دوره توانمندسازی امامان محله و کنشگران مسجدی با حضور امام جمعه قزوین در مدرسه علمیه التفاتیه قزوین برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در دوره  توانمندسازی امامان محله و کنشگران مسجدی گفت: اصلی‌ترین دغدغه مشترک ما بحث تمدن اسلامی و نقش ما در حمایت، ساختن و شناختن این تمدن است.

وی ادامه داد: موضوع تمدن اسلامی بسیار حائز اهمیت است، بیانیه گام دوم آمده که به ما بگوید قدم دومتان را در بحث تمدن اسلامی محکم بردارید و بدانید دارید به کجا می‌روید، تمدن اسلامی می‌خواهد ما را جدا کند از چیزی که نام تمدن را به خود گرفته، اما در حقیقت توحش است و آن هم تمدن غرب است.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: مصداق بارز تمدن غرب، غزه، رفح و کرانه باختری رود اردن است، یا یمنِ چند سال پیش که زیر سلطه سعودی‌ها و آمریکایی‌ها بود، این تمدنی است که غرب می‌گوید، این تمدن به معنای واقعی توحش است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: امیرالمؤمنین (ع) تمدن خودش را در چند کلمه به ما معرفی کرده و می‌فرماید من در یک جایگاه بلند قرار دارم که تمدن در آنجاست، من مانند یک کوه سر به فلک کشیده هستم که از هر سمت این کوه سیل جاری است، این سیل‌ها نشأت گرفته از چشمه‌ها هستند، چشمه‌ها به هم می‌پیوندند و نهر می‌شوند، نهر‌ها رود‌های بزرگ می‌شوند، رود‌های بزرگ هم ابَر رود‌ها را تشکیل می‌دهند، همه آرمان‌های قرآنی در علی (ع) متجلی شده و علی (ع) قرآن ناطق و حقیقت قرآن کریم است.

وی بیان کرد: هر جمله امیرالمؤمنین (ع) یک چشمه خروشان است که دل‌ها را نورانی کرده و صفا می‌بخشد و تمدن را به ذائقه انسان‌ها می‌چشاند.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی تأکید کرد: در تاریخ خوانده‌اید که تمدن‌ها همیشه کنار رودخانه‌ها شکل می‌گیرند، این تمدن بنای فیزیکی است، امیرالمؤمنین (ع) می‌خواهد به ما بگوید آن تمدنی که کنار رود شکل می‌گیرد، آن رود قرآن و حکمت‌ها و تربیت‌های امیرالمؤمنین (ع) است، اینها تمدن‌ساز هستند.

امام جمعه قزوین اضافه کرد: قرآن می‌گوید ما برای شما نازل کردیم، دانه‌های خوراکی از زمین سبز شدند و روئیدند، بخورید و به حیوانات خود هم بدهید، یعنی به ما می‌فهماند اگر شما به این چیز‌ها قانع شوید هنوز آدم نشده‌اید، چون اینها فقط نیاز‌های حیوانی است، اینها ضروریات زندگی و برای حفظ نسل انسان است، اما همه اینها صرفاً غریزه را سیر می‌کند، غریزه هم وجه اشتراک بین انسان و همه حیوانات است، نمی‌شود نام تمدن را روی اینها گذاشت.

وی یادآور شد: بنابراین تمدن فیزیکی و خوردن و خوابیدن، پاسخ غریزه است، در حالی که غریزه بین انسان و حیوانات مشترک است، ما دارای فطرت هستیم، خدای متعال در آیه ۳۰ سوره روم می‌فرماید «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ»، یعنی (پایبند و استوار بر سرشت خدا که مردم را بر آن سرشته است باش برای آفرینش خدا هیچ‌گونه تغییر و تبدیلی نیست)، خداوند در این آیه فرموده فطرت شما تبدیل‌ناپذیر است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۶۴ سوره یونس می‌فرماید «لَا تَبْدِیلَ لِکَلِمَاتِ اللَّهِ»، یعنی (در کلمات خدا که وعده‌ها و بشارت‌های اوست هیچ دگرگونی نیست)، یعنی تبدیل و تغییری در قرآن، وحی خدا و کلمات الهی نیست.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: خدای متعال در آیه ۴۳ سوره فاطر می‌فرماید «فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِیلًا وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِیلًا»، یعنی (هرگز براى سنت‏ خدا دگرگونى نخواهى یافت)، یعنی سنت‌های الهی تغییرناپذیرند.

وی بیان کرد: بنابراین فطرت انسان، آیات خدا و سنت‌های الهی تغییرناپذیرند، اینها وقتی کنار هم قرار می‌گیرند زیرساخت‌های تمدن حقیقی به چشم می‌آید، اگر ما فرمایشات رهبر حکیم انقلاب را در بیانیه گام دوم و دیگر فرمایش‌های ایشان دنبال کنیم، می‌بینیم به این ریشه‌ها و مبانی برمی‌گردد و این تمدن‌ساز است.

امام جمعه قزوین گفت: موشک‌ها و پیشرفت‌های علمی ما غرب را به وحشت می‌اندازد، اما ارائه تمدن دینی وحشتی بسیار هول‌انگیزتر برای غرب است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: خدای متعال در آیه ۶۰ سوره انفال می‌فرماید (و هر چه در توان دارید از نیرو و اسب‌هاى آماده بسیج کنید تا با این تدارکات دشمن خدا و دشمن خودتان و دشمنان دیگرى را جز ایشان که شما نمى‌شناسیدشان و خدا آنان را مى‌شناسد بترسانید و هر چیزى در راه خدا خرج کنید پاداشش به خود شما بازگردانیده مى‌‏شود و بر شما ستم نخواهد رفت)، بنابراین درست است که موشک‌های ما باید غرب را بترساند، اما بحث این است که پشت این موشک‌ها چه اتفاقی قرار است بیفتد؟ ما وقتی سد‌های دفاعی غرب را شکستیم، سیطره و قدرت آنها را در هم کوبیدیم، در جایگاه رسانه جهانی قرار گرفتیم، قرار است چه کنیم؟

وی بیان کرد: اینها همه قالب هستند، در محتوا قرار است چه کنیم و چه حرفی برای گفتن داریم؟ ما باید بیاییم خودمان را برای این منظور مهیا کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی یادآور شد: امروز به ما خبر می‌رسد که در آمریکا ۲۰۰ دانشگاه در حمایت از مردم مظلوم غزه قیام کرده‌اند، در کشور‌های دیگر هم همین‌طور است، اخیراً دبیرستانی‌ها هم آمده‌اند، قبل از اینها هم اقشار مختلف قیام کرده بودند، اینها همان ادبیات قبل از انقلاب فیضیه است، آن چیزی که امروز در دانشگاه‌های آمریکا می‌شنویم، همان چیزی است که قبل از انقلاب در مدرسه فیضیه فریاد می‌زدیم.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: آن اتفاقاتی که در سال ۵۴ در فیضیه رخ داد، زمینه‌ها و زیرساخت‌های این بود که ما امروز بتوانیم حرف‌مان را به دنیا بزنیم، حرف ما همان است که در نامه رهبر حکیم انقلاب به جوانان اروپایی و آمریکایی آمد، حرف ما آیه ۲۷۹ سوره بقره است که خدای متعال فرموده «لا تَظلِمونَ وَلا تُظلَمونَ».

وی عنوان کرد: تمدن ما به معنای عبادت است، حرف ما این است که خدای متعال در آیه ۵۶ سوره ذاریات فرموده «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ»، یعنی (و جن و انس را نیافریدم جز براى آنکه مرا بپرستند).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: اکنون جهان در چه شرایطی قرار دارد؟ رسالت تمدنی ما این است که عبادت‌ساز شویم، رسالت ما گام برداشتن به جلو و زمینه‌سازی ظهور منجی عالم بشریت است و اینکه جهان از بی‌عدالتی، ظلم، تجاوز، نسل‌کشی، کودک‌کشی دور شده و این توحش تبدیل به انسانیت شود.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی اضافه کرد: آمریکایی‌ها برای توجیه مردم خود برای اینهمه خونخواری می‌گویند منافع ما این گونه ایجاب می‌کند، مردمشان هم قانع می‌شوند، این یک نوع است، یک نوع هم تمدن امیرالمؤمنینی است، این رودی است که تمدن در کنار آن شکل می‌گیرد.

وی تأکید کرد: امیرالمؤمنین (ع) قسم یاد می‌کند و می‌فرماید اگر همه افلاک سبعه و آنچه در افلاک سبعه است را به من بدهند و بگویند یک دانه را از دهان مورچه‌ای به ظلم بگیر، این کار را نخواهم کرد، این یک تمدن است، آن چیزی که غرب را می‌ترساند نشان دادن این تمدن به اهل عالم است، نشان دادن این تمدن برای غرب فاجعه درست می‌کند، قدرت این تمدن برای آمریکا و استکبار جهانی از منهدم‌کننده‌ترین موشک‌ها و سلاح‌ها ترسناک‌تر است.

امام جمعه قزوین بیان کرد: خداوند زمینه‌سازی کرده و فرموده ما فقط یک دو قطبی داریم، هر دو قطبی قومی، جریانی، مذهبی و جناحی را باید کنار گذاشت، خدای متعال در آیه ۸۲ سوره مائده می‌فرماید «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُوا وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَى ذَلِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّیسِینَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا یَسْتَکْبِرُونَ»، یعنی (مسلماً یهودیان و کسانى را که شرک ورزیده‏‌اند دشمن‏ترین مردم نسبت به مؤمنان خواهى یافت و قطعاً کسانى را که گفتند ما نصرانى هستیم نزدیک‌ترین مردم در دوستى با مؤمنان خواهى یافت زیرا برخى از آنان دانشمندان و رهبانانى اند که تکبر نمى‌‏ورزند).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید یهودیان بزرگ‌ترین دشمنان مسلمانان هستند، مسیحیان حقیقی اهل عبادت بوده و دوستان مسلمانان هستند، اینها مستکبر نیستند، بنابراین همه باید اهل عبادت شویم، نه اینکه اهل نفاق، ریا و دنیاپرستی باشیم.

وی اظهار کرد: ما در دنیا نداریم یک نفر را که اهل ولایت نباشد، اما اینکه ولایت آدم‌ها به محوریت کدام ولیّ باشد مهم است، شیطان محور ولایت مستکبران است، همه عالم اهل ولایت هستند، ما باید بیاییم ولایت خدا را مبنای تمدن قرار دهیم، خدای متعال در آیه ۲۵۷ سوره بقره می‌فرماید (خداوند سرور کسانى است که ایمان آورده‏‌اند آنان را از تاریکی‌ها به سوى روشنایى به در مى‌‏برد ولى کسانى که کفر ورزیده‏‌اند سرورانشان [همان عصیانگران]طاغوتند که آنان را از روشنایى به سوى تاریکی‌ها به در مى‌‏برند آنان اهل آتشند که خود در آن جاودانند).

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: همه اهل عالم اهل عبادت هستند، یک نفر شکم‌پرست است، یک نفر بت‌پرست است، یک نفر ثروت، قدرت و شهرت را می‌پرستد، ما کسی را بدون عبادت نداریم، اما اینکه باید چه کسی را عبادت کنیم و چه جهتی در عبادت بگیریم، این مهم است، تمدن ایمانی ساختن تمدن به معنای برقراری عدالت، حمایت از ولایت، جا انداختن ولایت خدا و اولیای الهی، حمایت از رأفت، عطوفت، همدلی و مهربانی و حول محور قرآن و اهل بیت (ع) چرخیدن است.

امام جمعه قزوین بیان کرد: امیدواریم این حرکت مسجدی به همت شما عزیزان و با محوریت قرآنی شکل بگیرد، اینکه رهبر حکیم انقلاب فرمودند نماز‌های جمعه قرارگاه است، بیاییم این را ایجاد کنیم، ما هنوز این قرارگاه را ایجاد نکرده‌ایم، البته زیرساخت‌هایش را داریم، اما پراکنده است، نیاز است شما معماران این مصالح را کنار هم قرار بدهید و یک تشکیلات غنی و قرارگارهی که مدنظر رهبر حکیم انقلاب و دانشگاه تمدن‌ساز است را ایجاد کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.