یعنی حدود نیمی از عوامل بیماری‌زای شناخته شده برای انسان، قابل انتقال بین انسان و دام است.

یارویسی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه بیماری «تب‌خونریزی‌دهنده‌کریمه‌کنگو» یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است، گفت : این بیماری در دام کاملا بدون علامت بوده، اما دام‌های ناقل بیماری می‌توانند آلودگی را از طریق خراش‌های پوستی، تنفس و ... به دیگر دام‌ها و حتی انسان منتقل کنند.

وی ادامه داد: از دیگر عوامل بیماری‌زای مشترک بین انسان و دام که احتمال انتقال آنها از طریق ذبح غیربهداشتی دام وجود دارد، می‌توان به بیماری‌هایی مثل تب مالت، کزاز، هاری، شاربن، انواع مسمومیت‌ها و بیماری‌های انگلی، قارچی، میکروبی و... اشاره کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه برای پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک بین انسان و دام باید گوشت دام قربانی بعد از کشتار به مدت ۲۴ ساعت در شرایط پیش سرد -سردخانه‌های با دمای بین صفر تا چهار درجه سانتیگراد- نگهداری شود، گفت: در این صورت فعل و انفعالات شیمیایی در لاشه دام رخ داده و گوشت لاشه از حیث بیماری پاک می‌شود.

یارویسی از خانواده‌ها خواست برای پیشگیری از ابتلا به بیماری، گوشت دام تازه ذبح شده را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کنند.

وی با بیان اینکه هر عامل بیماری زایی با حرارت از بین می‌رود، گفت: تاکید می‌شود خانواده‌هایی که اصرار به مصرف گوشت دام قربانی تازه ذبح شده دارند، حتما گوشت را به طور کامل پخته و سپس مصرف کنند.

 وی اضافه کرد: شهروندان به جد باید از خام خوری و یا خوردن گوشت نیمه پخته خودداری کنند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.