نوسازی بیش از ۳ هزار و ۹۰۰ ناوگان حمل ونقل ریلی در کشور

توسعه و نوسازی ناوگان ریلی در دولت سیزدهم شروع شد که تا به امروز سه هزار ۹۰۰ ناوگان به این بخش اضافه شده است.

همزمان با ورود به فصل تابستان و اوج پیک جابه جایی مسافران میزان استفاده از ناوگان حمل ونقل در مقایسه با ماه های گذشته افزایش یافته  است این در حالی است که به گفته بسیاری از مسافران پیدا کردن بلیت برای ناوگان حمل‌ونقل به ویژه قطار بسیار دشوار بوده و اگر فردی در زمان پیش فروش نتواند بلیت تهیه کند، امکان خرید بلیت  در  زمان های دیگر  وجود ندارد.

 طبق قانون برنامه هفتم باید میزان سهم حمل بار در بخش حمل ونقل ریلی به ۳۰ درصد و در بخش حمل مسافر به ۲۰ درصد برسد که  طبق جدیدترین آمارهای ارائه شده تا به امروز تنها نیمی از این سهم را توانسته ایم تامین کنیم.

براساس جدیدترین آمارهای ارائه شده از سوی دولت نوسازی و توسعه ۳ هزار و ۹۴۱ دستگاه ناوگان ریلی از ابتدای دولت سیزدهم انجام شده و  بر‌اساس آمار‌های رسمی، طی سال گذشته ، هفت دستگاه واگن مسافری و خود کشش جدید و ۲۳ دستگاه واگن مسافری بازسازی شده، به ناوگان ریلی کشور اضافه شد، همچنین فاز نخست تونل زیرزمینی ایستگاه راه‌آهن تهران هم‌در این مدت به بهره برداری رسیده است.

همچنین بر اساس آمار ارائه شده از سوی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران،  تا پایان ۱۴۰۲ جابه‌جایی مسافر از مرز ۳۰ میلیون نفر گذشت و رکورد جابه‌جایی مسافر در این دوره شکسته شد.

راه اندازی متروی پرند به عنوان یکی از مهم ترین  خطوط مترو در شهرهای جدید است که سالیان سال مردم پرند چشم انتظار راه اندازی آن بودند که با تکمیل اعتبارات آن متروی شهر جدید پرند به طول ۱۹ کیلومتر (رفت و برگشت) با اعتباری بیش از ۲.۲ همت تکمیل و به بهره‌برداری رسید.

همچنین در سه سال خدمت در حوزه حمل‌و‌نقل و توسعه ناوگان و زیرساخت‌های آن پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشت، به‌طوری که در این مدت برخی از خطوط راه‌آهن که سال‌ها از اجرای آن می‌گذشت، به سرانجام رسید.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در خصوص برنامه های دولت برای توسعه حمل و نقل پیش از این گفته بود: بخش حمل‌ونقل  اصلی‌ترین دستور کار ما در سال ۱۴۰۳ توسعه ناوگان و نوسازی ناوگان در همه بخش‌های حمل ونقل است تا بتوانیم ناترازی عرضه و تقاضا را کاهش دهیم. در صنعت ریلی، واگذاری حوزه بار به بخش خصوصی و عمومی و شرکت‌های صاحب بار در دستور کار راه آهن قرار گرفته است. در حوزه مسافری نیز مجوزهای لازم برای شرکت‌های فعال در این حوزه از سوی وزارت راه و شهرسازی صادر می‌شود تا ناوگان حمل‌ونقل مسافری با استفاده از سرمایه بخش خصوصی توسعه یابد.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در خصوص رفع  کمبود بلیت قطار و اضافه‌ شدن ناوگان حمل‌ونقل مسافری  هم گفت: کمبود بلیت قطار به دلیل افزایش میزان تقاضا بوده است که امیدواریم با تامین واگن مسافری و آزاد شدن واردات واگن بتوانیم میزان عرضه و تقاضا را در این بخش متعادل کنیم.

وی همچنین از توافق با وزارت صمت برای رفع موانع واردات واگن مسافری خبر داد و افزود: اگر ظرفیت داخلی جواب ندهد از ظرفیت واردات استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه همکاری بین راه‌آهن و بخش خصوصی مورد توجه وزارت راه است گفت: این یک همکاری انتخابی نیست بلکه یک اجبار است. اگر بخش خصوصی وارد این صنعت نشود در حوزه زیرساخت و ناوگان توفیقی نخواهیم داشت بخش عمده‌ای از تقاضای بلیت قطار در مسیر تهران مشهد و بالعکس و مشهد سایر شهر‌ها است که سعی کرده ایم بخشی از این تقاضا‌ها را پاسخ دهیم.

وی افزود: روند کنترل قیمت بلیت در حال انجام است که البته برخی از شرکت‌های حمل ونقلی در تلاش هستند که قیمت‌ها تغییر کند. بخش زیادی از دسترسی سخت به بلیت به دلیل افزایش حجم تقاضا است که در تلاش هستیم با تامین واگن مسافری و همچنین رایزنی با وزارت صمت برای واردات واگن بخشی از این نیاز‌ها تامین شود.

با توجه به آنکه بخش زیادی از صف‌های طولانی در حوزه حمل ونقل ریلی مسافری مربوط به کمبود ناوگان است مقرر شده که ۵۰۰ واگن مسافری به این بخش اضافه شود که در این زمینه میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در دولت سیزدهم ۵۰ واگن مسافری نو به ناوگان اضافه شده است و در بخش واگن مسافری، اولویت راه آهن تولید داخلی است.

وی با بیان اینکه در این راستا هدف‌گذاری برای ۵۰۰ واگن مسافری با تولیدکنندگان داخلی مذاکره کرده ایم گفت: هم اکنون ۳ تولیدکننده داخلی داریم که با آنها مذاکرات را انجام داده ایم. بر این اساس تا ۱۵ ماه آینده ۱۰۰ دستگاه واگن مسافری وارد ناوگان ریلی خواهد شد و این روند تولید و نوسازی واگن مسافری همچنان بعد از ۱۵ ماه رشد خواهد یافت و ما به سرعت شاهد افزایش و تولید واگن خواهیم یافت.

وی با بیان اینکه همزمان با افزایش تعداد لوکوموتیو تعداد صندلی‌ها هم در این بخش افزایش می‌یابد به طوری که هر واگن دارای ۱۰ کوپه است و هر کوپه‌ای هم دارای ۴ صندلی است که با یک حساب و کتاب ساده تعداد صندلی‌های که عرضه می‌شود مشخص می‌شود که چه میزان چشم گیری صندلی عرضه خواهد شد.

همچنین در خصوص نوسازی ناوگان حمل ونقل ریلی  بختیاری رئیس انجمن حمل ونقل ریلی کشور گفت: گفت: در سال ۱۴۰۲  تعداد ۱۸  دستگاه انواع واگن مسافری بازسازی سطح ۲ و یک سالن سپهر نیز رفع سانحه سنگین شده است (مجموعاً ۱۹ دستگاه)  بازسازی شده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۳ نیز ۲۱ دستگاه واگن دیگر در قالب قراردادهای جاری شرکت رجا توسط شرکت‌های نوین صنعت رجا، آهودشت غزال در دست بازسازی است ، همچنین مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر شده تا پایان سال ۱۴۰۳ بازسازی تعداد زیادی از واگن‌ها تکمیل شود. همچنین تکمیل دو دستگاه سالن پارسی جدید و نیز تبدیل ۵ دستگاه سالن دانمارکی برای سیر در منطقه جنوب در برنامه شرکت رجا است.

 وی در ادامه در خصوص اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی بازسازی واگن‌های باقی مانده گفت: اولویت اصلی در بازسازی واگن‌های مسافری رجا با سالن‌های اکسپرس آلمان غربی و شرقی (۴ تخته) برنامه‌ریزی شده و تمام آنها دارای قرارداد فعال و جاری است.

 گفتنی است، در ایران نیز توسعه خطوط ریلی همواره یکی از اولویت‌های اصلی در امور زیربنایی و عمرانی کشور بوده که در دولت‌های مختلف مورد تاکید مکرر مقام معظم رهبری قرار گرفته است. توسعه خطوط ریلی در کشوری مثل ایران با موقعیت خاص ژئوپولیتیک و وجود کریدور‌های مهم ارتباطی با افزایش ترانزیت به رشد درآمد‌های ارزی کشور نیز کمک می‌کند.

خبرنگار: محبوبه کباری 

برچسب ها: حمل ونقل ، نوسازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۶ تير ۱۴۰۳
همه مسافرتای بالای ۶۰ کیلومتر باید با قطار باشه
آخرین اخبار