یک نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: افراد برای سرگرمی و گذراندن اوقات جایی در تئاتر ندارند و خود تئاتر آنها را پس می‌زند.

مرتضی امینی‌پور نویسنده و کارگردان  از سال  ۷۸ مشغول به کار تئاتر است و حدودا  ۲۵ سال است که در این حوزه فعالیت می‌کند. وی این روزها نمایش خورشت خون را روی صحنه مجموعه تئاتر شهر به نمایش گذاشته است.

او در پاسخ به این سوال که اگر بخواهید نصیحتی برای نسل جوان علاقه‌مند به تئاتر داشته باشید چه حرفی دارید؟ بیان کرد: معتقد هستم خود نیز نیاز به نصحیت دارم، اما فقط می‌توانم بگویم افرادی که وارد این کار می‌شوند باید عاشق تئاتر باشند و به این کار علاقه داشته‌باشند؛ وگرنه نمی‌توانند در این کار بمانند و افراد برای سرگرمی و گذراندن اوقات جایی در تئاتر ندارند و خود تئاتر آنها را پس می‌زند. مگر اینکه قلب آن‌ها عاشق تئاتر باشد و بتوانند مسیر درست را پیدا کنند؛ همچنین به جوان‌های علاقه‌مند پیشنهاد می‌کنم هیچ وقت از آموختن دست بر ندارند.

امینی‌پور در پاسخ به این سوال که چقدر کتاب خواندن در پیضرفت تئاتر موثر است؟ گفت: خیلی زیاد، باتوجه به اینکه خودم تئاتر خوانده ام و در رشته ارشد کارگردانی تحصیل کرده ام؛ تفاوتش را می‌توانم کاملا احساس کنم. دوره قبل از اینکه دانشجو شوم و پس از آن، می‌دانم که چقدر کتاب خواندن تاثیر گذار بود و چقدر پیشرفت کردم. همه این‌ها نتیجه خواندن کتاب، مقالات مهم و درگیر به روز بودن نمایش‌ها و تئاتر‌های جهانی است، یعنی تئاتر هرطور در جهان پیش می‌رود ماهم به همان شکل در تئاتر پیش برویم تا بتوانیم پیشرفت کنیم و از موارد حوزه عقب نمانیم.

این نویسنده یک کتاب در حوزه تئاتر معرفی کرد و ادامه داد: حقیقتا من خودم یک کتاب تالیف کرده‌ام که احتمالا امسال به چاپ برسد. این کتاب با نام «آشنایی در شخصیت‌پردازی نقش با نگاهی به ژست روانی» نگاشته شده و در زمینه تئاتر است. احتمالا این کتاب اواخر امسال منتشر و روانه بازار شود. کتاب «آشنایی در شخصیت‌پردازی نقش با نگاهی به ژست روانی» یک کتاب آموزشی است که بر اساس شیوه‌های بدن بازیگری نوشته شده است. در واقع یک شیوه جدید بازیگری که بر اساس آشنایی با نقش صورت می‌گیرد؛ به طوریکه بازیگر‌ها از تکرار نقش جلوگیری می‌کنند و نقش‌های مشابهی که ممکن است ما چنین نقش‌هایی را در نمایش‌ها ببینیم و این نقش‌ها مشابه هم نباشند مهم است. این کتاب بیشتر حاصل سال‌ها تلاش، تجربه و آموختن و مطالعه است که اندوخته‌ها در کتاب تالیف شده است و امیدواریم امسال وارد بازار شود.

خبرنگار: زهرا بالاور

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار