تسهیل ساخت سالانه‌ یک میلیون واحد مسکونی در سراسر کشور در دولت های جدید

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: روند ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در سراسر کشور باید از طریق تسهیل در ساخت با ورود و مشارکت مردم در دولت‌های جدید اجرایی شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اهمیت موضوع تولید طی سال‌های اخیر از محورهای اصلی شعارهای سال  بوده است و با توجه به آنکه امسال نیز شعار سال تحت  عنوان جهش تولید با مشارکت مردم بوده است، اهمیت و حضور مردم در پروژه های نهضت ملی مسکن نقش بسیار زیادی دارد، تخصیص زمین به متقاضیان توانسته است زمینه را برای تسریع در روند پروژه های نهضت ملی مسکن فراهم شده است.

براساس این گزارش  اگر بخواهیم اقتصاد کشور را فعال کنیم و به رونق برسانیم باید تولید در همه زمینه‌های اصلی و فرعی شامل نفت و پتروشیمی، خدمات، کشاورزی، صنعت و ساختمان با جهش مواجه شود. این هدف نیز جز با مشارکت و پار کار آمدن مردم محقق نخواهد شد. مردمی یعنی بخش خصوصی، یعنی انبوه‌ساز، کشاورز، کارخانه‌دار و ... که دولت باید موانع تولید را از پیش پای آنها بردارد.

 اصل ۳۱ و ۳۲ قانون اساسی بر اهمیت تامین و تولید مسکن تاکید داشته است و با توجه به آنکه در دولت های گذشته عمدتا با رشد منفی در بخش مسکن و ساختمان مواجه بودیم و تولید مسکن کمتر از ۴۰۰ هزار واحد در سال  رسیده بود. این در حالی است  که در دولت سیزدهم با حضور و مشارکت مردم و از طریق تخصیص زمین حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شده است.

بررسی های حاکی از آن است که با گذشت  حدود سه سال از عمر دولت، هدف تولید سالیانه یک میلیون خانه محقق شده است. و در صورتی که دولت به معنای واقعی، مشارکت مردم را جدی بگیرد و بخش خصوصی و حضور مردم را فعال کند در قدم اول می‌توانیم به تولید سالانه یک میلیون واحد واحد مسکونی در سال برسیم. سپس هدف ساخت یک میلیون مسکن دور از دسترس نخواهد بود.

افزایش تولید در همه سطوح باعث می شود تا تولید ناخالص داخلی بالا برود که باعث افزایش درآمد سرانه، افزایش ارزش پول ملی و رونق اقتصادی می‌شود. یعنی تولید بالا می‌تواند یک کشور را روی ریل توسعه بیندازد.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه طبق قانون جهش تولید مسکن باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در سراسر کشور ساخته شود گفت: باید دولت جدیدی که پای کار می آید به این قانون پایبند باشد و سالانه اقدام به ساخت یک میلیون واحد مسکونی  کند.

وی به اهمیت ساخت یک میلیون واحد مسکونی در کشور اشاره کرد و گفت: توسعه افقی شهرها می تواند زمینه را برای تسریع در ساخت مسکن فراهم می کند.

او گفت: مسکن تک طبقه بسیار مهم و کلیدی است و ما آن را در برنامه هفتم ترویج کردیم و مصوبه‌ای را در مجلس به تصویب رساندیم که بتوانیم مسکن ویلایی و معیشت محور به مردم بدهیم.

این نماینده مجلس با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در ساخت مسکن با واگذاری زمین به متقاضیان برای ساخت خانه‌های ویلایی بیان کرد:  یکی از زودبازده‌ترین مسیر‌ها جهت تولید انبوه مسکن و رشد تولید از این محل با واگذاری زمین به متقاضیان برای ساخت خانه‌های ویلایی توسط خود مردم است.

وی توضیح داد: تجربه بسیاری از کشور‌های دنیا در توسعه افقی شهرها، تجربه موفقی بوده است. عرضه زمین به مردم و مجوز ساخت مسکن ویلایی به مردم باید اعطا شود.

این نماینده مجلس  تاکید کرد: در رابطه با موضوع ساخت مسکن، دولت باید این اقدام را با عرضه زمین به مردم واگذار کند. همچنین اگر دولت به ظرفیت‌های بخش مردمی اقتصاد توجه لازم را داشته باشد به طور قطع بازار مسکن و ساخت مسکن بهبود خواهد یافت.

خبرنگار: محبوبه کباری 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار